Verse tabak

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Skiddilly
Senior
Senior

Verse tabak

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 18 Dec 2015, 09:53

Een kort tijdje geleden kreeg ik deze https://www.whiskybase.com/whisky/73430 ... de-2005-dh en https://www.whiskybase.com/whisky/67352 ... de-2005-dh voor mijn kiezen. Allebei hadden deze tonen van verse tabak, de DH10710 is meer dan de DH10867. Dit is mij erg goed bevallen :smullen en vraag mezelf af of er mensen zijn die nog andere whisky's weten met die verse tabaksmaak?
1 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Verse tabak

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 18 Dec 2015, 10:05

:bigsmile Ja, lekkere drammetjes hé! De reuk en smaak van verse tabaksbladeren, pijptabak en sigaren icm munt zit in deze wel heel fraai inderdaad. Dit is wel een smaakprofiel wat je bij (single) grains wat eerder tegen komt als bij single malts om de 1 of andere reden. Waar bij single malts op sherryvaten vaak rozijnen en pruimen de boventoon voeren is dat bij grains op sherry vaak veel minder aanwezig.
Maar ik ben blij dat ik van die Strathclyde's nog een paar flesjes heb staan... :lekker
3 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 18 Dec 2015, 10:10

de caol ila 30 vw staat bekend om zijn hevige stabaks smaak :bigsmile
https://www.whiskybase.com/whisky/63336 ... la-1984-vw

ik citeer (gekopieerd van een reddit whisky review) https://www.reddit.com/r/Scotch/comment ... eview_120/
Aged 30 years, 52.8% ABV, Matured in a hogshead, bottled by van Wees, NCA, NCF, SC
Nose: Bit of acetone. Varnished wood. Barbeque scrapings after cooking fatty meat. Brine. Kelp. Dried orange. Some heavy medicinal notes. Citrus bitters. Latakia pipe tobacco. Baked apple. With water a cinnamon bun note develops.
Taste: Rich woody note. Lovely woodspice. Rich tobacco. Glazed meats. Medicinal note. Lemon drops. With water the spice notes become slightly more dominant.
Finish: Long. Warm meat smoke. Tobacco. Hints of nutmeg. More pronounced spice with water.
Rating: Glad I got to try it, but wouldn't buy it
Take the best cigar you can find, mix it with some Latakia pipe tobacco and nutmeg, and distill it, this would be the result. It was a really great matured whisky, but I feel like for the price I'd rather buy 3 bottles of a slightly younger bottling. Definitely worth trying if you ever get the chance though.
Laatst gewijzigd door brechtvds op 18 Dec 2015, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 18 Dec 2015, 10:10

Heerlijk, ik vond je DH10710 misschien nog wel lekkerder dan de DH10867. Hij is wat minder subtiel, maar daardoor kwamen de smaken naar mijn gevoel wat meer uitgesproken naar voren. Toch jammer dat de DH10867 nog nauwelijks verkrijgbaar is :Cry
0 x
Afbeelding
- Mark Twain

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 18 Dec 2015, 10:12

brechtvds schreef:de caol ila 30 vw staat bekend om zijn hevige stabaks smaak :bigsmile
https://www.whiskybase.com/whisky/63336 ... la-1984-vw

ik citeer (gekopieerd van een reddit whisky review) https://www.reddit.com/r/Scotch/comment ... eview_120/
Aged 30 years, 52.8% ABV, Matured in a hogshead, bottled by van Wees, NCA, NCF, SC
Nose: Bit of acetone. Varnished wood. Barbeque scrapings after cooking fatty meat. Brine. Kelp. Dried orange. Some heavy medicinal notes. Citrus bitters. Latakia pipe tobacco. Baked apple. With water a cinnamon bun note develops.
Taste: Rich woody note. Lovely woodspice. Rich tobacco. Glazed meats. Medicinal note. Lemon drops. With water the spice notes become slightly more dominant.
Finish: Long. Warm meat smoke. Tobacco. Hints of nutmeg. More pronounced spice with water.
Rating: Glad I got to try it, but wouldn't buy it
Take the best cigar you can find, mix it with some Latakia pipe tobacco and nutmeg, and distill it, this would be the result. It was a really great matured whisky, but I feel like for the price I'd rather buy 3 bottles of a slightly younger bottling. Definitely worth trying if you ever get the chance though.

Dit klinkt zeer aangenaam :duimop maar is wel een rib uit mijn stu-fi :gnif
1 x
Afbeelding
- Mark Twain

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 18 Dec 2015, 10:19

Ileach Cask strenght heeft ook tonen van tabaks bladeren vind ik.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 18 Dec 2015, 10:26

Klopt, maar dat Islay medicinale wil ik daar nou net niet bijhebben in de neus en al helemaal niet in de smaak....
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 20 Dec 2015, 18:54

Misschien is de Dalmore Cigar malt dan ook wel een optie...
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 20 Dec 2015, 18:57

Rien68 schreef:Misschien is de Dalmore Cigar malt dan ook wel een optie...

...., tsja..., ware het niet dat ik inmiddels een behoorlijke aversie tegen Dalmore heb ontwikkeld.... Net als Macallan, veel te weinig whisky voor je euro's.... :blacklist
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 20 Dec 2015, 19:02

Oogadal schreef:

...., tsja..., ware het niet dat ik inmiddels een behoorlijke aversie tegen Dalmore heb ontwikkeld.... Net als Macallan, veel te weinig whisky voor je euro's.... :blacklist

Ja maar jij bent inmiddels ook wel een beetje verpest he... Voor een beginner is dit best een leuke whisky, welke aan zijn vraag voldoet imo.
0 x

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 20 Dec 2015, 19:03

Oogadal schreef:
Rien68 schreef:...., tsja..., ware het niet dat ik inmiddels een behoorlijke aversie tegen Dalmore heb ontwikkeld.... Net als Macallan, veel te weinig whisky voor je euro's.... :blacklist

Heb een soortgelijk probleem; veel te weinig euro's voor al die mooie whisky's :P
7 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 20 Dec 2015, 23:35

Rien68 schreef:
Oogadal schreef:

Ja maar jij bent inmiddels ook wel een beetje verpest he... Voor een beginner is dit best een leuke whisky, welke aan zijn vraag voldoet imo.

Wellicht, maar ook voor een beginner vind ik Dalmore een distillery om omheen te lopen. Net als bij de (huidige) Macallan reeks gaat het daar alleen om de naam en de verpakking. Wat je krijgt voor je geld is gewoon veel te weinig, gemarkte hypeshit in a bottle. Dalmore Cigar Malt? Da's nou net wat ik er niet uit kan halen.
Met beginners whisky's denk ik eerder aan flessen tussen de 35 en 50 euro. En geen overgewaardeerde fles van rond de 8 tientjes.
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Dec 2015, 23:39

Oogadal schreef:
Rien68 schreef:
Oogadal schreef:

Wellicht, maar ook voor een beginner vind ik Dalmore een distillery om omheen te lopen. Net als bij de (huidige) Macallan reeks gaat het daar alleen om de naam en de verpakking. Wat je krijgt voor je geld is gewoon veel te weinig, gemarkte hypeshit in a bottle. Dalmore Cigar Malt? Da's nou net wat ik er niet uit kan halen.
Met beginners whisky's denk ik eerder aan flessen tussen de 35 en 50 euro. En geen overgewaardeerde fles van rond de 8 tientjes.

Je moet het niet zo verbloemen Oogadal! ;)
2 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Dec 2015, 12:47

Ik kom het vrijwel alleen tegen bij single malts die in de jaren '70 en '80 gedistilleerd zijn. Zie o.a. de Springbank 25 YO, Highland Park 1986 AD, Teaninich 1983 GM en Glengoyne 17 YO van mijn sample lijst als je wat wil uitproberen. En de Bunnahabhain 1989-2013 WM is ook een echte aanrader, maar die heb ik niet open staan.
Het lijkt alsof het steeds minder voorkomt, jammer eigenlijk. Als ik tabak tegenkom in jongere whisky's, dan is dat eigenlijk altijd afkomstig uit het sherryvat waarin de whisky gerijpt heeft en dat is niet wat je bedoelt denk ik.
0 x
Afbeelding

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 21 Dec 2015, 18:38

Kay schreef:Als ik tabak tegenkom in jongere whisky's, dan is dat eigenlijk altijd afkomstig uit het sherryvat waarin de whisky gerijpt heeft en dat is niet wat je bedoelt denk ik.

Misschien wel Kay, aangezien ik het voor het eerst tegenkwam bij een 9yo afkomstig van een SherryButt.
0 x
Afbeelding
- Mark Twain

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”