Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 15:02

Dit is al vaak ter sprake gekomen maar ik zie nu dat we er nog geen onderwerp over hebben. Vandaar deze plaatshouder.

Uit: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-4 (±9 t/m 14 okt)
Piet schreef:
whiksy schreef:Yep, ik herken een licht rokerig luchtje / smaakje, dat vind ik een heel verschil met een echte geturfde whisky.

BWhisky schreef:Die Caol Ila unpeated en bv ook de Ardbeg Blasda hebben beiden nog een lichte turfgeur, ze zijn zeker niet 100% rook/turfvrij hoor.

Caol Ila unpeated.
Als de groenmout gedroogd is zonder en niet behandeld met turfrook moet dat dus andere "rook" zijn en spreek je niet over geturfd. Dat is waar "100% unpeated" per slot voor staat.
Kan dan nog steeds rokerig zijn, b.v. van de gebrande vaten, maar dan kun je het toch moeilijk met turf in verband brengen.


De verschillen tussen "rook", "rook", "gerookt", "turfrook", "geturfd" etc. zijn al meerdere keren ter sprake gekomen vooral in: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf)

Gerelateerd:
Medicinale aroma's in whisky
Whisky met (bus)kruit, zwavel, rubber, etc. lekker of niet.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 16:21

Piet, kun je misschien voor de duidelijkheid uitleggen wat het verschil is tussen dit draadje en het andere rook-draadje? Wil je hier specifiek de medicinale discussie er uit houden?

Ik zie trouwens de discussie hier met interesse tegemoed. Op een of andere manier denk ik dat ik het verschil merk tussen rokerig en turf-achtig, maar ik weet niet hoe het uit te leggen. Zou het handig zijn om de technieken te beschrijven?

- Bij het mouten kan tuf- of houtvuur worden gebruikt waardoor een tuf- of houtsmaak en -geur ontstaat (overigens doet bijna geen enkele distileerderij dit nog zelf, weet iemand of de manier van mouten door mouterijen op verzoek wordt gedaan of is de smaak van whisky grotendeels afkomstig van hun mouterij?);
- De vaten kunnen gebrand zijn, dus de smaak en geur ontstaan pas bij het rijpen;
- Als ik me niet vergis, wordt het distilaat soms gefilterd door turf(gebrand materiaal);
- Vult u maar aan.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Okt 2013, 16:28

-Roy- schreef:(overigens doet bijna geen enkele distileerderij dit nog zelf, weet iemand of de manier van mouten door mouterijen op verzoek wordt gedaan of is de smaak van whisky grotendeels afkomstig van hun mouterij?)

(De Port Ellen Maltings doen het in elk geval) volgens specs opgegeven door de distillery.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 16:31

Ik heb me laten vertellen (bij de Oban en Glenkinchie distileerderij) dat er nog maar twee distileerderijen zijn die het zelf doen (ik weet niet meer welke). De reden hiervoor is trouwens stomweg plaatsgebrek. Overigens, dit is ook de reden dat de 'typische' pagode schoorsteentjes uit het straatbeeld verdwijnen, want dat is een dakje op de moutkamer en heeft met het distileerproces niks te maken.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Okt 2013, 16:38

-Roy- schreef:Ik heb me laten vertellen (bij de Oban en Glenkinchie distileerderij) dat er nog maar twee distileerderijen zijn die het zelf doen (ik weet niet meer welke).

Ik ben er in vijf geweest waar ze het (deels) nog zelf doen: Balvenie, Bowmore, Kilchoman, Laphroaig en Springbank. Er zijn er nog twee lees ik: Highland Park en BenRiach.
Vaak lees je dat het er nog zes zijn, maar het zijn er dus minstens zeven. Nog steeds niet veel overigens...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Okt 2013, 16:45

Van die zeven is BenRiach pas vorig jaar weer begonnen, vandaar misschien het getal van zes dat veel opduikt.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 16:59

Hebben jullie ook aanvulling op het vorige?

ik schreef:Zou het handig zijn om de technieken te beschrijven?

- Bij het mouten kan tuf- of houtvuur worden gebruikt waardoor een tuf- of houtsmaak en -geur ontstaat;
- De vaten kunnen gebrand zijn, dus de smaak en geur ontstaan pas bij het rijpen;
- Als ik me niet vergis, wordt het distilaat soms gefilterd door turf(gebrand materiaal);
- Vult u maar aan.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor totalatool » 15 Okt 2013, 17:00

-Roy- schreef:- Als ik me niet vergis, wordt het distilaat soms gefilterd door turf(gebrand materiaal);

Hier heb ik nog nooit van gehoord.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 17:15

Wikipedia schreef:The whiskey is filtered through, or steeped in,[1] charcoal chips before going into the casks for aging.

Dit gaat over het Lincoln Country Process en wordt volgens mij in Amerika vaak/vaker toegepast. Ik meen ook over Ardbeg ooit zoiets te hebben gelezen. Op het internet kom ik wel reacties tegen die dit beweren, maar zo niks wat meteen als 'bewijs' kan dienen. Hoe dan ook, het proces bestaat, maar wordt misschien niet Schotland niet toegepast, ik weet het zo niet. Het lijkt me wel in 'mijn lijstje' te horen.

Zullen we die eens af maken?
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Okt 2013, 17:30

Waar jij op doelt is het zogenaamde 'charcoal mellowing' (houtskool dus, geen turf) wat toegepast wordt in sommige Tennessee Whiskey (zoals bijvoorbeeld Jack Daniels en George Dickel).

-Roy- schreef:Zullen we die eens af maken?

Alleen als je het niet zo uit de hoogte stelt.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 18:50

-Roy- schreef: Wil je hier specifiek de medicinale discussie er uit houden?

Eigenlijk wel want die loopt al in de onderwerpen die ik aangaf.

Zoals ik in mijn eerste bericht al schreef Vandaar deze plaatshouder. Juist omdat de ene rook de andere niet is. En wie verstaat wat onder rook of turf in whisky. Dat is een grote verwarring van interpretaties, termen en begrippen..... voor de purist dan wel 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 19:00

Ok, dat had ik dan goed begrepen, maar mijn idee om dat te proberen op basis van de toegepaste techniek waardoor de smaak/geur ontstaat krijgt blijkbaar geen bijval. Ik zou zo geen andere invalshoek weten, dus als er ervaringsdeskundigen zijn die die wel hebben...
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 19:19

-Roy- schreef:op basis van de toegepaste techniek waardoor de smaak/geur ontstaat krijgt blijkbaar geen bijval.

Ik denk dat voor het gebrek aan bijval (buiten wat Matti al schreef) meerdere redenen zijn.
Om er wat te noemen:
Een - wat mij betreft komt dit soort zaken al ter sprake in de relevante onderwerpen, en is het hier een herhaling van zetten.

Twee - je kunt het niet zo zwart wit stellen om er even iets uit te halen. Het is een enorm complex aan factoren waardoor aroma's ontstaan, en dan dien je alle factoren in het oog te houden. Dus ook die hierin staan Index van aroma's en smaken in Whisky.

Drie - als het over techniek gaat zouden we hier voor een groot deel herhalen wat al beschreven staat in vele boeken, in het bijzonder in De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman.

Vier - Een dergelijke open discussie over zo'n breed vlak, op basis van "ooit zoiets te hebben gelezen" en "Als ik me niet vergis" lijkt me zonder eind.

Vijf - Etc.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Rook, rokerig of geturfd, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 19:46

Ik had het gedacht als startpunt, maar sta open voor betere suggesties.
0 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast