De term body is vaak onderbelicht en wellicht ook onbekend terwijl iedereen weet wat zoet is. In de wijnwereld is body (corps) een term van belang (belangrijk structuur-element). Het is de "bite", het (mond)gevoel dat je er op kunt kauwen.
Vandaar dit onderwerp waarin ik wat zaken bij elkaar breng en op rij zet (en omdat ik hiernaar zo meteen wil kunnen verwijzen).
Uit: Whisky geclassificeerd - David Wishart.
Piet schreef:Het huidige Whisky Weetje van de Week herinnerde me hier aan.
Een klein verbeterpunt voor dit boek.
Gezien het belang van "body" (dat ik er in elk geval aan hecht) en het feit dat het een onderdeel is van het smaakprofiel, vind ik dat het té summier beschreven wordt in dit boek, en dat is jammer.
De tekst uit (Nightcaps 75) vind ik completer en beter.In smaaknotities wordt doorgaans de term "body" gebezigd. Hiermee wordt de mate van volheid (licht, medium of vol) en de textuur van een whisky beschreven (bijvoorbeeld, zacht, soepel, vettig, olieachtig). Body heeft meer met de "mouthfeel" (mondgevoel) te maken dan met de eigenlijke smaak.
De vorm van de distilleerketel is mede bepalend voor de body. Een ketel met een korte hals produceert doorgaans een zwaardere whisky dan een met een lange hals.
Een gerelateerd onderwerp dat onlangs geplaatst is, is: Olie in Whisky of olieachtige Whisky en daarin 1. Olieachtig qua mondgevoel.
Let op dat body dus niet staat voor zoet.
Hoewel een zoete whisky vaak ook veel body heeft, hoeft een whisky met veel body zeker niet zoet te zijn. Tegengesteld aan zoet is droog, dat vele nuances kent, zie Nat en toch droog. Hoe kan dat ?
Interessant ook is het gegeven dat bij wijn een hoog alcohol percentage (zeg 12,5% en hoger) eigenlijk altijd voor veel body zorgt. In whisky, met alcohol (ethanol is zoet) percentages tussen 40% en pak weg 65% pakt dat toch anders uit en heeft een whisky met 45% soms meer body dan een van 55%.
Een whisky met (té) weinig body, maar ook met (naar verhouding té weinig alcohol en dus té weinig mondgevoel zou je ook "dun" of "vlak" kunnen noemen.

)