Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf)

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf)

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Sep 2009, 20:05

Voortzetting over fenolen uit: http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=135 (Laphroaig 10yo, 40%, Islay).
Jock schreef:......Met dat rook gaat de zeewier ook op in de mout en het resultaat is het meest "phenolic" whisky ( ik weet het Nederlandse woord niet voor phenolic) en hierdoor is Laphroaigh de meest medicinale whiskies van Islay.

John gebruikte het woord al, "jodium", "iodine" in het Engels. Dat klinkt voor sommige kennelijk wat oneerbiedig en daarom is "medicinaal" een vaak gehoord alternatief. Fenol in het Nederlands (ook wel phenol) is carbolzuur en dat is giftig o.a. bij inname door de mond dus dat zullen we maar niet gebruiken ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Laphroaig 10yo, 40%, Islay

Ongelezen berichtdoor Jock » 10 Sep 2009, 20:50

Piet schreef:
Jock schreef:......Met dat rook gaat de zeewier ook op in de mout en het resultaat is het meest "phenolic" whisky ( ik weet het Nederlandse woord niet voor phenolic) en hierdoor is Laphroaigh de meest medicinale whiskies van Islay.

John gebruikte het woord al, "jodium", "iodine" in het Engels. Dat klinkt voor sommige kennelijk wat oneerbiedig en daarom is "medicinaal" een vaak gehoord alternatief. Fenol in het Nederlands (ook wel phenol) is carbolzuur en dat is giftig o.a. bij inname door de mond dus dat zullen we maar niet gebruiken ;)

En toch worden in de whisky industrie wel degeleijk gesproken van Phenolic Whisky. Jim McEwan trakteerde ons afgelopen zaterdag op een dram "Octomore the worlds most phenolic whisky". Robin Brilleman spreekt in pagina 152 van De Chemie van Schotse Maltwhisky, Quote: "om een optimaal aroma van fenolen in maltwhisly te krijgen, is het raadzaam om in het eerste deel van het droogstadium zachte turf te gebruiken". : Unquote
Ik zocht het net op
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Sep 2009, 22:23

Jock schreef:En toch worden in de whisky industrie wel degelijk gesproken van Phenolic Whisky.

We zijn het niet oneens Jock. Het woordgebruik is subtiel en erg scheikundig.
Zeker in het Engels hoor je het vaak. Fenol in Whisky zou dan hierop betrekking hebben: ....De OH-groep in fenol kan associaties oproepen met die van de alkanolen. Op grond daarvan zou men geen echt zure eigenschappen verwachten van fenol.....
En dan zijn we weer bij Alcohol. En: ....Met zuren worden door alcoholen esters gevormd. Esters van primaire alcoholen hebben vaak een fruitachtige geur.... of een jodium maar ook creosoot dan wel medicinale geur klaarblijkelijk.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 11 Sep 2009, 11:57

Piet schreef:We zijn het niet oneens Jock. Het woordgebruik is subtiel en erg scheikundig.
Zeker in het Engels hoor je het vaak. Fenol in Whisky zou dan hierop betrekking hebben: ....De OH-groep in fenol kan associaties oproepen met die van de alkanolen. Op grond daarvan zou men geen echt zure eigenschappen verwachten van fenol.....
En dan zijn we weer bij Alcohol. En: ....Met zuren worden door alcoholen esters gevormd. Esters van primaire alcoholen hebben vaak een fruitachtige geur.... of een jodium maar ook creosoot dan wel medicinale geur klaarblijkelijk.

We zijn niet oneens ;) Phenolic whisky is mijn stelling niet. Ik heb het van kinds af aan gehoord en het wordt nog steeds gebruikt in de whisky industrie. En de meeste schrijvers in het Engels dan, maar ook Robin Brilleman gebruikt deze term. Ik begrijp jou punt wel. Maar je bent niet oneens met mij. Ik heb het niet verzonnen. Je bent oneens met Master Distillers en whisky schrijvers. Maar we hoeven niet eens te zijn om samen door een virtuele deur te kunnen toch? :)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Sep 2009, 19:23

Nog even ter volledigheid i.v.m. "to phenol or not to phenol".
In het Whiskywiel dat nu ook in pdf formaat staat in Aanwijzingen voor het maken van proefnotities vallen onder Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig.
Eén vorm van medicinaal is dan Jodium. Ik weet eigenlijk niet direct andere vormen van medicinaal in Whisky te bedenken.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Sep 2009, 20:57

Piet schreef:Aanwijzingen voor het maken van proefnotities[/url] vallen onder Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig.
Eén vorm van medicinaal is dan Jodium. Ik weet eigenlijk niet direct andere vormen van medicinaal in Whisky te bedenken.

Andere voorbeelden welke ik herken: plijster en de typische 'ziekenhuislucht'. :SadHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Sep 2009, 21:14

JayDie schreef:Andere voorbeelden welke ik herken: plijster en de typische 'ziekenhuislucht'.

Die 'ziekenhuislucht' zal wel carbol zijn.... niet mijn favoriet.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Sep 2009, 21:15

Piet schreef:Die 'ziekenhuislucht' zal wel carbol zijn.... niet mijn favoriet.

Nee, mijn ook niet, maar is wel zo'n specifieke geur.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Sep 2009, 22:25

Op Onversneden staat een goed stuk over "peat" dan wel turf en fenolen.

Onversneden schreef:Bon, indien je aan deze post niet genoeg hebt, kan je het boek Peat, Smoke and Spirit: a Portrait of Islay and its Whiskies van Andrew Jefford lezen. Met z’n 406 bladzijden een turf van een boek.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Sep 2009, 08:44

Onversneden schreef:Bon, indien je aan deze post niet genoeg hebt, kan je het boek Peat, Smoke and Spirit: a Portrait of Islay and its Whiskies van Andrew Jefford lezen. Met z’n 406 bladzijden een turf van een boek.

Interessant... heb er gelijk een boekbespreking over geopend om te peilen wat de ervaringen / reacties vanuit hier zijn. Lijkt me een interessant boek!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Okt 2009, 19:50

Piet schreef:Eén vorm van medicinaal is dan Jodium. Ik weet eigenlijk niet direct andere vormen van medicinaal in Whisky te bedenken.

Piet schreef:
JayDie schreef:Andere voorbeelden welke ik herken: plijster en de typische 'ziekenhuislucht'.

Die 'ziekenhuislucht' zal wel carbol zijn.... niet mijn favoriet.

In "Whisky Geclassificeerd" (heb ik nu) staat een hoofdstuk "Smaakwoordenboek" waarin Medicinaal/Zoutig gecombineerd zijn.
Medicinaal: antiseptisch, badzout, strand, zilt,Brylcreem, carbolineum, dieselolie, eucaliptus, germoline, ziekenhuizen, jodium, ijzer, kelp, pluksel, neopreen, zoutig, oesters, ozon, zeelucht, zeekust, zeenevel, zeewier, chirurchische vloeistoffen, TCP, terpentine.

Daaronder vallen dan niet: Plastic dat onder Tabak/vluchtig staat als: Oliejassen, plastic emmers, kunstof placemats, verschroeid plastic.

Het zijn wel typische combinaties. Met name de zouten en oliejassen en teer etc. komen ook voor in Turfachtig/Rokerig
Wat mij betreft geldt ook hier dat ik de meeste hoop nooit in een drank tegen te komen. Bij enkele kan ik me helemaal niets voorstellen.... dat zoeken we op natuurlijk !
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Okt 2009, 20:50

Piet schreef:In "Whisky Geclassificeerd" (heb ik nu) staat een hoofdstuk "Smaakwoordenboek" waarin Medicinaal/Zoutig gecombineerd zijn.

Hè, dat ik daar niet opgekomen ben...

Maarja... je hebt me op een idee gebracht, heb het boek "De chemie van Schotse maltwhisky (Brilleman)" erbij gepakt en gekeken wat die er over schrijft.

In deel 2 van het boek, "Aroma's uit maltwhisky", hoofdstuk "Rookaroma's", paragraaf "Rook", pagina 152 schrijft hij:
Brilleman schreef:Medicinaal (ziekenhuis, jodium). leer, teer, asbak, dierlijk, rook, spicy (kruidig, pikant, aromatisch), gerookte vis, ontsmettingsmiddel, zoet, houterig, vanille, fenolig en verbrand plastic of verbrande rubber.

Het best waarneembare rookaroma wordt veroorzaakt door de verbranding van turf (...) de hierboven beschreven geurkarakters komen in whisky voor door de aanwezigheid van fenolen.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 02 Okt 2009, 01:41

John , leg uit.
De ziekenhuisgeur is niet jouw ding maar de Laphroiag, Bowmore en een peated conemara staan in jouw favo's. Dit zijn toch whisky's waar de die typische jodium geur overheerst.
tenminste dat is wat ik tot nu heb meegekregen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Okt 2009, 08:33

KSB66 schreef:John , leg uit.
De ziekenhuisgeur is niet jouw ding maar de Laphroiag, Bowmore en een peated conemara staan in jouw favo's. Dit zijn toch whisky's waar de die typische jodium geur overheerst.

Ik bedoel meer de typische ziekenhuislucht welke je in een ziekenhuis ruikt. Jodium vind ik anders ruiken. Zoals Piet al eerder schreef:

Piet schreef:Wat mij betreft geldt ook hier dat ik de meeste hoop nooit in een drank tegen te komen.

Fenolen (waaronder medicinaal, ziekenhuis, maar ook jodium en turf) is de groep. Turf en jodium kan ik wel waarderen (zoals inderdaad de Laphroaig). De misselijkmakende ziekenhuislucht (persoonlijk) vind ik niks. Deze hoop ik ook niet snel tegen te komen in een whisky.

In ieder geval: Over smaak valt niet te twisten - misschien ruiken en bedoelen we beide wat anders? Dat maakt het allemaal zo mooi :Slainte
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Feb 2010, 12:44

Uit: Whisky gekleurd met karamel ?
macoffringa schreef:Veel interessanter vind ik het hele turfverhaal. Die zwaargeturfde whiskies die maskeren juist heel veel smaken, omdat het fenolische karakter zo dominant is. Ik zou wel eens een heel lichtgeturfde Lappie of Laggers willen proeven.

Ik zet dit citaat hier omdat het in de context past en nog niet ter sprake kwam,....en wellicht stof voor discussie biedt..
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”