Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf)

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Feb 2010, 13:05

Piet schreef:nog niet ter sprake kwam,....en wellicht stof voor discussie biedt..

:Scratch :Scratch Ik heb me hier ook al een keer over gebogen en m'n bedenkingen bij gehad... Waarschijnlijk niet hier op het forum dan :HitHead Ik denk dat Ralfy het er een keer over gehad heeft!

Ben het er overigens wel mee eens dat de turfinvloeden onregelmatigheden kunnen verdoezelen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Re: Laphroaig 10yo, 40%, Islay

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 21 Feb 2010, 21:01

Piet schreef:In "Whisky Geclassificeerd" (heb ik nu) staat een hoofdstuk "Smaakwoordenboek" waarin Medicinaal/Zoutig gecombineerd zijn.
Medicinaal: antiseptisch, badzout, strand, zilt,Brylcreem, carbolineum, dieselolie, eucaliptus, germoline, ziekenhuizen, jodium, ijzer, kelp, pluksel, neopreen, zoutig, oesters, ozon, zeelucht, zeekust, zeenevel, zeewier, chirurchische vloeistoffen, TCP, terpentine.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een aantal van de smaaktermen in Wisharts smaakwoordenboek een beetje lachwekkend vind. Volgens mij heeft Wishart hier de termen van zijn proefpersonen op een rijtje gezet en ze ondergebracht in zijn categorieën.

Maar ik heb een vraag: wat moet ik me voorstellen bij jodium als smaak/geur? Weet iemand een levensmiddel waarin de smaak naar voren komt? Ik ken wel jodiumzout, maar dat smaakt...tsja, zout.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Jodium

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Feb 2010, 21:10

Jim Beam schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik een aantal van de smaaktermen in Wisharts smaakwoordenboek een beetje lachwekkend vind. Volgens mij heeft Wishart hier de termen van zijn proefpersonen op een rijtje gezet en ze ondergebracht in zijn categorieën.

Maar ik heb een vraag: wat moet ik me voorstellen bij jodium als smaak/geur? Weet iemand een levensmiddel waarin de smaak naar voren komt? Ik ken wel jodiumzout, maar dat smaakt...tsja, zout.

Tsja... dat geldt voor wel meerdere smaaktermen... De titel van je bericht geeft het eigenlijk al aan: pak een Laphroaig en je zult de jodium / pleister / ziekenhuisgeur wel herkennen. Het zit er natuurlijk niet echt in, maar het ruikt zo; houdt je neus eens dicht terwijl je iets eet: wat proef je??? Smaak is een samengang van de zout-zoet-bitter-zuur en de geur...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Feb 2010, 21:56

Jim Beam schreef:Maar ik heb een vraag: wat moet ik me voorstellen bij jodium als smaak/geur? Weet iemand een levensmiddel waarin de smaak naar voren komt? Ik ken wel jodiumzout, maar dat smaakt...tsja, zout.

Jodium heeft meer betrekking op geur dan smaak, maar ook daarin komt het terug.
Kijk maar eens in je EHBO-doos of er een flesje (ouderwetse donker rood-bruine) medicinale jodium (Povidonjodium) in zit (niet zo'n nieuwerwetse spuitbus o.i.d.) om open wondjes te ontsmetten en beschermen.
Ruik daar eens aan en ruik dan aan een Laphroaig (whatever, maar 10yo is prima), dan vergeet je het nooit meer.
In de meeste andere(Islay) whiskies met "jodium" of die "medicinaal" zijn is dit ook aanwezig maar aanmerkelijk subtieler.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Piet
Moderator
Moderator

Highland Park Whisky 101 Peat

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Mar 2010, 15:57

Twee aardige clips (eigenlijk een) over de turf (peat) die Higland Park gebruikt om hun gerst te drogen.

Dit is locale turf zoals die gestoken wordt op het Orkney eiland Mainland waar HP staat.

Highland Park Whisky 101 Peat (part 1)

Highland Park Whisky 101 Peat (part 2)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Orkney Peat - Highland Park Scotch Whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Mar 2010, 16:27

Heet van de naald. Een interessante aanvulling op de voorgaande videoclips.

Hoewel het over Highland Park gaat is het toepasselijk op de meeste peat-gebruikers.
Orkney Peat - Highland Park Scotch Whisky.

0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Mei 2010, 22:11

Uit: Ontploffing in je mond
Piet schreef:
JayDie schreef:Turf is wel typerend voor Islay, maar... ook andere distilleerderijen kunnen turf gebruiken om de ontkiemde gerst te drogen.

Probleem is dat er erg generiek over turf wordt gesproken terwijl ik vind dat je duidelijk onderscheid moet maken tussen vasteland-turf die over het algemeen in het geheel niet medicinaal is, en de eiland-turf die extreem medicinaal (de jodium dus) kan zijn. Ik vind ze eigenlijk totaal niet vergelijkbaar en toch wordt er meestal in al die gevallen gesproken over "peat" of "turf".

...maar ook een distilleerderij op het 'vasteland' kan turf van bv. Islay gebruiken om de ontkiemde gerst te drogen...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mei 2010, 22:21

JayDie schreef:...maar ook een distilleerderij op het 'vasteland' kan turf van bv. Islay gebruiken om de ontkiemde gerst te drogen...

Absoluut John daarom schreef ik ook:
Piet schreef:....... vasteland-turf die over het algemeen in het geheel niet medicinaal is, en de eiland-turf die extreem medicinaal (de jodium dus) kan zijn.

De Islay (en eiland en soms ook kustgebieden)-turf op het vaste land zijn toch wel de uitzonderingen denk ik. Wordt de laatste jaren meer maar toch.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

is turfsmaak eigenlijk de rokerigheid?

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 21 Nov 2010, 21:03

Hallo allemaal,

Ik zat me iets af te vragen, daar kunnen jullie me vast wat inzicht over geven:

Wat is nou die turf smaak, betekent het dat als een whisky erg veel turf smaak heeft eigenlijk dat deze heel erg rokerig is? Of kan een whisky heel erg "peated" zijn zonder dat deze rokerig is? En is de turf smaak dan het medicinale jodium achtige waar ik wel eens over lees?

[edit]Ah, ik had hier een topic over geopend, ik ga eens even lezen wat hierover geschreven wordt[/edit]
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Nov 2010, 21:30

Ik heb je vraag hierheen verplaatst. Geen punt hoor.
Rokerig is een vrij complex en niet altijd even tastbaar begrip Dion.

Kijk even door het onderwerp. Er staan ook een paar interessante links bij.
Het boek De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman besteed hier een hele sectie aan en ook in Whisky geclassificeerd - David Wishart staat er heel veel onder de noemer "Turfachtig/Rokerig".

En kom er gerust op terug hoor als je straks nog specifieke vragen hebt !
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Nov 2010, 19:35

In het onderwerp:
Olie in Whisky of olieachtige Whisky
staat onderaan ook nog iets over de turf gerelateerde olie aroma's.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 22 Nov 2010, 19:53

Piet schreef:Ik heb je vraag hierheen verplaatst. Geen punt hoor.
Rokerig is een vrij complex en niet altijd even tastbaar begrip Dion.

Kijk even door het onderwerp. Er staan ook een paar interessante links bij.
Het boek De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman besteed hier een hele sectie aan en ook in Whisky geclassificeerd - David Wishart staat er heel veel onder de noemer "Turfachtig/Rokerig".

En kom er gerust op terug hoor als je straks nog specifieke vragen hebt !

Thanx, ik moet mijn weg nog een beetje vinden :D, ik zal je links eens doornemen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Feb 2012, 11:17

Piet schreef:Nog even ter volledigheid i.v.m. "to phenol or not to phenol".
In het Whiskywiel dat nu ook in pdf formaat staat in Aanwijzingen voor het maken van proefnotities vallen onder Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig.
Eén vorm van medicinaal is dan Jodium. Ik weet eigenlijk niet direct andere vormen van medicinaal in Whisky te bedenken.

Rokerig of rokerig, en het verschil tussen turf en turf, de informatie die ik destijds zocht (min of meer) zie ik nu (2 feb 2012) in de Famous scheurkalender:
"...De oudste turf op Orkney is ongeveer 9.000 jaar oud (er staat 9,000 !) en daarmee jonger dan de turf op Islay. De samenstelling ervan is ook anders dan Islay-turf of turf van het vasteland...."

Dit om vooral nog even duidelijk te maken waarom de ene geturfde whisky de andere niet is.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 29 Feb 2012, 22:05

and remember, turf ruikt niet en smaakt niet. het is de turfrook!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Apr 2012, 11:08

Uit: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)
totalatool schreef:
Piet schreef:
totalatool schreef:Tot mijn inmiddels toch wel vrij hoog gestegen frustratie moet ik toegeven dat ik nog steeds niet weet wat nou precies het verschil is tussen turf- en niet-turfrook. Wellicht komt dat wel doordat ik ze nooit direct naast elkaar heb gehad.

"Rokerig" is een verzamelterm die veel verschijningen en nuances kent.
Het kan van turf(rook) afkomstig zijn maar bijvoorbeeld ook van de gebrande (verkoolde) binnenkant van een vat om eens wat te noemen.
We hebben daar zelfs een onderwerp over:
Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf).

Ik heb dat onderwerp gelezen, maar zie daar ook eigenlijk geen duidelijke conclusie naar voren komen. Het blijft allemaal nogal vaag.
Wat ik uit sample 1 in elk geval niet haalde was een medicinale jodiumsmaak of geur ala Laphroaig, maar dat is ook niet de definitie van turfsmaak.
Misschien moet ik het anders benaderen en vragen welke whisky wel als rokerig bestempeld wordt, maar niet als turvig?

Er zijn veel whiskies die "iets rokerigs" hebben maar niet zijn van het type van de uitgesproken turfrook zoals de meeste Islay's. Die zijn dan ook niet zo eenduidig te categoriseren.

Als ik b.v in Malt Whisky Companion, Michael Jackson kijk dan ze je soms "peaty" maar nog vaker "smoky" en soms "peaty smokiness".

Een bourbon heeft vaak iets rokerigs en dat komt niet van peat-smoke !
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”