'Tasting & Nosing' Hoe te beginnen?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
MountainDew
Actief lid
Actief lid

'Tasting & Nosing' Hoe te beginnen?

Ongelezen berichtdoor MountainDew » 19 Feb 2016, 04:59

Ik vind het altijd prachtig om tasting & noting notities te lezen. Deze beschrijven vaak zeer levendig smaken en geuren.

Maar hoewel ik toch met grote regelmaat met veel plezier een whisky drink, weet ik nooit hoe ik die smaken en geuren op papier zou moeten krijgen. Ik krijg meestal een spontaan 'writersblock' en vind het erg moeilijk om bepaalde smaken en geuren te duidden en omscrhijven. Daarnaast vind ik de smaken nogal eens veranderen en lijkt een whisky van dag tot dag weleens anders te smaken (wat ik de ene dag geweldig kan waarderen, kan me de dag erna tegen staan, bij wijze van spreken).

Toch zou ik dit graag willen leren. Hoe zou ik daar het beste mee kunnen beginnen? En hoe kun je dat überhaupt leren?
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: 'Tasting & Nosing' Hoe te beginnen?

Ongelezen berichtdoor Nino » 19 Feb 2016, 20:22

Mijn tip zou zijn: niet wetende wat er in je glas zit (blind proeven) en met de whisky flavour wheel kijken of je iets herkend en opschrijven.
1 x
Afbeelding

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 19 Feb 2016, 23:37

Nino schreef:Mijn tip zou zijn: niet wetende wat er in je glas zit (blind proeven) en met de whisky flavour wheel kijken of je iets herkend en opschrijven.

Mijn ervaring komt ongeveer op hetzelfde neer als het bovenstaande:

Zelf nog een beginner, en wat ik tot nu toe gedaan heb is: een whisky inschenken, vervolgens nosing en
tasting, noteren wat ik meen te herkennen, en vervolgens kijken bij tasting notes van gerenommeerde
whisky-vakmensen of schrijvers van whiskyboeken. Websites zat waar dat te vinden is.
En soms zit ik er dan helemaal naast, maar ik heb ook wel eens juiste smaken en geuren eruit gehaald.

En maar blijven oefenen! :bigsmile
0 x

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 19 Feb 2016, 23:39

Stormbringer schreef:
Nino schreef:Mijn tip zou zijn: niet wetende wat er in je glas zit (blind proeven) en met de whisky flavour wheel kijken of je iets herkend en opschrijven.

Mijn ervaring komt ongeveer op hetzelfde neer als het bovenstaande:

Zelf nog een beginner, en wat ik tot nu toe gedaan heb is: een whisky inschenken, vervolgens nosing en
tasting, noteren wat ik meen te herkennen, en vervolgens kijken bij tasting notes van gerenommeerde
whisky-vakmensen of schrijvers van whiskyboeken. Websites zat waar dat te vinden is.
En soms zit ik er dan helemaal naast, maar ik heb ook wel eens juiste smaken en geuren eruit gehaald.

En maar blijven oefenen! :bigsmile

Overigens zet ik alles wat ik proef in een schema, dan kan ik er later nog eens naar kijken.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Feb 2016, 10:00

Wanneer en hoe proef je? Heb je de TV aan, rennen er kids rond, of zit je lekker in je eentje of met ega of vrienden? De setting kan ook nog wel eens van belang zijn. Probeer je te concentreren en een aantal keren goed te ruiken (niet te diep want dan krijg je een prikkelend gevoel in de neus).

Probeer dan te denken waaraan een geur je herinnert. Je ruikt, eet en drinkt dagelijks van alles, dat sla je meestal toch ergens in je achterhoofd op. Dat komt dan naar boven. Probeer dat in steekwoorden op te schrijven.

Succes!
1 x
Affirmanti incumbit probatio

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 20 Feb 2016, 13:14

Zoek eens op YouTube op ralfystuff + Boeing, hij heeft er wat leuke info over.

Belangrijkste voor mij (ik ben er ook geen held in), probeer niet te zoeken naar iets maar ga joden en verbaas je over wat je hersenen zelf aandragen. Dus op een gegeven komend denk je zonder er naar te zoeken Verrek... Dit lijkt wel op... Of die ruikt naar....

Dat werkt, en als je iets zoekt maar niet vind is het een teleurstelling. Als isets uit het niets komt is het altijd een positieve verassing, tenzij het een onaangename associatie is...
0 x
Afbeelding

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 04 Jun 2017, 17:06

Ik vind dit nog steeds het meest wonderbaarlijke aan de whisky wereld, bepaalde mensen die hele verhalen kunnen opmaken met smaak omschrijvingen die ik in mijn wildste fantasieën niet eens zou begrijpen :?
Ik heb het een paar keer echt geprobeerd om mij iets voor te stellen met wat er genoteerd staat bij sommige smaak notities, uiteraard met dezelfde whisky in mijn glas, maar meestal voor 95% kom ik nooit aan die smaken wat omschreven staat haha :HitHead
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”