Beschrijven van de kleur en viscositeit van whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Beschrijven van de kleur en viscositeit van whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mar 2010, 13:03

Hoewel de kleur van whisky kennelijk vaak als het meest oninteressante en misschien meest irrelevante aspect van whisky wordt gezien, wil ik er toch een stuk aan wijden. Het is een héél stuk geworden, een soort epistel eigenlijk ;-)
Laat ik bij gebrek aan hennen op het forum maar direct de knuppel in het hoenderhok gooien.

Als je je enigszins serieus met wijnproeven hebt beziggehouden valt het op hoe groot de achterstand in de whiskywereld op dit gebied is. En dat is van toepassing op het hele gebied. Hier ga ik alleen in op de kleur.
Op steeds meer websites (shops en Blogs) zie je tegenwoordig de kleur van whisky beschreven als:

"White wine", "Water with a yellow tint", "Sunlight" (http://www.whisky-rating.com/) Deze gebruikt de benamingen van Whisky Magazine (zie onder) aangevuld met eigen interpretaties.

"Young Sauternes", "Cognac" (http://connosr.com/reviews/) En hier idem.

Maar ook op zeer gerenommeerde sites zie je dit fenomeen als algemeen geaccepteerd.
Op http://www.scotchwhisky.com/ staat: 2. Appearance and Aroma en ook op Whisky Magazine staat een cursus: Introduction to the Nosing and Tasting Course waarbij men een kleurenstaal gebruikt waarvan een aantal benamingen toch minstens bedenkelijk zijn.
Bijvoorbeeld:
"Gin clear", "White wine", "Amontillado Sherry", "Old Sauternes", "Young Sauternes", "Sunlight", "Chardonnay", "Fino Sherry", "Brown sherry", ... etc.

Ik zou bijna zeggen het moet niet nog gekker worden.
Wat is er toch gaande (loos) in die professionele whisky wereld ? Bij deze kleuren ontbreken alle vormen van standaard en objectiviteit.
Dit is natuurlijk een vreemd fenomeen en wat mij betreft een degradatie van proefnotities die niet duidt op deskundigheid. Ja, hierin ben ik bikkel hard met mijn oordeel !

Dan krijg je zoiets als "White wine" of "Young Sauternes". Alsof die laatste geen "White wine" is en alsof "White wine" iets zegt over de kleur ? Wat is de kleur van witte wijn ? Zeker niet zoals de kleurenstaal laat zien. Als we kijken naar wijn dan zijn alleen hierover al zijn pagina's vol geschreven en wordt kleur over het algemeen beschreven met kleur, intensiteit, tint en helderheid. Tussen een jonge "Vin de Pays des Côtes de Gascogne" en een oude "Meursault" zit een wereld van verschil, óók qua kleur en beide zijn witte (Franse) wijnen.
Een whisky met een "Cognac" kleur, wie verzint het :HitHead Alsof dát één kleur beschrijft en alsof Cognac niet nog meer dan whisky bijgekleurd wordt met karamel. Wat een volslagen onwetendheid.
Stel je voor dat iemand zou zeggen "deze witte wijn heeft de kleur van whisky". Dat is toch even volslagen absurd als ondenkbaar :boos

En wat te denken van "Water with a yellow tint" en "Sunlight". Dat eerste zou dan al "Gin clear with Sunlight" of iets moeten zijn, waar "Gin clear" opeens over helderheid gaat. En "Sunlight" ! Alsof dat iets zegt over de kleur. We kennen allemaal de Japanse vlag. Die rode cirkel of schijf daarop, stelt de Zon voor zoals de Japanners hem bij Zonsopkomst en Zonsondergang zien.
Ik zal niet verder gaan met deze voorbeelden. Er zijn allerhande min of meer standaardnamen voor kleuren. Het lijkt voor de hand te liggen dat we die dan ook gebruiken.

Het is de bedoeling dat de beschrijving iets, bij voorkeur alles, zegt over de kleur van een whisky. Graag zo nauwkeurig mogelijk zodat je weet om welke kleur, kleurintensiteit, kleur-tint (kleurnuance) en helderheid het gaat. Om het uiterlijk volledig te beschrijven hoort daar dan ook de viscositeit bij maar daarover gaat het hier niet.

Omdat we ook weten dat er veel gerommeld wordt met kleuren (Whisky gekleurd met karamel ? en Waar komt de kleur van whisky vandaan ? ) is dit bij whisky van minder belang dan bij, bijvoorbeeld wijn en port.
Als op een whisky echter staat dat deze "Natural colour" is dan zegt de kleur wel degelijk iets over de whisky en is het ook hier van belang dat een beschrijving van de kleur of het aanzien bruikbare informatie geeft.

In alle gevallen zal hetgeen dat je van de kleur zegt, ook voor whisky, enige meerwaarde dienen te hebben. De namen dienen eenduidig te zijn en zo veel mogelijk zelfverklarend oftewel algemeen bekend, bij voorkeur standaard en zeker niet die van andere dranken. Dit is niet eenvoudig omdat het een moeilijk vocabulaire is en omdat je meer kleuren en nuances ziet dan je uit kunt drukken. Daarom wordt er vaak verwezen naar voorwerpen die bekend staan om hun specifieke kleur. Daarop kunnen dan verdere verfijningen en aanvullingen worden beschreven.
Op zich zijn de kleurenstalen of staalkaarten niet verkeerd maar het probleem is dat alle kenmerken van kleur op een hoop gegooid en daarna gelabeld zijn met volslagen subjectieve om niet te zeggen lyrische namen.
Als je iets niet moet gebruiken voor een kleuraanduiding van whisky dan is het toch wel de kleur van een andere drank.

Zie als wijn-voorbeeld: Visuele beoordeling van wijn.

Gerelateerd: Aanwijzingen voor het maken van proefnotities.
2 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Beschrijven van de kleur van whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mar 2010, 13:46

Hieronder de kleurenstaal van Whisky Magazine een schaal van 0 tot 2.0
Colour-bar-Big (Small).jpg
Colour-bar-Big (Small).jpg (13.44 KiB) 6036 keer bekeken

Ook heb ik wel eens ergens gezien dat men een ijkpunt gebruikte: amber (ja, amber heb je ook in verschillende kleuren, maar dan werk je met zo'n kleurenstaal) en dan + of - een bepaalde waarde. Dus bijvoorbeeld Amber - 2 betekent 2 kleuren van amber af, of Amber + 4 is vier kleuren donkerder dan amber.

Tsja... wat is de kleur van amber; je moet dan wel allen dezelfde kleur gebruiken. Het blijft denk ik toch persoonlijk net als met smaken. Ik vind iets donker, maar iemand anders (misschien met meer ervaring) kan dat licht vinden. Zelfde als voor smaken: ik vind iets zoet, maar iemand anders vind iets anders veel zoeter en deze dus niet zoet! Ook voor geuren... wat is de geur van ...? Vind je dat lekker of niet? Dat is persoonlijk...

Die kleurenstaal van Whisky Magazine vind ik wel mooi om te gebruiken, maar zelf omschrijf ik de kleur ook als goud, licht goud, amber, oranje, witte wijn (jaja), licht geel, etc... Als je het zelf maar begrijpt :duimop En... wat zegt de kleur nu over een whisky zolang E150 wordt gebruikt en je niet zeker weet of dit in je whisky zit... :Scratch
Laatst gewijzigd door Piet op 31 Dec 2010, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De link naar het plaatje op W-Mag werkt niet meer
1 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mar 2010, 14:46

JayDie schreef:Het blijft denk ik toch persoonlijk net als met smaken.

John, ik ben het met je eens dat de interpretatie deels persoonsgebonden is. Maar als je niet van een bepaalde standaard uit kunt gaan, bijvoorbeeld omdat je deze kleurenstaal bij de hand moet hebben en moet gebruiken, met allemaal onzinnige namen, dan gaat dat niet werken. Door goede en duidelijke en vooral hanteerbare afspraken te maken kun je dat "deels" minimaliseren.
Wat een lol, "de kleur van deze whisky is 0.7", dat verzin je toch niet. Alsof kleur en intensiteit hetzelfde zijn.
Amber is een goed voorbeeld. Als je dan de kleurintensiteit op een schaal zet, dan is dat nog hanteerbaar. Maar daarvoor zijn ook goede beschrijvingen te gebruiken.
In de wijnwereld bijvoorbeeld: bleek, licht, gematigd, middelmatig, duidelijk, vol, intens, diep, donker. Dat zou dan ook op een schaal van (0) 1 tot 9 kunnen maar die woorden zijn toch prima. Je kunt je ook beperken tot de vetgedrukte woorden en dan bijvoorbeeld combineren met bijwoorden.

Het voorbeeld van amber, is goed. Amber is de kleur van het mineraal barnsteen en dat is een vrij bekende en consistente kleur. Dit soort namen wordt ook in de verfindustrie etc. gebruikt en is eenduidig. Met een klein beetje ervaring weet je dan precies wat "donker amber" of "donker barnsteen"-kleurig is.

De kleur van deze whisky is "heel donker amber" of "zeer donker barnsteen" etc. Dit vind ik duidelijk en mooi bovendien. En het geeft meer informatie dan de ene dimensie van de colour-bar of WM-staal, die geen intensiteit kent. Je zou daar namelijk bij al die kleuren óók een intensiteit moeten geven. Het is zeker niet zo dat wanneer de intensiteit verandert ook de tint verandert, en dat is op de WM-staal wel het geval.
Je kunt hier namelijk nog steeds aan koppelen "met een roodkoperen gloed", dus "donker barnsteen-kleurig met een roodkoperen gloed", mooi toch ! Ik zou niet weten waar dat op de WM-staal staat.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Mar 2010, 15:27

JayDie schreef:Tsja... wat is de kleur van amber; je moet dan wel allen dezelfde kleur gebruiken. Het blijft denk ik toch persoonlijk net als met smaken. Ik vind iets donker, maar iemand anders (misschien met meer ervaring) kan dat licht vinden. Zelfde als voor smaken: ik vind iets zoet, maar iemand anders vind iets anders veel zoeter en deze dus niet zoet! Ook voor geuren... wat is de geur van ...? Vind je dat lekker of niet? Dat is persoonlijk...

Amber is amber. Inderdaad moet je dat dan wel weten en gebruiken. Zie mijn voorgaande bericht i.v.m. amber.

Dat ook dit persoonlijk is daar ben ik het niet mee eens. Lekker of niet lekker is subjectief.
Een kleur en de intensiteit kan volslagen objectief beschreven en bepaald worden. Dat kunnen we exact meten zowel de kleur als de intensiteit. Als de marges voor intensiteit duidelijk zijn, en dat zijn ze: van volledig transparant kleurloos naar volledig ondoorzichtig dan kun je met de eerder genoemde bewoordingen daar vrij precies "in schuiven".

Hoe goed iemand daarin is, zonder de nodige meetapparatuur, is vooral een kwestie van goede definities en oefening en vergelijken. Dat is eigenlijk de essentie van hetgeen ik bedoel te zeggen met dit onderwerp.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mar 2010, 17:10

Piet schreef:
JayDie schreef:Tsja... wat is de kleur van amber; je moet dan wel allen dezelfde kleur gebruiken. Het blijft denk ik toch persoonlijk net als met smaken. Ik vind iets donker, maar iemand anders (misschien met meer ervaring) kan dat licht vinden.

Amber is amber. Inderdaad moet je dat dan wel weten en gebruiken. Zie mijn voorgaande bericht i.v.m. amber.

Dat ook dit persoonlijk is daar ben ik het niet mee eens. Lekker of niet lekker is subjectief.

Vorig jaar waren we in Mexico in bij een barnsteen-smid (Amber dus). Daar heb ik ervaren dat er licht en donkere amberstenen zijn... Dat bedoelde ik; welke heb jij gezien, ken jij en bedoel jij... Dat bedoelde ik met "persoonlijk".

De 'echte' amber kleur is overigens #FFBF00 (zie Wikipedia).

hmm... als ik dit zo zie zou ik zeggen dat het meer goud is; amber lijkt me donkerder... :? (zal vast ook wel weer aan de kleurinstelling van je monitor / scherm liggen...)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Mar 2010, 00:06

JayDie schreef:hmm... als ik dit zo zie zou ik zeggen dat het meer goud is; amber lijkt me donkerder... :? (zal vast ook wel weer aan de kleurinstelling van je monitor / scherm liggen...)

En dit is zeer zeker waar John. Juist als je voorwerpen gebruikt als referentiekleur gaat het er in principe wel om dat je het echte voorwerp gezien hebt. In alle andere gevallen hangt het er weer vanaf... :Tongue

Dit is ook een pleidooi om zoveel mogelijk "gewone" en veel voorkomende voorwerpen te gebruiken omdat je anders weer in dezelfde problematiek terecht komt. Je hebt voor whisky wat minder basiskleuren nodig dan voor wijn dus dat maakt het eenvoudiger.
Ik ben nog op zoek naar een goede lijst met whisky-basiskleuren. Tot mijn verbazing nog niets gevonden ! Ik houd me aanbevolen. Als ik er geen vind ga ik er zelf een maken.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2010, 10:56

Waar mijn betoog vooral op was gericht was dit.
Piet schreef:Als je iets niet moet gebruiken voor een kleuraanduiding van whisky dan is het toch wel de kleur van een andere drank.

Dit onder het mom van als je niet de moeite neemt het goed te doen, laat het dan achterwege.
Gezien de vaak betrekkelijke waarde van de kleur is dat dan beter te billijken.

Zijn er echt geen meningen hierover (los van John natuurlijk) ? ... of ben ik de enige purist hier :Scratch
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Mar 2010, 11:34

Piet schreef:Waar mijn betoog vooral op was gericht was dit.
Piet schreef:Als je iets niet moet gebruiken voor een kleuraanduiding van whisky dan is het toch wel de kleur van een andere drank.

Dit onder het mom van als je niet de moeite neemt het goed te doen, laat het dan achterwege.

...maar... als het bij je whisky al niet lukt, hoe het dan toe te passen bij een andere drank! Wijn zal er ook in 1001 kleurtinten zijn. Misschien kun je dan beter zeggen: donkerder dan de Ardbeg, lichter dan de Aberlour d'Abunadh oid (al kunnen die ook verschillen per batch).

Ik merk dat je veel gericht bent op vergelijken. Echter... een whisky die ik lekker vind, hoef jij niet lekker te vinden. Een kleur die ik als vol goud zie, zie jij misschien als licht goud. Daarom misschien een referentiepunt wat vast staat: een kleurcode (maar die ziet er op verschillende media anders uit), een whisky? Een vloeistof die iedereen in huis heeft (van hetzelfde merk)...

Het blijft toch lastig om alles met elkaar te vergelijken en in hokjes te stoppen. Misschien moeten we gewoon genieten en hetgeen zo omschrijven dat je zelf weet wat je bedoeld!
    :Slainte

Ik bedoel maar... Coca Cola smaakt anders dan Pepsi en weer anders dan het Aldi merk of ander merk; maar het is wel allemaal cola... Als iemand dan "cola" ruikt / proeft... welke dan?! Ik kan Pepsi lekker vinden en dat proeven en ruiken, maar jij kan hem smerig vinden! Snap je waar ik heen wil? Enige manier is om referentiepunt te pakken wat altijd constant is: niet iets op papier of PC / digitaal. Ook geen drank (die kunnen ook afwijken) evenzo voor natuurlijke producten... Een speld in de hooiberg? :HitHead

Misschien dat er daarom ook weinig animo is voor dit onderwerp...? :Scratch
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 18 Mar 2010, 11:48

Ik ben het met jullie beide eens :P. Ik zelf maak, vooral de laatste tijd, weinig notities. Ik heb het druk met de studie e.d. Dus ik drink enkel om te genieten en tot rust te komen. Meestal zet ik er trouwens geen kleur notitie bij. Dit omdat het meestal persoonlijk notities zijn en ik wel weet wat de kleur is.
Maar ik vind het betoog van Piet zeker wat hebben. Als je de kleur beschrijft, doe het dan goed. Ofwel, zo objectief mogelijk.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Mar 2010, 12:45

p_froes schreef:Als je de kleur beschrijft, doe het dan goed. Ofwel, zo objectief mogelijk.

...en alleen wanneer het duidelijk is dat er geen kleurstof in zit (want waar is het dan goed voor...)

Ben het overigens ook eens met jou stelling (en die van Piet), maar vind het lastig om een objectieve manier te vinden en vraag me dan af waarom je die kleur persee wilt weten: het gaat toch om de smaak! En die ene specifieke whisky is eigenlijk altijd hetzelfde van kleur (een andere batch is een andere whisky).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2010, 13:55

JayDie schreef:Ben het overigens ook eens met jou stelling (en die van Piet), maar vind het lastig om een objectieve manier te vinden en vraag me dan af waarom je die kleur persee wilt weten: het gaat toch om de smaak! En die ene specifieke whisky is eigenlijk altijd hetzelfde van kleur (een andere batch is een andere whisky).

Het gaat zeker vooral om de smaak, maar het geheel kun je niet over het hoofd zien, namelijk de reden van al dat bijkleuren.
Het uiterlijk, los van de verpakking, dus de kleur en aanhang scheppen een bepaalde verwachting. Als de smaak daarmee dan in overeenstemming is, is dat onderdeel van een juiste totaal-balans. Net als er een smaakbalans, geur-smaakbalans en smaak-afdronkbalans moet zijn. Dit is onderdeel, hoe klein ook, van de totaal-score.

.....maar vind het lastig om een objectieve manier te vinden
Dit is nu juist het doel van dit onderwerp.
Ik zeg niet dat het heel eenvoudig is (hoewel, dit zou wel het allereenvoudigst moeten zijn van whisky proeven lijkt me).
Het is mijn overtuiging dat dit never nooit niet gaat, en zelfs nutteloos is, als je andere dranken als kleuren gebruikt. En daarom zeg ik doe het dan beter maar helemaal niet.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Mar 2010, 14:14

Piet schreef:de kleur en aanhang scheppen een bepaalde verwachting. Als de smaak daarmee dan in overeenstemming is, is dat onderdeel van een juiste totaal-balans.

Daarom dat bij 'blind proeven' ook van die blauwe glaasjes gebruikt worden en sommige whiskies in groene (of bruine) flessen zit (Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin): geen verwachtingen; het gaat om de smaak!
Afbeelding
Piet schreef:Net als er een smaakbalans, geur-smaakbalans en smaak-afdronkbalans moet zijn. Dit is onderdeel, hoe klein ook, van de totaal-score.

Dat ligt er maar aan welk scoresysteem je gebruikt. Jim Murray beoordeelt op Nose, Taste, Finish en Balance. In principe zie je de kleur daar niet in terug (want de balance gaat over de smaak). ik dit zo schrijf... M'n tastingnotes boekje van Whisky Magazine (met tasters waaronder Dave Broom, Michael Jackson, etc) beschrijven de kleur ook niet; zie bijvoorbeeld deze Laphroaig 10yo... :Scratch
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2010, 15:00

JayDie schreef:...., maar vind het lastig om een objectieve manier te vinden....

Zeker als het "natural coulour" is vind ik het meerwaarde hebben.

Maar dat hoeft ook niet zo lyrisch en ingewikkeld te worden gedaan. Ik vind het prima zoals een aantal van ons het hier op het forum doet. Je komt een heel eind met maar enkele basiskleuren.
Zoals je zelf ook doet:

Kleur: Goud (ik kijk dan naar mijn trouwring of het randje om mijn horloge, desgewenst met licht of donker).
Color: Amber
Kleur: heel licht goud (strogeel)
Color: Donker amber met een oranje gloed
Kleur: donker amber
Etc. etc.....

Dat is toch prima :goedgedaan

"Komt er een met een kleur die dat niet dekt, dan zoek je even een passend object". Bron: Eigen citaat.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Mar 2010, 15:44

Piet schreef:Dat is toch prima

Zeker, helemaal mee eens :goedgedaan

Maareh... waarom begon dit ook alweer... We hebben al een amber discussie gevoerd en Goud bestaat wellicht ook in meerdere tinten... Ging het er puur om dat je het niet met (witte) wijn / exotische benamingen kon vergelijken? :Scratch

Ikzelf gebruik eigenlijk altijd Goud en Amber als 'grondkleuren'. Ook gebruik ik voor lichte whisky (qua kleur dus) witte wijn (ik ben een leek in wijn; ik ken witte en rode wijn :-P) De kleurenstaal van Whisky Magazine gebruik ook enkele goud tinten.

Ga me nu niet vertellen dat we eigenlijk altijd op dezelfde golflengte zaten en het jou puur ging om de 'exotische' benaming? :HitHead :lol:
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2010, 21:35

JayDie schreef:Ga me nu niet vertellen dat we eigenlijk altijd op dezelfde golflengte zaten en het jou puur ging om de 'exotische' benaming? :HitHead :lol:

Als dat zo is, en die indruk krijg ik nu, heb je mijn eerste bericht waarmee dit begon niet goed gelezen. Dat gaat namelijk nergens anders over. Het is lang maar wel duidelijk :HitHead

Piet schreef:"Gin clear", "White wine", "Amontillado Sherry", "Old Sauternes", "Young Sauternes", "Sunlight", "Chardonnay", "Fino Sherry", "Brown sherry", ... etc.

Ik zou bijna zeggen het moet niet nog gekker worden.
Wat is er toch gaande (loos) in die professionele whisky wereld ? Bij deze kleuren ontbreken alle vormen van standaard en objectiviteit.

Niet zo zeer over 'exotische' namen (op sunlight nu) maar vooral over namen van dranken als basiskleur, die helemaal geen basiskleur kunnen zijn en bij veel whiskyliefhebbers ook onbekend zijn als ze al een basiskleur zouden kunnen zijn.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”