Whiskey-proeven voor dummies, scoreformulier

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Zwaan14
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whiskey-proeven voor dummies, scoreformulier

Ongelezen berichtdoor Zwaan14 » 12 Mar 2015, 12:08

Hoi allemaal,

Ik ga met wat mensen thuis een whiskey-proeverij doen. Eerder hebben we dat met bier gedaan en hielden we scores bij via dit scoreformulier:
http://www.brouw-bier.nl/praktijk/proefformulier.pdf Hebben jullie nog tips of misschien een ander scoreformulier dat wij kunnen gebruiken?

Let op: het is echt voor dummies :bigsmile
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen'?

groet Miche;
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Whiskey-proeven voor dummies, scoreformulier

Ongelezen berichtdoor Matti » 12 Mar 2015, 12:15

De standaardindeling voor een whisky-proefformulier zou zoiets kunnen zijn:

Naam | Kleur | Neus | Smaak | Afdronk | Beoordeling (cijfer)

Het is in whisky gebruikelijk om meer vrij notities te maken dan bij bier en wijn, maar eventueel zou je net als op het formulier dat je linkt al een aantal verschillende opties (fruitig, houtig, rokerig, ...) kunnen geven onder de Neus, Smaak en Afdronk. Voor de verschillende opties zou je kunnen kijken naar een smaakwiel (viewtopic.php?f=88&t=3816).

Opname van afdronk is discutabel bij echte beginners, kan je eventueel weglaten. Kleur is voor gevorderden dan weer steeds minder belangrijk, maar is voor beginners wel leuk (zeker met een verhaal over karamel kleuring en invloed van verschillende vaten erbij :) ).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Zwaan14
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Whiskey-proeven voor dummies, scoreformulier

Ongelezen berichtdoor Zwaan14 » 13 Mar 2015, 21:08

Enorm bedankt! We gaan het proberen
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”