Het generatie dilemma bij proeven en vergelijken

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Jan 2011, 11:09

In de discussie Leeftijd van de proever en genieten en NaT gaat het over de verminderde sensorische organisatorische sensitiviteit bij het vorderen van de leeftijd van de proever. Dit is een vaak onbekend en niet onderkend maar ook ontkend fenomeen.

Maar het is natuurlijk ook heel moeilijk aantoonbaar en merkbaar in het dagelijkse leven.
Bovendien, hebben we in dat onderwerp over de leeftijd ook al aangehaald dat dit verlies wellicht deels wordt gecompenseerd door ervaring. Dit laatste gaat natuurlijk alleen op als je jong bent begonnen te proeven.

Wat ik via dit forum al meermaals heb gemerkt is het belang van de "generatie kloof".
Waar je vroeger vaker in aanraking kwam met pure en onbewerkte en ongemodificeerde voedingsmiddelen, is er nu veel vaker iets toegevoegd of mee gedaan.
Sommige eetbare zaken en ander vergelijkingsmateriaal dat er vroeger was is er nu gewoon niet meer en omgekeerd. Op het gebied van groenten vruchten en fruit is dat wel heel duidelijk.

Ook eetgewoonten spelen een rol. Op dit forum werd ik al snel geconfronteerd met voor mijn onbekend snoepgoed en fastfood. Hier wat voorbeelden.

In Vloeibare rook ~ Liquid smoke
p_froes schreef:Uit: Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay
Django schreef:Nose is turf, jodium en rokerig; hij doet me aan de Big Tasty van de Mac denken en dan met name de saus (waarvan ik me al vaker heb afgevraagd welk ingredient die specifieke smaak geeft, iemand?)

Grappig dat je dat zegt. Ik vind die saus smerig. Smaakt naar sigarettenrook als je het mij vraagt. :SadHead

In Nikka from the barrel 51.4 %
johan brugge schreef:Smaak: Ik moet haast direct denken aan die gesuikerde snoepjes in de vorm van sinaasappelschijfjes die je in de snoepwinkel of bij de bakker kan kopen (bij ons althans)...

Uit Scapa 12yo 40% OB
Piet schreef:
Jim Beam schreef:... groene zure matten (oftewel esterachtige appel)..

Jim, de "groene" appel esters begrijp ik maar waar staat "groene zure matten" voor ?

JayDie schreef:
Piet schreef:waar staat "groene zure matten" voor ?

Haha, Piet... Blijkbaar meer 'onze' tijd :-P

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Kijk maar even in de supermarkt (Merk Katja) of bij De Snoepkoerier (waar ik die afbeeldingen ook vandaan heb).

Ik heb de Scapa 14yo nog gesloten staan. Wordt niet meer gebotteld.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Het generatie dilemma bij proeven en vergelijken

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Jan 2011, 11:34

Heeft ook te maken met de ervaring ansich. Denk aan de discussie over kruit: wanneer je, als GRJ, bezig bent met wapens / kruit zou je verwachten dat hij het snel zal herkennen. Maar hij kent die geur zo goed, dat hij weet dat het die geur misschien niet is die in die dram zit (of het een andere variant is die hij niet kent en iemand anders weer wel). Om het te verduidelijken: als iemand ooit 'een' sherry geproefd heeft en hij herkent die, dan kan de note "sherry" opgeschreven worden. Maar er zijn meerdere soorten... Idem voor de kleur. Kleur "witte wijn" en "sherry"; wat is dat?!

Kwestie van ervaring en logisch dat 'de ouwe lui' die meer hebben. Betekent niet dat de 'jonge lui' niet zelf de piepertjes schillen en alleen naar de McDonalds gaan... :nono

Als je ergens een bepaalde interesse hebt kun je daar gedetailleerder over schrijven. Als je die (nog) niet hebt niet. Klinkt simpel :-)

Piet schreef:
johan brugge schreef:Smaak: Ik moet haast direct denken aan die gesuikerde snoepjes in de vorm van sinaasappelschijfjes die je in de snoepwinkel of bij de bakker kan kopen (bij ons althans)...

Als ik de juiste voor me heb, zijn dit juist weer van die 'ouderwetse' snoepjes; die zie je ook vaak bij een ziekenhuis? Qua product een beetje ala gomballen of tum-tum.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”