Umami

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Umami

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 11 Nov 2020, 08:32

Wel, we zien het allemaal wel eens passeren op verschillende blogs en recensies, nl. 'Umami'.
Heel vaak lees ik dat men 'umami' ruikt... Feit dat Umami een smaak is en geen geur, laat ik even voor wat het is. Daar zijn andere verklaringen voor...
Waar ik wel benieuwd naar ben, is naar jullie omschrijving van 'umami'?
Met wat associëren jullie dat? Wat zijn de geuren en smaken die jullie associëren?
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Umami

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Nov 2020, 10:27

Hartig, vleesachtig. Dat is eigenlijk het eerste waar ik aan denk. Schijnbaar valt soyasaus er ook onder maar dat ben ik zelf nog niet echt tegengekomen in whisky's volgens mij.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Umami

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Nov 2020, 11:10

Bouillon, marinade associeer ik met umami. Evenals wat Daan aangeeft, vlezig en hartige tonen.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Umami

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 11 Nov 2020, 11:15

Tijdens mijn werk als kok (lang geleden), is mij geleerd om op een rijpe tomaat te kauwen, na enkele 10 tal seconden veranderd de smaak, deze smaak zou umami moeten zijn. Ook ketchup komt aardig in de buurt schijnt :Scratch
2 x

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Umami

Ongelezen berichtdoor Casketje » 11 Nov 2020, 14:39

Nuyts schreef:Feit dat Umami een smaak is en geen geur, laat ik even voor wat het is.

Ik zie ook vaak "cow shed" of "koestal" passeren, en ook al zelf waargenomen in Springbank & Tobermory, maar ik zou toch ook niet zeggen dat dit een smaak is. :P

Feit is dat vele zaken die we waarnemen als smaak afgeleid zijn van onze geur - ons smakenpallet herkent immers enkel zoet, zout, zuur, bitter en "umami" terwijl onze neus duizenden geuren kan onderscheiden.

Aanrader: eet eens een blokje goede parmezaan, da's umami.
1 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Umami

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2020, 20:19

Volgens Wikipedia:
Umami is een van oorsprong Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de vijf basissmaken, samen met zout, zoet, zuur en bitter. Ook metaal wordt als smaak genoemd, maar dit is geen basissmaak.

Tis blijkbaar gewoon een fancy en wat geromantiseerd woord voor hartig..dan houd ik het daar maar bij. Al die fancy benamingen klinken heel interessant en geleerd maar we hebben het gewoon over een borrel :bigsmile
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Umami

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Nov 2020, 23:26

Hartig of vlezig zou ik ook zeggen, maar dan dus wel zonder met name de zoutigheid die ook vaak als associatie opkomt bij dit soort tonen. Ik zie tomaat genoemd worden, da's denk ik wel een aardige, hoewel sommige tomaatsoorten ook behoorlijk zoet kunnen zijn en ketchup al helemaal. Daar wordt echt behoorlijk wat suiker aan toegevoegd.

Verder wat mij betreft smaken als venkel en knolselderij.
2 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Umami

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Nov 2020, 07:40

Casketje schreef:Ik zie ook vaak "cow shed" of "koestal" passeren, en ook al zelf waargenomen in Springbank & Tobermory,


Ik ken dat ook van Ledaig (zelfde distillery als Tobermory). Grappig want ik vind dat nou niet op dezelfde lijn als hartig/vlezig zitten eigenlijk.
Meer richting rook/peat.

HammerHead schreef:Hartig of vlezig zou ik ook zeggen, maar dan dus wel zonder met name de zoutigheid die ook vaak als associatie opkomt bij dit soort tonen.


Zilt? Dat herken ik direct als de soort zoutigheid van kazen.

Casketje schreef:Aanrader: eet eens een blokje goede parmezaan, da's umami.


Dat dus dan :)

Dan zijn we eruit mannen; hartig, vlezig, ziltig. Kortom de vrijmibo :Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten