Wat is nu eigenlijk "body" en wat "zoet" ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Wat is nu eigenlijk "body" en wat "zoet" ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Dec 2010, 16:02

Ik hecht persoonlijk vaak aan een whisky met veel "body" en ben ook niet vies van zoet (wat heet ?).

De term body is vaak onderbelicht en wellicht ook onbekend terwijl iedereen weet wat zoet is. In de wijnwereld is body (corps) een term van belang (belangrijk structuur-element). Het is de "bite", het (mond)gevoel dat je er op kunt kauwen.
Vandaar dit onderwerp waarin ik wat zaken bij elkaar breng en op rij zet (en omdat ik hiernaar zo meteen wil kunnen verwijzen).

Uit: Whisky geclassificeerd - David Wishart.
Piet schreef:Het huidige Whisky Weetje van de Week herinnerde me hier aan.
Een klein verbeterpunt voor dit boek.

Gezien het belang van "body" (dat ik er in elk geval aan hecht) en het feit dat het een onderdeel is van het smaakprofiel, vind ik dat het té summier beschreven wordt in dit boek, en dat is jammer.

De tekst uit (Nightcaps 75) vind ik completer en beter.
In smaaknotities wordt doorgaans de term "body" gebezigd. Hiermee wordt de mate van volheid (licht, medium of vol) en de textuur van een whisky beschreven (bijvoorbeeld, zacht, soepel, vettig, olieachtig). Body heeft meer met de "mouthfeel" (mondgevoel) te maken dan met de eigenlijke smaak.
De vorm van de distilleerketel is mede bepalend voor de body. Een ketel met een korte hals produceert doorgaans een zwaardere whisky dan een met een lange hals.

Een gerelateerd onderwerp dat onlangs geplaatst is, is: Olie in Whisky of olieachtige Whisky en daarin 1. Olieachtig qua mondgevoel.

Let op dat body dus niet staat voor zoet.
Hoewel een zoete whisky vaak ook veel body heeft, hoeft een whisky met veel body zeker niet zoet te zijn. Tegengesteld aan zoet is droog, dat vele nuances kent, zie Nat en toch droog. Hoe kan dat ?

Interessant ook is het gegeven dat bij wijn een hoog alcohol percentage (zeg 12,5% en hoger) eigenlijk altijd voor veel body zorgt. In whisky, met alcohol (ethanol is zoet) percentages tussen 40% en pak weg 65% pakt dat toch anders uit en heeft een whisky met 45% soms meer body dan een van 55%.

Een whisky met (té) weinig body, maar ook met (naar verhouding té weinig alcohol en dus té weinig mondgevoel zou je ook "dun" of "vlak" kunnen noemen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
GastheerG
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 Nov 2010, 16:28
Contact:

Re: Wat is nu eigenlijk "body" en wat "zoet" ?

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 19 Dec 2010, 00:03

In afwachting van meer voortschrijdend inzicht en even hardop denken.

Wat je ruikt (de neus) geeft een eerste indicatie wat je kan proeven
Wat je ziet geeft een eerste indicatie van wat je voelt (body)

Meer viscositeit (olie gevoel) geeft een vollere body. Overigens neemt viscositeit af bij hogere temperaturen.
Bij whisky die nauwelijks aan het glas hangt heb ik ook behoefte om grotere nipjes te nemen.
Whisky die wel aan het glas hangt geeft bij een klein nipje een vol gevoel in je mond.

Als alcohol toeneemt (boven de 45% bv) kan ik me voorstellen dat de viscositeit zakt.
Het niet alcohol deel van de whisky kan karamel bevatten. Even als voorbeeld. Ieder zal begrijpen dat "water" met karamel een hogere viscositeit heeft dan alcohol.

Een speelse conclusie als viscositeit (basis voor body) erg belangrijk is: (dit is gewoon natuurkunde :bigsmile )
Koop geen cask strength bottelingen
Leg je flessen in de vriezer
Koop alleen whisky waar karamel aan is toegevoegd
:P

Overigens zoet en een zachte volle body kan ik ook enorm waarderen. :Slainte
0 x

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Wat is nu eigenlijk "body" en wat "zoet" ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 19 Dec 2010, 17:30

Als je het glas in de hand neemt en het lichtjes laat walsen, dan bestaat de kans - afhankelijk van de whisky - dat deze zgn. legs(benen of ook wel tranen genoemd) gaat achterlaten op het glas. Als deze "tranen" snel/vrij snel naar beneden zakken, hebben we te maken met 'n "speelse" whisky, met 'n lichte body. Blijven deze "tranen" lang/redelijk lang hangen, dan hebben we in dat geval met 'n stevige/zware body te maken.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6770
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Wat is nu eigenlijk "body" en wat "zoet" ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Dec 2010, 19:37

...en mij is verteld:
Kleine tranen: hoog alcohol percentage
Langzame tranen: Veel aroma's / smaken

Zo'n vette whisky plakt ook aan het glas (al merk ik ook wel dat wanneer de whisky tegen het glas komt wanneer er nog niet eerder whisky tegenaan plakte (schoon glas) hij veel later op gang komt, maar later gaat dat makkelijker...)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Wat is nu eigenlijk "body" en wat "zoet" ?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 19 Dec 2010, 19:58

JayDie schreef:...en mij is verteld:
Kleine tranen: hoog alcohol percentage
Langzame tranen: Veel aroma's / smaken

Zo'n vette whisky plakt ook aan het glas (al merk ik ook wel dat wanneer de whisky tegen het glas komt wanneer er nog niet eerder whisky tegenaan plakte (schoon glas) hij veel later op gang komt, maar later gaat dat makkelijker...)

John, je geeft min of meer zelf het antwoord: langzame tranen veel aroma's > wellicht(ik ben er zeker van, dat 't 'n betere is!) 'n betere en dus 'n meer body whisky is. Kleine tranen, inderdaad meer alcohol, dus minder "echte" whisky! > dunnere whisky > weinig tot geen tranen. Oké?
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Matthijs
Actief lid
Actief lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 Jan 2011, 14:35

Re: Wat is nu eigenlijk "body" en wat "zoet" ?

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 02 Feb 2011, 21:07

I_SPEY schreef:
JayDie schreef:...en mij is verteld:
Kleine tranen: hoog alcohol percentage
Langzame tranen: Veel aroma's / smaken

Zo'n vette whisky plakt ook aan het glas (al merk ik ook wel dat wanneer de whisky tegen het glas komt wanneer er nog niet eerder whisky tegenaan plakte (schoon glas) hij veel later op gang komt, maar later gaat dat makkelijker...)

John, je geeft min of meer zelf het antwoord: langzame tranen veel aroma's > wellicht(ik ben er zeker van, dat 't 'n betere is!) 'n betere en dus 'n meer body whisky is. Kleine tranen, inderdaad meer alcohol, dus minder "echte" whisky! > dunnere whisky > weinig tot geen tranen. Oké?

Het tranenverhaal snap ik. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je zegt "meer alcohol, dus minder "echte" whisky. Alcohol is toch juist een sterke smaakdrager? Bovendien wordt whisky (vaak) verdund; dus meer alcohol, meer "echte" whisky?
0 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast