Verandering in smaakprofiel

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Verandering in smaakprofiel

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 17 Feb 2016, 09:48

Op zoek naar je smaakprofiel vind ik verdomde lastig, ik heb de afgelopen maanden veel geproefd en ben al een paar keer echt op het verkeerde been gezet.
tijdens het proeven van een mooie sample set van Sören kwam ik b.v. bij de Balvenie madeira 17y en op dat moment vond ik deze echt perfect, een paar maanden later na toch wel aardig wat GD samples te hebben geproefd/sherry dus, nogmaals een sample van dezelfde balvenie en hij kwam by far niet in de buurt van mijn eerste ervaring. ik geloof echt dat dit met zoveel factoren te maken heeft. gemoedstoestand, gezelschap wat je hebt gegeten etc.

ik vind het er eigenlijk niet makkelijker op geworden.
Welke whisky's ik wil proeven wordt mede bepaald door de tips die ik hier op het forum krijg aangereikt, maar jeetje wat een hoop distillerijen zijn er zeg, ik worstel nog wel heel erg met het abv , de ene keer vind ik boven de 50% echt te hoog.

Ik lees hier ook nog wel eens dat er een aantal uur over 1 dram wordt gedaan om hem tijd te geven zich te openen bv. dat moet ik ook maar eens gaan proberen, ik heb de HQ GD set ook nog dicht staan gewoon omdat ik daar eens echt serieus voor moet gaan zitten.

Als "daily dram" drink ik nu de Dailuaine 2008 vW , jong fris en fruitig, die zware sherry klatsers moeten maar even wachten :Slainte
1 x

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 17 Feb 2016, 10:14

Misschien gaat de stelling wel op dat de smaak van een bepaalde whisky vooral een momentopname is... (?)
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Feb 2016, 10:17

Dat heeft er ook mee te maken dat je in het begin gauw tevreden bent en gaande weg steeds meer "verpest" raakt.
Toen ik begon kon ik me prima redden met een Glenfiddich 12 en een Chivas Regal 12. Dat raak ik nu echt niet meer aan nu ik weet hoe goede whisky smaakt.
Dat heb ik onlangs ook met biet meegemaakt.
Ik vond een Jupiler heerlijk en ik kon zelfs (als het moest) genieten van een ijskoude Heineken. Totdat er in december een bierwinkel werd geopend in Alkmaar en ik daar tot nu toe zo'n 75 verschillende geweldige bieren heb geproefd. Stouts, Porters, IPA's, barley wine, noem maar op.
Als ik nu een flesje Jupiler pak vind ik er geen smaak aanzitten.

Qua whisky was ik in het begin ook gek op peated whisky's en bourbon gerijpt raakte ik bijna niet aan.
Ik wil nu alleen nog peat die echt 90+ is anders hoeft het voor mij niet. Tenzij het subtielere peat of peat met sherry is. Ik ben helemaal gevallen voor sherry whisky's. Dat is wel echt mijn ding. Maar bourbon gerijpt, wine finish, noem maar op, ik lust het allemaal. Zolang het maar kwaliteit is heb ik een brede smaak.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 17 Feb 2016, 11:03

Peter87 schreef:...Totdat er in december een bierwinkel werd geopend in Alkmaar en ik daar tot nu toe zo'n 75 verschillende geweldige bieren heb geproefd.

Sinds december óók nog 75 bieren geproefd?? :respect :bottomsup
1 x

wrc1
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 17 Feb 2016, 11:11

Peter87 schreef: ik kon zelfs (als het moest) genieten van een ijskoude Heineken.

Dan was het echt wel van moeten denk ik :P
4 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Feb 2016, 11:35

Nog maar eens benadrukking dat het allemaal tussen de oren zit ...
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 17 Feb 2016, 16:27

Peter87 schreef:Dat heb ik onlangs ook met biet meegemaakt.
Ik vond een Jupiler heerlijk en ik kon zelfs (als het moest) genieten van een ijskoude Heineken. Totdat er in december een bierwinkel werd geopend in Alkmaar en ik daar tot nu toe zo'n 75 verschillende geweldige bieren heb geproefd. Stouts, Porters, IPA's, barley wine, noem maar op.

Nu zit er veel rommel in Jupiler, maar nog geen biet. Daarvoor moet je de Spontanbeetroot van Mikkeller eens proberen. Aangewezen bij een toastje met ganzenlever en wat ajuinconfijt. Eventueel zelfs zonder de ganzenlever (hangt van de batch spontanbeetroot af)
Dat ter zijde :)

johan brugge schreef:Nog maar eens benadrukking dat het allemaal tussen de oren zit ...

Ik zou toch zeggen, ergens wat lager hoor. neus en mond en dan de combinatie met geurherinneringen. (http://health.howstuffworks.com/mental- ... smell3.htm) De sterkste link met herinneringen is de geur zelfs (iirc).

Ach, er was een tijd dat zelfs maar in de buurt komen van een whisky waar een kenmerk van peat in zat moeilijk was voor mij. Nu heb ik het wel eens graag. Liever de fruitmandjes wel... Al is de combo soms ook wel leuk. Licht tot sterke peat als aperitief en daarna een fruit of sherrybommetje om alles binnen te krijgen met het volume op 11.
De smaak is vooral duurder geworden heb ik gemerkt... Spijtige zaak.
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Feb 2016, 19:29

jdoucet schreef:
Peter87 schreef:Dat heb ik onlangs ook met biet meegemaakt.

Nu zit er veel rommel in Jupiler, maar nog geen biet. Daarvoor moet je de Spontanbeetroot van Mikkeller eens proberen. Aangewezen bij een toastje met ganzenlever en wat ajuinconfijt. Eventueel zelfs zonder de ganzenlever (hangt van de batch spontanbeetroot af)
Dat ter zijde :)

johan brugge schreef:Nog maar eens benadrukking dat het allemaal tussen de oren zit ...

Ik zou toch zeggen, ergens wat lager hoor. neus en mond en dan de combinatie met geurherinneringen. (http://health.howstuffworks.com/mental- ... smell3.htm) De sterkste link met herinneringen is de geur zelfs (iirc).

Ach, er was een tijd dat zelfs maar in de buurt komen van een whisky waar een kenmerk van peat in zat moeilijk was voor mij. Nu heb ik het wel eens graag. Liever de fruitmandjes wel... Al is de combo soms ook wel leuk. Licht tot sterke peat als aperitief en daarna een fruit of sherrybommetje om alles binnen te krijgen met het volume op 11.
De smaak is vooral duurder geworden heb ik gemerkt... Spijtige zaak.

Biet moet natuurlijk bier zijn :oops:
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Feb 2016, 23:17

Leuk topic! Was het niet dat ik momenteel in verre oorden zit, ik schreef nu al een reply! Heb hier wel een uitgesproken mening over... Lees je snel
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Feb 2016, 23:19

Ik dacht al

"Waar blijft hij nu ? ?"
1 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 18 Feb 2016, 00:06

Ik herken me in wat Peter ook aangeeft. Hoe meer en met name ook hoe betere whiskies je proeft, hoe meer je 'verpest' of eigenlijk verwend raakt. Ik heb niet het idee dat mijn smaakprofiel an sich is gewijzigd. Op bourbon gerijpte en op sherry gerijpte whiskies vond ik het lekkerst en dat is nu nog steeds zo. Maar de 'prijsklasse' is wel een stuk opgeschoven. Niet heel toevallig komen de whiskybase scores dan ook wel weer overeen met die trend :D . Als je echter eenmaal verwend bent geraakt zal er geen weg meer terug zijn vrees ik ;) .
0 x

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 18 Feb 2016, 10:51

Toontje schreef:Ik herken me in wat Peter ook aangeeft. Hoe meer en met name ook hoe betere whiskies je proeft, hoe meer je 'verpest' of eigenlijk verwend raakt. Ik heb niet het idee dat mijn smaakprofiel an sich is gewijzigd. Op bourbon gerijpte en op sherry gerijpte whiskies vond ik het lekkerst en dat is nu nog steeds zo. Maar de 'prijsklasse' is wel een stuk opgeschoven. Niet heel toevallig komen de whiskybase scores dan ook wel weer overeen met die trend :D . Als je echter eenmaal verwend bent geraakt zal er geen weg meer terug zijn vrees ik ;) .

Het is klaarblijkelijk gewoon een groeiproces. En daar is niets mis mee.
Ook niet als je persoonlijke prijsklasse opschuift. Hoe groter de ervaringen....
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Feb 2016, 11:35

Dat is idd een groeiproces. Bij mij ging het toch wat radicaler en sneller. Ik vermoed dat het ook afhangt van de frequentie dat je een bepaald type whisky drinkt. Ik heb gisteren nog eens een Bowmore gedronken die niet op sherry gerijpt is het het viel mij op dat de turf toch nadrukkelijker naar voren kwam dan toen de fles nog niet zo lang geopend was.
1 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 18 Feb 2016, 12:03

Peter87 schreef:Biet moet natuurlijk bier zijn :oops:

Ik vond het wel een mooie segway om bietenbier te promoten, sorry ;-)

</ot>
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 19 Feb 2016, 09:35

Dat is inderdaad wel heel herkenbaar. Ondanks dat ik pas twee jaar echt actief met proeven bezig ben merkte ik vrij recentelijk ook op dat mijn smaakprofiel is verschoven. Voorheen kon het niet peated genoeg, zelfs een Octomore op zijn tijd vond ik heerlijk. Ik zei ook altijd dat ik Kilchoman het lekkerst vond. Tot het moment dat ik vorig jaar ergens de Loch Gorm voor mij had staan... De lucht en smaak stonden mij toen zo tegen, ik kreeg mijn glas met moeite leeg. De dagen hierna heb ik wat vaker een andere peat gepakt, maar betrapte mijzelf erop dat ik hier minder van genoot als van een non-peated. Achteraf heb ik me wel afgevraagd hoe dat nou kon. Ik gaf hier de hoeveelheid samples, of het weer de schuld van, nooit aan gedacht dat de leefomgeving van toepassing zou kunnen zijn.

Wat ik dan wel een lastig iets vond, is het feit dat ik mijn puntenwaardering moest herzien.
Jammer genoeg had ik hier geen back-up van gemaakt, zodat ik nog eens terug kon kijken wat ik er eerder van vond.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”