Uit Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Piet schreef:ElwinB schreef:... Maar het gekke is dat ik hem gisteren echt heer-lijk vond. Hoe is het mogelijk dat je een whisky op een ander(beter?) moment heel anders beoordeeld.turfsmurf schreef:... Nadat ik hem weer een kans heb gegeven is er blijkbaar iets veranderd: of hij is beter geworden na een paar maanden in de fles, of ik kan inmiddels beter tegen zwavel, of mijn smaak is gewoon wat veranderd.
Zo wie zo is je "smaak" (eigenlijk smaakervaring) niet absoluut en aan allerhande invloeden onderhevig.... inclusief je smaakontwikkeling, stemming, moment van de dag, eten/drinken vooraf of tijdens etc. etc.... en zeker ook de aandacht die je aan het savoureren schenkt !
En inderdaad, ontwikkeling van de whisky kan ook een rol spelen. Zie deze discussie: Flesrijping, veroudering en houdbaarheid, kijk vooral eens naar wat er geschreven is over St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl)
Nog even los van de objectiviteit van beoordelingssystemen, scoren, etc, zie bijvoorbeeld: "Hoe Whisky te proeven" en "Nut en interpretatie van Whisky scores"
zijn er inderdaad twee hoofdpunten waardoor "we" "dezelfde whisky" de ene keer anders ervaren dan de andere.
"we" (of jij) en "dezelfde whisky"
Beide zijn veranderlijk. De eerste zeker en altijd. De tweede soms. Om met de laatste te beginnen.
"dezelfde whisky" - Een whisky is op een later tijdstip eigenlijk nooit meer dezelfde whisky als voorheen. Echter verschilt dat sterk per whisky. De ene ontwikkeld door, de andere niet. Doorontwikkeling ten goede of ten slechte. Ook dat hangt af van de whisky, de tijdsduur, de bewaaromstandigheden (donker, licht, temperatuur, temperatuur schommelingen, beweging, hoeveelheid (in de fles), afsluiting en wellicht nog een paar factoren. De boven aangehaalde onderwerpen over flesrijping gaan dieper in op dat soort ervaringen.
En dan is er het punt "water bij de whisky". Puur proeven en met wat druppeltjes, of meer, water maakt ook aroma's los in whisky. Zie o.a. Hoe drink je whisk(e)y eigenlijk ? IJs, water, temperatuur, Whisky aanlengen met water ?, Pipetflesje, Pipetjes of Pipette.
"we" (of jij) - De proever is inderdaad ook nooit dezelfde. Je kunt zeggen dat de bovengenoemde factoren die de ontwikkeling van een whisky kunnen beïnvloeden, bijna allemaal en wel zeker een invloed hebben op onze smaakgewaarwording en smaakervaring op enig moment. En er zijn nog veel meer zaken die ons beïnvloeden.
Om de variaties in smaakgewaarwording zo veel mogelijk te beperken, dus om zo constant mogelijk te kunnen proeven, zijn er wel wat hulpmiddelen.
Een daarvan is om zo veel mogelijk op dezelfde tijd van de dag te proeven.
Een ander hulpmiddel is om de mondholte te neutraliseren en een referentiepunt te bieden, door wat water te drinken (spoelen) of een stukje (niet té uitgesproken) brood of een cracker te eten.
Sommige mensen ervaring een uitgesproken CS single malt vaak beter na eerst een blend te proeven. Dit is dan juist niet om te neutraliseren maar om te "wennen".
En ook de reuk kan soms even een "zuiver" referentiepunt gebruiken door even "een frisse neus te halen".
Ik zie dat ik weer helemaal op dreef ben en zal er nu maar even mee stoppen.
Omdat dit soort zaken toch bij herhaling besproken wordt en er veel gerelateerde onderwerpen zijn, dacht ik hier even een verzamelpunt te zetten. Bij deze.