HWF Malt whisky-smaaktype groepering

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
AlbertB
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 02:17

Re: HWF Malt whisky-smaaktype groepering

Ongelezen berichtdoor AlbertB » 28 Feb 2015, 03:15

Piet schrijft in de inleiding dat zijn systeem bedoeld is om de smaakvoorkeur van de whisky drinker de classificeren en niet zozeer de whisky’s in te delen.

Voor mij als beginnend whiskydrinker is het systeem duidelijk genoeg om smaakvoorkeuren te onderscheiden. Ik drink graag Talisker, Ardbeg en Caol Ila, maar ook Glenfiddich is prima te drinken.
Ik heb dus ingevuld 2,7 en 8. Zelf begin ik al redelijk smaken te herkennen maar tasting van meer ervaren drinkers en discussie hierover leren mij nog wel om beter te benoemen en wat ik ook herken en proef.

Ondertussen heb ik al wel door dat een systeem waar iedereen zich in kan vinden bijna onmogelijk is maar het initiatief van Piet en de discussie hieromheen is bruikbaar en zeer leerzaam voor de beginnend whisky drinker.

Dus bedankt Piet. :hoedaf
0 x

Gebruikersavatar
McKen
Actief lid
Actief lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 Jul 2015, 21:54

Re: HWF Malt whisky-smaaktype groepering

Ongelezen berichtdoor McKen » 16 Mei 2017, 15:14

Even een vraagje om dit onderwerp van onder het stof te halen.
Waar plaats je de Glenmorangie 10 YO?
Vind het moeilijk om deze te plaatsen.
Ik twijfel tussen 2 en 4:
Ik denk 2 omdat ik de vanille, banaan, kokos wel terugvind. Kortom, de kenmerken van bourbon.
Toch vind ik de (typische) hout- eikkenmerken niet onmiddelijk terug.
En dan denk ik ook aan 4 omdat ik de honing, het fruit en andere kenmerken er uit pik. Maar deze mag dan alleen gerijpt zijn op ex-sherry vaten??? Wat hier dus niet het geval is...

Graag jullie mening :)
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF Malt whisky-smaaktype groepering

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Mei 2017, 01:17

McKen schreef:Even een vraagje om dit onderwerp van onder het stof te halen.
Waar plaats je de Glenmorangie 10 YO?
Vind het moeilijk om deze te plaatsen.
Ik twijfel tussen 2 en 4:
Ik denk 2 omdat ik de vanille, banaan, kokos wel terugvind. Kortom, de kenmerken van bourbon.
Toch vind ik de (typische) hout- eikkenmerken niet onmiddelijk terug.
En dan denk ik ook aan 4 omdat ik de honing, het fruit en andere kenmerken er uit pik. Maar deze mag dan alleen gerijpt zijn op ex-sherry vaten??? Wat hier dus niet het geval is...

Graag jullie mening :)


Het zijn natuurlijk richtingen waar je aan kan denken. Maar als de Glenmorangie 10 voor jou in beide categorieën hangt, dan is dat toch zo?
Niemand die je daar heel verkeerd op aan zal kijken hoor!

En het hoeft niet echt op ex-sherry vaten gerijpt te zijn. Het is alleen zo dat je met ex-sherry vaten deze smaaknotities erg vaak tegenkomt.
1 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten