Medicinale aroma's in whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Medicinale aroma's in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2012, 14:11

Hier een citaat uit: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf) om de geurgroep medicinaal even apart te zetten.

Piet schreef:
Piet schreef:Eén vorm van medicinaal is dan Jodium. Ik weet eigenlijk niet direct andere vormen van medicinaal in Whisky te bedenken.

Piet schreef:
JayDie schreef:Andere voorbeelden welke ik herken: plijster en de typische 'ziekenhuislucht'.

Die 'ziekenhuislucht' zal wel carbol zijn.... niet mijn favoriet.


In "Whisky Geclassificeerd" (heb ik nu) staat een hoofdstuk "Smaakwoordenboek" waarin Medicinaal/Zoutig gecombineerd zijn.
Medicinaal: antiseptisch, badzout, strand, zilt,Brylcreem, carbolineum, dieselolie, eucaliptus, germoline, ziekenhuizen, jodium, ijzer, kelp, pluksel, neopreen, zoutig, oesters, ozon, zeelucht, zeekust, zeenevel, zeewier, chirurchische vloeistoffen, TCP, terpentine.

Daaronder vallen dan niet: Plastic dat onder Tabak/vluchtig staat als: Oliejassen, plastic emmers, kunstof placemats, verschroeid plastic.

Het zijn wel typische combinaties. Met name de zouten en oliejassen en teer etc. komen ook voor in Turfachtig/Rokerig
Wat mij betreft geldt ook hier dat ik de meeste hoop nooit in een drank tegen te komen. Bij enkele kan ik me helemaal niets voorstellen.... dat zoeken we op natuurlijk !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Don Juan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 Apr 2013, 02:55

Re: Medicinale aroma's in whisky

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 25 Apr 2013, 02:39

Deze vat ik niet helemaal. Is het veilig om te zeggen dat met 'medicinaal' over het algemeen gerefereerd wordt aan jodium? Jodium is een smaak die ik, nadat ik deze term in proefnotities tegenkwam, in veel whisky's terugvind (o.a Lagavulin 16 en Caol Ila 12). Maar als ik hier lees dat medicinaal, naast aan jodium, ook refereert aan brylcreem, zeelucht, en dieselolie raak ik het spoor bijster. Want dit zijn m.i. toch totaal verschillende geuren, die ik tevens niet aan het begrip 'medicinaal' kan linken. En die ik (gelukkig?) ook nog niet bewust in een whisky heb geproefd.

Dit terzijde.. een beetje offtopic maar wat betreft jodium; toch wel typisch hoe ik nadat ik op de jodiumsmaak let, deze ineens in zoveel whisky's tegenkom. Misschien is het toeval, dat het grootste deel van de whisky's die ik recent heb geproefd toevallig een jodiumsmaak bevat. Toekomstige tastings zullen dit uitwijzen. Positief vind ik het in elk geval niet.. want de whisky's met een duidelijke jodiumsmaak gaan rechtstreeks naar het 'niet-gedeelte' van mijn lijst. :)
0 x

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: Medicinale aroma's in whisky

Ongelezen berichtdoor Otje » 25 Apr 2013, 07:27

De diversiteit aan verschillende smaken in whisky gerelateerd aan jodium is enorm. En eigenlijk is de verklaring heel simpel, er zijn zeer veel fenolen in de chemie te onderscheiden, en ze zijn allemaal aromatisch. Fenolen ontstaan trouwens niet alleen tijdens het drogen van de mout boven een turfvuurtje, ook tijdens de vergisting ontstaan fenolen, die vervolgens tijdens distillatie meeliften op de ethanol. Zoek internet er maar eens op na, dan zul je ontdekken hoeveel (poly)fenolen er zijn. Vaak is het trouwens wel lastig om een bepaalde smaak te onderscheiden, immers esters, aldehydes en terpenen etc. zijn ook in meestal grote getallen en diversiteit in whisky aanwezig en kunnen een gecombineerde smaaksensatie opleveren, zoals bv. oliejassen, plastic, rubber. Voor al deze chemicaliën geldt trouwens wel, met mate, teveel rubber of zwavel kan een whisky echt verpesten. Maar een heel klein beetje kan heerlijk zijn. :Slainte
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Medicinale aroma's in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2013, 10:25

Zo is dat Otje!

Dakdoeve schreef:Want dit zijn m.i. toch totaal verschillende geuren, die ik tevens niet aan het begrip 'medicinaal' kan linken.

Deze vat ik niet helemaal. Is het veilig om te zeggen dat met 'medicinaal' over het algemeen gerefereerd wordt aan jodium?

Er staat dan ook: "In "Whisky Geclassificeerd" staat een hoofdstuk "Smaakwoordenboek" waarin Medicinaal/Zoutig gecombineerd zijn."
Neen, dus zeker niet alleen jodium. Even goed lezen want er staan meer voorbeelden bij.

Dakdoeve schreef:Positief vind ik het in elk geval niet.. want de whisky's met een duidelijke jodiumsmaak gaan rechtstreeks naar het 'niet-gedeelte' van mijn lijst.

Dan zijn de meeste Islay whiskies, momenteel de trend, niet jouw ding. Dit heet geturfd.
Eerder schreef je dat je juist turf proefde in een whisky. Het is echter niet de turf die je proeft maar wel hetgeen daar uit voort komt. Ik denk nu echt dat je te snel wilt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Don Juan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 Apr 2013, 02:55

Re: Medicinale aroma's in whisky

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 25 Apr 2013, 16:51

Misschien lees of interpreteer ik het verkeerd, maar zoals ik het begrijp kan met medicinaal gerefereerd worden aan o.a. dieselolie, brylcreem etc. Derhalve snap ik het begrip 'medicinaal' als smaaknotitie in deze niet, omdat dit dus refereert aan een aantal totaal verschillende geuren. Geuren die ik persoonlijk ook niet allemaal aan het begrip 'medicinaal' kan linken (zeelucht bijvoorbeeld). Als iemand spreekt van een medicinale geur, en hij kan daarmee zowel dieselolie als brylcreem bedoelen, zegt het mij niets.
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie.. :Scratch

Piet schreef:
Dakdoeve schreef:Positief vind ik het in elk geval niet.. want de whisky's met een duidelijke jodiumsmaak gaan rechtstreeks naar het 'niet-gedeelte' van mijn lijst.

Dan zijn de meeste Islay whiskies, momenteel de trend, niet jouw ding. Dit heet geturfd.
Eerder schreef je dat je juist turf proefde in een whisky.


Turf en jodium zijn toch twee verschillende smaken? Of is het dan zo dat een geturfde whisky ook automatisch of vaak een jodiumsmaak heeft?
In het verlengde daarvan;

Het is echter niet de turf die je proeft maar wel hetgeen daar uit voort komt.


Als ik spreek van een turfsmaak in een whisky, bedoel ik dus ook alleen de smaak van turf. 'Geturfd' daarentegen zou dus ook kunnen refereren aan een aantal andere smaken? Smaken die niet per se aan turf in enge zin doen denken, maar wel het gevolg zijn van het gebruik van turf in het productieproces?

Ik denk nu echt dat je te snel wilt.


Zou kunnen :) Ik vind het lastig om alleen m.b.v. internet, geuren en smaken te leren onderscheiden. Ik heb me dan ook al opgegeven voor de eerstvolgende NaT hier in de buurt.
Laatst gewijzigd door Don Juan op 25 Apr 2013, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Medicinale aroma's in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2013, 21:07

Dakdoeve schreef:Misschien lees of interpreteer ik het verkeerd, maar ....
.....
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie..

Je ziet over het hoofd dat ik citeer uit "Whisky Geclassificeerd". Daarin staat het zo gegroepeerd. Full-stop.
Ik vind dat ook een typische naam voor deze groep en schrijf daarom dan ook:
Het zijn wel typische combinaties. Met name de zouten en oliejassen en teer etc. komen ook voor in Turfachtig/Rokerig (lees groep)
Wat mij betreft geldt ook hier dat ik de meeste hoop nooit in een drank tegen te komen. Bij enkele kan ik me helemaal niets voorstellen....!


Wat dat betreft zijn de medicinale aroma's die John (JayDie) geeft beter herkenbaar. Maar hoe je ze ook groepeert de meeste van deze aroma's komen voort uit gebruik van turf voor het drogen van de geëeste gerst, indien dat al gedaan wordt met turf. En dan is ook de ene turf de andere niet. Met name Islay turf geeft vaak die zware zaken, als, teer, pek, olie, banden, ...etc... waarvan je kunt houden of niet.
Dakdoeve schreef:Turf en jodium zijn toch twee verschillende smaken? Of is het dan zo dat een geturfde whisky ook automatisch of vaak een jodiumsmaak heeft?

.... bedoel ik dus ook alleen de smaak van turf...
...
Ik vind het lastig om alleen m.b.v. internet, geuren en smaken te leren onderscheiden.

Ja, want jodium kun je waarnemen in whisky en turf als zodanig niet (zoals ik al schreef, maar wel geuren die er wellicht op lijken die meestal niet van turf afkomen).
Inderdaad is Jodium afkomstig uit turfrook wanneer in die turf zeewier zit. En dat zit in de turf op de eilanden met name.

Daarom denk ik dat je te snel wilt. Herkennen, determineren en identificeren en benoemen van aroma's is niet iets dat je in een paar dagen, weken of maanden leert en al helemaal niet op het Internet. Dit kan een prima hulpmiddel zijn maar alleen het zelf doen gaat werken. Inderdaad, proeven en proeverijen dat is het middel daartoe :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Don Juan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 Apr 2013, 02:55

Re: Medicinale aroma's in whisky

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 25 Apr 2013, 21:38

Helder, Piet!
0 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten