Whisky met (bus)kruit, zwavel, rubber, etc. lekker of niet

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Whisky met (bus)kruit, zwavel, rubber, etc. lekker of niet

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Dec 2010, 14:42

In bijvoorbeeld Springbank CV 46% en Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% CS komen de aroma's genoemd in het onderwerp, duidelijk naar voren, wat mij betreft hier in positieve zin. Dit maakt ze ook heel karakteristiek.

Dit zijn zeker niet de enige whiskies die dit hebben maar slechts enkele recente voorbeelden. In de onderwerpregel heb ik juist gezet "lekker of niet" omdat dit nu niet direct de geuren en smaken zijn die je met lekker zou associëren.
En uiteraard afhankelijk van smaak maar zeker van de sterkte en het samenspel met andere aroma's kan dit zeker ook negatief uitpakken. Waar "zwavelig" of een "licht zwaveltje" als aangenaam kan worden ervaren is dat niet meer het geval als het "rotte eieren" of "Zwavel" met hoofdletter of "riool" wordt.
Associaties die hier ook vaak gebruikt worden, meestal in positieve zin, zijn "lucifer kop", "kruit", "buskruit" en "vuurwerk". Het "rubbertje" in whisky komt vaker voor en ligt soms dicht bij (oud)leer (zie Een rubbertje of latex in Whisky en "Muffig" in Whisky (oud leer, leertje, hout) ).

Los van persoonlijke voorkeur kan er ook iets fout gegaan zijn bij de productie waardoor deze componenten té uitgesproken en/of ongewenst en in de verkeerde verhoudingen aanwezig zijn. Wellicht is dit laatste de reden dat dit soort aroma's niet vermeld staan in Whisky geclassificeerd van David Wishart. Misschien wil Dave niets schrijven over whisky dat ook maar enigszins negatief zou kunnen worden geïnterpreteerd :Scratch
Vreemd genoeg komen deze aroma's ook niet voor in het smaakprofiel en de typerings-clusters. Daarin staat Springbank overigens wel.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky met (bus)kruit, zwavel, rubber, etc. lekker of ni

Ongelezen berichtdoor p_froes » 04 Dec 2010, 19:28

Ik vindt her persoonlijk niet echt lekker en vaak storend als ik zwavel in whisky ruik/proef. De Springbank Jazz vind ik dan ook veel te zwavelig en niet lekker.

Zwavel komt meestal voor bij whiskies die op sherryvaten gelegen hebben. Veel sherry producenten branden zwavelkaarsjes in het vat om het te steraliseren en bacterien tegen te gaan. De zwavelresten blijven dan ook in het vat zitten, en komen zo in de whisky.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 04 Dec 2010, 20:32

beetje zwavel erin vind ik vaak wel lekker
Ook altijd begrepen dat zwavel tonen een van de "onzuiverheden" is die men bij distilleren probeert eruit te halen. Weet dat ze bij Mortlach (een whisky waar het een typische eigenschap van is om wat zwavel te hebben) er juist op distilleren om het er een beetje in te houden.
Ze hadden daar tijdje terug net iets veranderd in de distilleer wijze (vergeten te vragen wat), maar dat leidde er toe dat er minder zwavel in zat. Hierop hebben ze bij een still boven de lyne arm een sproeier gezet om de whisky sneller af te koelen. dus minder kopercontact en meer behoud van de "onzuiverheden".
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 05 Dec 2010, 11:45

Ik ben de geur of smaak van (bus)kruit en zwavel nog niet tegen gekomen, terwijl ik de geur als fanatiek sportschutter heel goed ken en ik hou er wel van (zeker de geur van het oude buskruit wat gebruikt wordt op de disciplines historische wapens (voor 1880).... Modern kruit is eigenlijk niet zo zwavelig als geur. Ik zie dat dit min of meer in de Springbank Jazz voor zou komen, dus maakt me heel nieuwsgierig, zal hem dan toch eens moeten openen......
Laatst gewijzigd door GJR op 05 Dec 2010, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Dec 2010, 11:51

GJR schreef:Ik ben de geur of smaak van (bus)kruit en zwavel nog niet tegen gekomen, terwijl ik de geur als fanatiek sportschutter heel goed ken en ik hou er wel van

Grappig! Kan natuurlijk zijn dat je het uberhaupt nog niet tegen bent gekomen, of dat 'wij' de geur omschrijven waarvan jij zegt: "ja maar... ik ken die geur en dat is absoluut niet dit!". Ter vergelijking: ik kan 'hout' ruiken, een ander kan specificeren welk hout, of honing en welke honing. Misschien is (bus)kruit een te generieke term en kan jij hem beter benoemen! Ik denk maar aan kruit bij het afsteken van vuurwerk of van zo'n oud wapen; dat zal licht anders ruiken. Of het afstrijken van een lucifer... :lekker Ik hou daar ook wel van :-)

Laat het ons weten, Gert-Jan!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 05 Dec 2010, 12:15

JayDie schreef:
GJR schreef:Ik ben de geur of smaak van (bus)kruit en zwavel nog niet tegen gekomen, terwijl ik de geur als fanatiek sportschutter heel goed ken en ik hou er wel van

Grappig! Kan natuurlijk zijn dat je het uberhaupt nog niet tegen bent gekomen, of dat 'wij' de geur omschrijven waarvan jij zegt: "ja maar... ik ken die geur en dat is absoluut niet dit!". Ter vergelijking: ik kan 'hout' ruiken, een ander kan specificeren welk hout, of honing en welke honing. Misschien is (bus)kruit een te generieke term en kan jij hem beter benoemen! Ik denk maar aan kruit bij het afsteken van vuurwerk of van zo'n oud wapen; dat zal licht anders ruiken. Of het afstrijken van een lucifer... :lekker Ik hou daar ook wel van :-)

Laat het ons weten, Gert-Jan!

Ik zal nog eens goed aan het kruit ruiken. Probleem is dat onverbrand kruit eigenlijk niet echt overdreven ruikt, en hoe het smaakt zal ik maar niet proberen :P. Afgevuurd kruit is eigenlijk ook niet te benoemen omdat hier nog veel andere stoffen in zitten die verbranden, zoals olie (lopen zijn altijd ingeolied voordat je begint), slagsas (onsteking) en natuurlijk op een baan waar je met een man of 7 staat ook nog de diverse merken. Bij vuurwerk heb je eigenlijk te maken met het ouderwetse buskruit (Kaliumnitraat/houtskool/zwavel en explosief, terwijl modern kruit eigenlijk alleen maar snel brand) en diverse metalen voor de kleuren en effecten. Een lucifer is een brandbaar mengsel van zwaveloxide (of was het nu zwaveldioxide) en heeft dan inderdaad een duidelijke zwavelgeur. Buskruit kan zelfs geheel zwavelloos zijn.... Het moderne kruit staat bekend als rookloos kruit (kampfer/nitroglycerine/collodion), dus je hebt kans dat de geur hier eigenlijk alleen uit de componenten slagsas, olie en heet metaal (lood/koper) bestaat. Ik denk dat de geur van kruit zoals die in de whisky voorkomt, meer uit gaat van het ouderwetse kruit (de zwavel), gecombineerd met verbrand hout.... Maar ik zal snel eens kijken (c.q. ruiken aan de springbank Jazz edition), of ik hier wat meer duidelijkheid in kan verschaffen...
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 05 Dec 2010, 14:31

Tsja............er zijn ook mensen die gebruiken Kala Namak (zoutsoort met zwavelsmaak). Voor mij hoort zwavel en rubber niet thuis in wat ik nuttig. Buiten de door mij genoemde zoutsoort ken ik ook geen moedwillige toevoegingen in gerechten van zwavel of rubber. Noem eens een recept? Alle andere smaken die in whisky voorkomen kan ik 1000en recepten bezorgen!

Als zwavel en rubber echt zo bijzonder was waren alle topkoks allang met dit thema aan de haal gegaan. Geloof me die jongens pakken alles beet waar ze zich mee kunnen onderscheiden.
Andere smaken die we in whisky tegenkomen staan gewoon in een goed uitgeruste keuken:
vanille, peper, honing, zeezout, port, sherry, kaneel om er even een paar te noemen. Zelfs hout wordt veelvuldig ingezet om smakelijke gerechten te maken. Hmmmm gerookte paling.

Buskruit is overigens op de schietbaan geen vervelende geur. Zo roept verbrand rubber op een racecircuit ook een positieve associatie op. Maar beide niet in m'n keuken en niet in m'n whiksy!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Dec 2010, 15:10

GastheerG schreef:Zo roept verbrand rubber op een racecircuit ook een positieve associatie op. Maar beide niet in m'n keuken en niet in m'n whiksy!

Die plastic handvaten van onze pannen wanneer het vuur te hoog staat :boos

Ik wil pannen met metalen handvaten! :Protest
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 30 Dec 2010, 17:40

Net zowel een Springbank CV (sample van Jack) als de Springbank Jazz tegenover elkaar gezet. Bij de CV heb ik totaal geen associatie met zwavel en al helemaal niet met (bus)kruit. Bij de Jazz heb ik heel licht een naar mijn mening prettig zwaveltje op de achtergrond in de geur, maar ook hier ontgaat mij term kruit bij deze whisky. Heb er zelfs er nog kruit en een recent afgevuurd wapen bij gehad, maar ik kon er niets van terugvinden in de geur van beide whisky's. Ik zou dus niet weten wat hiermee bedoeld wordt. Wellicht als we eens bij elkaar zouden zitten dat we dan wat verder zouden komen met welke geur hier nu bedoeld wordt (ik ben nog niet zo goed in het onderkennen van geuren).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Dec 2010, 19:58

GJR schreef:... Ik zou dus niet weten wat hiermee bedoeld wordt. Wellicht als we eens bij elkaar zouden zitten dat we dan wat verder zouden komen met welke geur hier nu bedoeld wordt (ik ben nog niet zo goed in het onderkennen van geuren).

Inderdaad dé manier !
Bij de meeste mensen zal de (bus)kruit associatie van vuurwerk en/of lucifers komen. Het kan zelfs de smaak zijn die je in je mond kunt krijgen als je in een wolk vuurwerkdamp staat. Wellicht is jouw associatie juist té puur voor dit doel en verwacht je het veel prominenter terug te vinden en/of spelen er bij andere juist andere factoren. Hoewel, ... ik heb ook mogen dienen in ons leger ... en ja zelfs een paar kogels af mogen vuren.... maar dat is allemaal wel heel vaag.

Zie ook het soort discussie in: "Muffig" in Whisky (oud leer, leertje, hout)

Hoewel het allemaal heel persoonlijk is, is het wel degelijk mogelijk een wat algemener referentiekader te gebruiken en overeenkomstige terminologie. Vandaar.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Dec 2010, 09:11

Piet schreef:Bij de meeste mensen zal de (bus)kruit associatie van vuurwerk en/of lucifers komen. Het kan zelfs de smaak zijn die je in je mond kunt krijgen als je in een wolk vuurwerkdamp staat.

Ooowww... kan niet wachten tot vanavond!!! Heeeeerlijk :lekker Lekker opsnuiven :Tongue
0 x

WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 06 Jan 2011, 08:47

Wat vuurwerkgeur of lucifer in een whisky vind ik best aangenaam als hij verder genoeg kracht heeft. Bij Karuizawa past het zeker. Wellicht komt dit vooral uit het (sherry)vat en minder uit de whisky zelf.

Sulfur is voor mij echter ook de geur van gekookte (bloem)kool, spruitjes, rotte eieren, vuilnis... Dat zie je nogal eens bij Mortlach, Inchgower... en zou in de spirit zitten, niet zozeer in het vat. Persoonlijk hou ik daar helemaal niet van.

Voor mij is er dus een duidelijk onderscheid tussen aangename sulfur en vieze sulphur. Rubber of autoband zit daar zowat tussenin vind ik, soms is het best lekker (sommige Port Ellen), soms ook weer niet.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 18 Jan 2011, 12:13

Gevonden :hoera . Ik heb gisteravond echt op mijn gemak zitten genieten van de Springbank Jazz Edition, uitgebreid weer proberen de zwavel,kruit geuren/smaken terug te vinden en niet gevonden...... Nu zet ik mijn gebruikte glas 's avonds weg met een hoeveelheid water erin om er de volgende ochtend nog eens aan te snuffelen en op te drinken. Wat schets mijn verbazing toen ik vanochtend mijn neus boven het glas hield...... een duidelijke zwavel geur (afgestreken lucifer) kwam naar boven, na van de schrik bekomen te zijn, nog eens geroken en ja je zou enigzins een kruitgeur kunnen ruiken. Ik denk dat ik nu weet wat er bedoeld wordt, met deze geuren en nee in deze dram vind ik hem dus duidelijk bij het drinken niet te overdreven naar voren komen dat ik de dram niet lekker zou vinden. Het water echter heb ik na een klein slokje weggegooid, was niet te drinken :nono !
0 x

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 07 Feb 2011, 23:58

JayDie schreef:Ik wil pannen met metalen handvaten! :Protest

haha ,ik heb nog een paar mooie hema (BK conical replica's, 2pannen + 1x steel) pannen voor je, die handvaten worden echt loeiheet, vooral op gas, voor twee flessen whisky wil ik ze wel ruilen met je.

ontopic; rubber in whisky ben ik tot nu in tomatin tegen gekomen en ik vond het nie lekker, zwavel kan ik al helemaal niet tegen, das best jammer, naar een paar glazen (en ik drink er best veel water bij) heb ik de volgende dag hoofdpijn.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Feb 2011, 17:00

0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”