Hoe bepaal je (blind) de leeftijd en het alcohol percentage

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Hoe bepaal je (blind) de leeftijd en het alcohol percentage

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2012, 13:52

Zodat de info niet zoek raakt hier even apart gezet.
Uit Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-3 (22 apr)
totalatool schreef:Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers? :-)

Alcohol schatten doe ik puur op smaak en dan vooral op het mondgevoel. Ik ken daar geen trucje voor of het moet een alcohol meter zijn ;) Als het een veel hoger abv is, is de benodigde hoeveelheid water ook een indicatie ... maar ook dat in de context van de overige smaakcomponenten... en de leeftijd !
Piet schreef:Smaak: Ronde, filmende binnenkomst en behoorlijk peperig. Met wat water wordt dat lekker pittig en sappig.
Score: 84..........en iets van 48 á 50% alcohol.

totalatool schreef:Leeftijd vind ik misschien nog wel veel moeilijker, want op basis waarvan moet je leeftijd bepalen? Is dat complexiteit? Die vond ik bij deze Ardmore namelijk vrij hoog en op basis daarvan zou ik de leeftijd wat hoger inschatten, maar de lichte kleur maakte me dusdanig aan het twijfelen dat ik er geen uitspraak meer over durfde te doen...

Leeftijd schat ik inderdaad vooral op complexiteit. Ook de zachtheid is een leeftijdsindicator. Meestal wordt een whisky zachter ook al is het abv hoog. Het alcohol is dan meer verwarmend (fysiek) dan prikkelend. Omdat ik deze niet complex vind en niet zacht heb ik de leeftijd laag in geschat.
Piet schreef:In één zin: Een mooie fruitige licht geturfde niet al te complexe dram met een goede structuur en smaakbalans.
Score: 84. Niet zo oud, pak weg 8 á 10 jaar ....

Maar dit is toch vooral ervaring, vergelijken (in gedachten) en gokken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hoe bepaal je (blind) de leeftijd en het alcohol percent

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Apr 2012, 13:53

totalatool schreef:Wat ik inmiddels merk is dat ik veel moeite heb om te beoordelen wat het alcoholpercentage is. Ik zat bij beide 49,4% samples (1 en 3) iets te laag met mijn inschatting, en bij de bourbon van 45% (sample 2) juist weer iets te hoog.
Ik zie dat anderen daar wat succesvoller in zijn. Is daar een trucje voor dat ik nog niet beheers? :-)

Gebaseerd op tips van anderen en een deeltje eigen ervaring hier een zeer grove methode: schud je sample 2-3x flink en inspecteer het schuim.

Schuimkraag haast meteen weg: rond de 40%
Schuimkraag even zichtbaar en wel snel weg: rond de 43%
Schuimkraag blijft even 1 belletje dik zichtbaar: 46-48%
Schuimkraag 2 belletjes dik en blijft wat langer hangen: 50+%
Dik schuim dat best lang blijft: hoog in de 50%
Dik schuim met kleine belletjes dat weer wat sneller vertrekt: meer dan 60%
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Re: Hoe bepaal je (blind) de leeftijd en het alcohol percent

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2012, 14:08

In relatie tot het alcohol percentage en de leeftijd hoort daar natuurlijk nog bij dat ook voor een Cask Strength whisky geldt hoe ouder des te lager het maximale a.b.v. percentage kan zijn. Dat is dan weer vooral van toepassing op Single Cask.

Dat heeft te maken met het Angels Share, het deel der Engelen, de 2 a´3% alcohol die per jaar uit de whisky op vat verdwijnt (Angels-share is 2 á 3 procent in Schotland en Nederland).
Of dit gaat helpen bij blind proeven valt te betwijfelen omdat desondanks het nog altijd mogelijk is zelfs een 40 jaar oude whisky op 55 of 60% te krijgen.

Angel's share, het deel der Engelen en klimaatinvloeden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”