Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Okt 2009, 22:05

Hoe lang is lang als we het hebben over de afdronk (aftertaste of finish ook wel smaakvoortzetting) van een Whisky ? Over standaards gesproken !
Ik denk eigenlijk niet dat ik in de Whisky-wereld daar al een definitie van ben tegengekomen. Ik lees overal wel over afdronk en de lengte daarvan maar in geen van mijn boeken ook maar een hint in de richting van een kwantificering.

Dus ik spreek nu over mijn lang en dat is gebaseerd op mijn eigen Whisky-ervaring en wat ik uit de Wijn-wereld inbreng, want daar is dat wel al lang gedefinieerd. Daar zijn ook veel boeken die puur gaan over, vaak technisch, proeven. Aangezien je bij proeven de Wijn niet inslikt maar uitspuwt heeft de afdronk daar een iets andere betekenis afhankelijk van de gelegenheid.
Bij Wijnproeven is er voor de duur van de afdronk zelfs een tijdseenheid geïntroduceerd, de caudalie. Daarbij geeft dan één caudalie aan dat de p.a.i. ("persistance aromatique intense" oftewel de "intens aromatische voortduring") een seconde duurt en dan wegvalt. Bij Wijn is een afdronk van tien caudalie heel lang.

Afdronk of nasmaak, in de positieve zin, begint nadat de Whisky is doorgeslikt. Net als het ruiken en proeven kent ook de afdronk een aantal ontwikkelingen die mede bepalen of een Whisky een complexe afdronk heeft.
Ik hanteer voor lang, minimaal vijf minuten. Dus ná vijf minuten proef en of ruik je dan nog steeds iets van de drank.
Langer dan tien minuten is voor mij zéér lang, minder dan een minuut kort en tussen de één en vijf minuten gemiddeld.

Hetgeen je nog waarneemt gedurende die tijd, de intensiteit, zowel qua smaak, geur als mond- (en keel-)gevoel en de complexiteit daarvan, bepaalt dan mede de kwaliteit van de afdronk.

Misschien ga ik inmiddels mijn boekje al te buiten. Als hierover al meer geschreven is houd ik me van harte aanbevolen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 703
Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19

Re: Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 11 Okt 2009, 22:49

meet je je afdronk echt in tijd?????
zit je er dan met een stopwatch bij?
ik zie lang en kort meer als een beleving, een gevoel
1 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Okt 2009, 23:10

laddie teun schreef:meet je je afdronk echt in tijd?????
zit je er dan met een stopwatch bij?
Desnoods. ;)
laddie teun schreef:ik zie lang en kort meer als een beleving, een gevoel

Maar het is natuurlijk ook een beleving en (mond en keel) gevoel ... maar hoe lang dat duurt en hoe intens en complex het is, dat is een maat voor kwaliteit. Ten minste voor mij wel.

De terechte vraag kwam op in viewtopic.php?f=83&t=213#p934

Er wordt veel gemeten en vergeleken en als je dat met enige accuratesse wilt doen moet er een standaard of richtlijn zijn. Net als de discussie in Classificeren van Whisky, anders heeft het niet veel nut.

Uiteraard is het maar net wat je belangrijk, leuk of nuttig vindt. Het is net als scoren je doet het wel of niet. Je kunt het doen met een getal maar ook met een regel tekst of een pagina. Up to you.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Okt 2009, 08:52

Piet schreef:Hoe lang is lang als we het hebben over de afdronk (aftertaste of finish) van een Whisky ?

Eigenlijk eenzelfde vraag als wat je proeft in een whisky... het is denk ik persoonlijk. Piet, jij geeft nu al aan wat je kort, gemiddeld, lang en zeer lang vindt in tijd. Kijk, dan hebben we het ergens over! Dat is een ijkpunt wat iedereen kent.

Lang of kort is een ervaring welke steeds uitbreidt. Je proeft je 1e whisky. Je kunt dan niet zeggen of iets lang of kort is. Je hebt namelijk geen vergelijkingsmateriaal. Bij je 2e whisky wel: langer of korter dan de vorige, etc. Zo bouw je je eigen beleving op (ja, daar is het, Teun :-))

Maar... als je inderdaad over minuten gaat spreken, hebben we het allemaal over hetzelfde. Ik zit er niet met een stopwatch bij, maar sommige whisky's proef je gewoon nog na een 'lange' tijd, sommige zijn binnen een minuut weg...
1 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Sep 2016, 20:32

Als je de Kilchoman de volgende ochtend om 9:00 op je werk nog steeds ruikt en proeft, is dat dan extreem lang? :roll:
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Ongelezen berichtdoor Nino » 02 Sep 2016, 20:52

FGG schreef:Als je de Kilchoman de volgende ochtend om 9:00 op je werk nog steeds ruikt en proeft, is dat dan extreem lang? :roll:

Dan zou ik toch een andere tandpasta zoeken. :zwijg
6 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonny
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Aug 2012, 14:55
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?

Ongelezen berichtdoor Tonny » 02 Sep 2016, 21:46

Nino schreef:
FGG schreef:Als je de Kilchoman de volgende ochtend om 9:00 op je werk nog steeds ruikt en proeft, is dat dan extreem lang? :roll:

Dan zou ik toch een andere tandpasta zoeken. :zwijg


Zeker als het op je werk is! :D
Ik zou mijn baas even ontlopen.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten