Verandering in smaakprofiel

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Feb 2016, 18:27

Idem hier. In het begin vond ik peated whisky's ook echt top.
De rest vond ik maar flauwe meuk (bij wijze van spreken).
Dit is relatief snel overgegaan naar sherried whisky's.
Whisky op bourbon vaten vond ik tot recentelijk te licht/flauw.
Tegenwoordig vind ik whisky op bourbon vaten een echte verrijking/verademing en grijp ik nog zeer zelden naar echte peated whisky's!
2 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Feb 2016, 14:02

zo, terug uit het unieke Venetië, wat een sfeer hangt daar toch zo rond middernacht :cool:

ik heb in de 4-5 jaar dat ik nu met whisky bezig ben nooit echt het idee gehad dat mijn smaak is veranderd. Ik heb mijn smaak eerder zien specifieker worden. Het eerste jaar zoals iedereen zoveel mogelijk verschillende zaken geproefd, en - zoals ik altijd doe - gekocht. In het begin, als je er zelf nog niet te veel vanaf weet, volg ik altijd scores. Zo vertrouw ik er een beetje op dat ik van bepaalde distilleerderijen toch begin met de lekkerste zaken te proeven. Na een aantal pogingen weet ik het dan wel.

Al in het eerste jaar merkte ik dat bourbon vat met eventueel geïntegreerde peat - geen overheersende - mijn voorkeur wegdroeg. Mijn voorliefde voor wit - geel - groen fruit, tropisch fruit ook. Na een korte glendronachliefde snel weer afgestapt. Ik hou op tijd en stond van een lekkere korf rood/zwart fruit en aanwassen, maar dan liefst met een randje aan. Dat randje vind ik bv terug in een sherried bowmore, een sherried Clynelish of een sherried littlemill. De eerste toch ook met die lime brine afdronk, die tweede met de waxy en minerale rand. Soms met herfsttinten, natte bosgrond en vallende bladeren. Mijn fruitpap betterfood jeugd herbeleef ik vaak in Littlemill. Zo ben ik na 5 jaar duidelijk bij mijn 3 favorieten gekomen. Al kan een campbeltown mij op tijd en stond zeker bekoren, met wat motorolie soms, noem het Venetiaanse kanalen :bigsmile , vaak ook terug te vinden in die ene leuke fles clynelish, en vult jaren 90 Ben Nevis bij mij de kruising tussen Littlemill en een minder waxy clynelish aan. Zo komen we bij mijn top 5. De rest zijn eerder losse flessen, of een kleine verzameling Lochside die we - laten we eerlijk zijn - ons toch niet meer kunnen permitteren om dagelijks te drinken ;)

nee dus, veranderen niet echt, eerder heel erg specifiek geworden.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stormbringer
Senior
Senior
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 Dec 2015, 23:10
Locatie: Elsloo (L)
Contact:

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 20 Feb 2016, 18:45

Yapi schreef:zo, terug uit het unieke Venetië, wat een sfeer hangt daar toch zo rond middernacht :cool:

ik heb in de 4-5 jaar dat ik nu met whisky bezig ben nooit echt het idee gehad dat mijn smaak is veranderd. Ik heb mijn smaak eerder zien specifieker worden. Het eerste jaar zoals iedereen zoveel mogelijk verschillende zaken geproefd, en - zoals ik altijd doe - gekocht. In het begin, als je er zelf nog niet te veel vanaf weet, volg ik altijd scores. Zo vertrouw ik er een beetje op dat ik van bepaalde distilleerderijen toch begin met de lekkerste zaken te proeven. Na een aantal pogingen weet ik het dan wel.

Al in het eerste jaar merkte ik dat bourbon vat met eventueel geïntegreerde peat - geen overheersende - mijn voorkeur wegdroeg. Mijn voorliefde voor wit - geel - groen fruit, tropisch fruit ook. Na een korte glendronachliefde snel weer afgestapt. Ik hou op tijd en stond van een lekkere korf rood/zwart fruit en aanwassen, maar dan liefst met een randje aan. Dat randje vind ik bv terug in een sherried bowmore, een sherried Clynelish of een sherried littlemill. De eerste toch ook met die lime brine afdronk, die tweede met de waxy en minerale rand. Soms met herfsttinten, natte bosgrond en vallende bladeren. Mijn fruitpap betterfood jeugd herbeleef ik vaak in Littlemill. Zo ben ik na 5 jaar duidelijk bij mijn 3 favorieten gekomen. Al kan een campbeltown mij op tijd en stond zeker bekoren, met wat motorolie soms, noem het Venetiaanse kanalen :bigsmile , vaak ook terug te vinden in die ene leuke fles clynelish, en vult jaren 90 Ben Nevis bij mij de kruising tussen Littlemill en een minder waxy clynelish aan. Zo komen we bij mijn top 5. De rest zijn eerder losse flessen, of een kleine verzameling Lochside die we - laten we eerlijk zijn - ons toch niet meer kunnen permitteren om dagelijks te drinken ;)

nee dus, veranderen niet echt, eerder heel erg specifiek geworden.


Ok ok, veranderen kun je ook benoemen als een soort reis waarbij je uitkomt op een bepaalde selectie die je voorkeur heeft.
Ook goed, ik vind het toch neerkomen op hetzelfde. :bigsmile

Gr,
Stormbringer
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Feb 2016, 18:54

Mja, niet echt. Wat Bart beschrijft is een zoektocht doorheen whiskyland om uiteindelijk bij een bepaald smaakprofiel te belanden. En zo bouwt hij nu zijn collectie op. Wat andere leden en ik beschreven is eerder een effectieve wijziging in smaak.
2 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Feb 2016, 21:44

Ik neig ook eerder naar Johan zijn interpretatie. Heb nooit -tig Ardbegs gekocht of Laphroaigs, port charlottes of Kilchomans, ook behalve een paar single cask glendronachs (was eerder hype gebonden denk ik) nooit echt sherry distilleries, als je ze geen oneer aandoet ze zo te noemen. Dus nooit een echte shift meegemaakt.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Feb 2016, 21:34

Leuk topic, kom er nu pas bij uit :).

Ik zie wel dat smaak kan veranderen naarmate een persoon ouder wordt of meer whiskies heeft geproefd. Ik heb echter wel het idee dat toen ik begon met whisky drinken, ik een Bunna 1976 MoS ook echt wel veel lekkerder had gevonden dan een Glenfiddich. Dat klinkt als een absurd voorbeeld, maar ik wil er juist mee aangeven dat bepaalde elementen (zachtheid, diversiteit in de geur) volgens mij dusdanig primair zijn, dat dit niet zo erg verandert.

Wat volgens mij wel verandert, is de voorkeur voor wat een persoon ruikt (wat Johan al constateerde). Zo ben ik door het proeven van meer Speysiders ook de fruitige, volle beleving van bourbonrijping gaan waarderen. Deze kom je minder snel tegen als je bijv. alleen maar turfbommen drinkt. In zoverre gaat denk ik ook hier het spreekwoord "onbekend maakt onbemind" op.

Daarom ben ik blij dat ik heb voorgenomen om van iedere bestaande distilleerderij + redelijk courante gesloten distilleerderijen minstens één dram gedronken te hebben (ben al op ca. 90%). Daarmee is mijn waardering voor bourbongerijpte Speysiders aardig gestegen en hoeft heel veel turf voor mij ook niet meer persé.

Ik zeg echter nooit nooit, want ik vind de zin in / goesting naar een bepaald type whisky ook heel erg afhankelijk van andere elementen, zoals weer, tijd van het jaar, gelegenheid, combi met eten, tijd van de dag. Een turfbom (al dan niet gecombineerd met sherryrijping) tijdens een BBQ blijft toch fantastisch in de zomer ;)
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Feb 2016, 00:40

caskstrength schreef:Leuk topic, kom er nu pas bij uit :).

Ik zie wel dat smaak kan veranderen naarmate een persoon ouder wordt of meer whiskies heeft geproefd. Ik heb echter wel het idee dat toen ik begon met whisky drinken, ik een Bunna 1976 MoS ook echt wel veel lekkerder had gevonden dan een Glenfiddich. Dat klinkt als een absurd voorbeeld, maar ik wil er juist mee aangeven dat bepaalde elementen (zachtheid, diversiteit in de geur) volgens mij dusdanig primair zijn, dat dit niet zo erg verandert.


Toch is dit denk ik niet helemaal zo.
Ik heb vorig jaar een vriend die zo af en toe een Jack Daniel's drinkt meegenomen naar 2 whisky festivals.
Op het eerste heb ik hem verschillende "middenklassers" laten proeven wat voor hem best een eye opener was.
Op het tweede festival heb ik hem eerst weer wat middenklassers laten proeven gevolgd door een oude topper (voor mij 93 punten) waarop hij zei: Ja smaakt goed maar ik vind het nou niet meteen beter dan al die andere. Hij kon de verschillen nog niet zo goed merken dat hij de betere whisky's meer kon waarderen. Zijn favoriet van de 2 avonden was dan ook een Talisker Port Ruighe waarvan hij ook een fles heeft gekocht.

Ik denk dat whisky toch iets blijft dat je moet leren drinken en waar je in moet groeien. En als je ook eenmaal gegroeid (lees verwend) bent is er jammer genoeg (voor de portemonnee) ook geen weg meer terug.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 603
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 07 Mar 2016, 18:26

Leuk topic. En feest der herkenning. Wat ik bij mezelf merk is dat ik zowel binnen mijn voorkeur van de beginjaren (sherry) als daarbuiten (peat) meer ben gaan waarderen.

Een echte rook fan ga ik waarschijnlijk nooit worden, maar bijvoorbeeld de Lagavulin 16 gaat er prima in tegenwoordig. Daarentegen vond ik een paar jaar geleden de macallan masters edition fantastisch en merk ik nu dat daar het spannende ook wel vanaf is.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Apr 2016, 01:30

Dit is 'm helemaal (op dit moment toch): turf en sherry maar zonder (of toch met bitter weinig) rook. :duimop
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Apr 2016, 20:47

johan brugge schreef:Dit is 'm helemaal (op dit moment toch): turf en sherry maar zonder (of toch met bitter weinig) rook. :duimop

Ook daar moet ik op terug komen. Ik heb gisteren mijn befaamde Ledaig 17yo 1998 CC soldaat gemaakt ... op goed 4 weken tijd denk ik. Ik vond hem echt wel lekker, zeker in het begin. Ik merk echter dat ik meer en echt ten volle kan genieten van mijn Dailuaine 1982 TWA ipv die Ledaig. En die Dailuaine is echt wel het tegenovergestelde van die Ledaig. Pas op, ik kan die Ledaig echt wel waarderen. Hij is VERSCHRIKKELIJK drinkbaar zonder water. Ik ga echt eens moeten kijken om nog minder turf in te slaan.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 793
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 10 Dec 2016, 15:32

Peter87 schreef:
caskstrength schreef:Leuk topic, kom er nu pas bij uit :).

Ik zie wel dat smaak kan veranderen naarmate een persoon ouder wordt of meer whiskies heeft geproefd. Ik heb echter wel het idee dat toen ik begon met whisky drinken, ik een Bunna 1976 MoS ook echt wel veel lekkerder had gevonden dan een Glenfiddich. Dat klinkt als een absurd voorbeeld, maar ik wil er juist mee aangeven dat bepaalde elementen (zachtheid, diversiteit in de geur) volgens mij dusdanig primair zijn, dat dit niet zo erg verandert.


Toch is dit denk ik niet helemaal zo.
Ik heb vorig jaar een vriend die zo af en toe een Jack Daniel's drinkt meegenomen naar 2 whisky festivals.
Op het eerste heb ik hem verschillende "middenklassers" laten proeven wat voor hem best een eye opener was.
Op het tweede festival heb ik hem eerst weer wat middenklassers laten proeven gevolgd door een oude topper (voor mij 93 punten) waarop hij zei: Ja smaakt goed maar ik vind het nou niet meteen beter dan al die andere. Hij kon de verschillen nog niet zo goed merken dat hij de betere whisky's meer kon waarderen. Zijn favoriet van de 2 avonden was dan ook een Talisker Port Ruighe waarvan hij ook een fles heeft gekocht.

Ik denk dat whisky toch iets blijft dat je moet leren drinken en waar je in moet groeien. En als je ook eenmaal gegroeid (lees verwend) bent is er jammer genoeg (voor de portemonnee) ook geen weg meer terug.


Oud maar leuk topic waar ik nu pas naar toe surf. Ik ben het met je eens; als je eenmaal kwaliteit kan waarderen en er aan gewend bent, is een stap terug moelijk. Kwaliteit is dan belangrijker dan kwantiteit. Ik drink liever niet (alcohol) dan dat ik (in mijn ogen) bocht drink.

Bovenstaande geldt natuurlijk niet alleen voor whiksy maar ook voor muziek, eten, film etc. Voor je portemonnee is het inderdaad niet goed.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Wouter25
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 Aug 2019, 19:30

Van de een op de andere dag geen Islay meer; herkenbaar?

Ongelezen berichtdoor Wouter25 » 07 Aug 2019, 19:36

Ha allen,

Al een tijd whisky fan; m.n. de Islays. Hoe rokeriger, hoe beter; en inmiddels een aantal leuke flessen staan

Gezien de post voel je m al aankomen; tijdje geleden nam ik na een poos geen whisky (geboorte dochter en alles wat daarbij hoort) weer eens een lekker glaasje en die heb ik direct weggezet... Ik kreeg het niet naar binnen:)

Sindsdien nog steeds whisky fan; maar wel richting de highlands etc. gegaan qua smaakpalet (zeg je eigenlijk ook highlands voor Japanse whisky's oid?)

Nu ben ik benieuwd; herkent iemand dit? Ik hoor verschillende verhalen van slijters maar echt van de 1 op de andere dag hoor ik (nog) niet
Erg benieuwd daarover, mooi moment om lid te worden van een whisky forum:)

Geen ramp; overigens; ik moet alleen een nieuwe verzameling aanmaken

MOD-EDIT:
Ook hier mag geen aanbod worden geplaatst. De andere post is daarom geheel verwijderd; deze blijft nu nog even staan als "kennismaking" maar ook als waarschuwer aan de TS: houd je aan de regels!


MOD-EDIT2:
bericht verplaatst naar een al bestaande post met een vergelijkbaar onderwerp



Groet,

Wouter
0 x

Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 578
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor DvdB » 07 Aug 2019, 21:57

Hier ook al een paar maanden geen peat meer gehad.
Maar aankomend weekend gaat i.v.m. 25jr trouwpartijtje de BigPeat25 open
Daar gaan we eens goed voor zitten :nat oordeel volgt

Dirk
1 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1978
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Aug 2019, 22:39

Ik herken hier weinig tot niets van bij mezelf. De verhouding unpeated en peated in mijn bar is al vanaf het begin ongeveer 50/50.
Meestal drink ik twee drams op een avond, eerst eentje unpeated maar vrijwel altijd gevolgd door een glas peated. Medicinaal, aards of turfig, ik kan het allemaal waarderen :Slainte.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Aug 2019, 23:18

De enige verandering die bij mij de laatste 5 tot 6 jaar heeft plaatsgevonden is dat ik steeds minder kan genieten van OB's die op 40 à 43% zijn afgevuld. Het gros daarvan ruikt en smaakt dunnig en flauwtjes vergeleken bij cask strength varianten (een paar uitzonderingen daar gelaten). Qua peat, non peat, sherry of bourbon is er verder niet zoveel veranderd. Allemaal prima zolang er maar geen overmatige zwavel tonen of bittere tannines naar boven komen drijven.
3 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten