Is het onderscheiden van smaken te leren?
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Re: Is het onderscheiden van smaken te leren?
macoffringa schreef:smaak en geur werken samen
Uiteraard, ging me ook meer om de terminologie. Dat wat jij zegt herken je wel van wanneer je iets niet lekker vind, je je neus moet dichtknijpen en dooreten / slikken (of dus als je verkouden bent en niet kan ruiken).
0 x
Met smaak wordt in het normale (en ook culinaire) taalgebruik bedoeld de gehele smaakervaring van iets eet- of drinkbaars. Het gaat dan zeker niet alleen over de basissmaken op de tong maar over veel meer dat wordt waargenomen in neus, keel en mondholte.
En daarin zit dan ook de (lastige) term aroma (inderdaad geur+smaak), maar ook geur, mondgevoel, prikkels en zelfs pijnervaring en nog wat zaken.
En inderdaad zijn de (vijf) basissmaken een belangrijk onderdeel van "een smaak".
Maar daarover hebben we het al vaker gehad. Zie o.a het stukje in zoutig of umami van glutamaat (MSG) ? ...Het gustatorische deel en het geurdeel zijn nauw verbonden waarbij dit laatste veel meer bijdraagt aan de complexiteit en finesse van een whisky dan het gustatorische deel...
En het daarin gerefereerde boek van Peter Klosse is daarin zeer verhelderend.
En dat het helemaal niet zo eenvoudig is blijkt ook uit dit voorbeeld:
Ook dit is overigens achterhaald. Het blijkt helemaal niet zo te zijn dat er zo'n scherpe scheidslijn loopt qua smaken en tonggebieden. Alle smaken worden op de hele tong geproefd alleen zijn bepaalde zones gevoeliger voor een basissmaak dan anderen. En ook de mondholte wand speelt daarbij een belangrijke rol.
Sorry, weer een stokpaardje..
En daarin zit dan ook de (lastige) term aroma (inderdaad geur+smaak), maar ook geur, mondgevoel, prikkels en zelfs pijnervaring en nog wat zaken.
En inderdaad zijn de (vijf) basissmaken een belangrijk onderdeel van "een smaak".
Maar daarover hebben we het al vaker gehad. Zie o.a het stukje in zoutig of umami van glutamaat (MSG) ? ...Het gustatorische deel en het geurdeel zijn nauw verbonden waarbij dit laatste veel meer bijdraagt aan de complexiteit en finesse van een whisky dan het gustatorische deel...
En het daarin gerefereerde boek van Peter Klosse is daarin zeer verhelderend.
En dat het helemaal niet zo eenvoudig is blijkt ook uit dit voorbeeld:
Het is onmogelijk dat er in maltwisky zout zou zitten of dat het überhaupt te proeven zou zijn. Er zal minstens 10 liter zeewater bij een vat whisky gevoegd moeten worden voor je het zout zou kunnen proeven. Toch geven sommige whisky's de prikkel of sensatie van het drinken van dubbelzoute drop. Dit wordt veroorzaakt doordat de smaakpapillen geactiveerd worden die normaal op zoute drop reageren.
JayDie schreef:.. volgens bovenstaande uitspraak is dat dus niet zo moeilijk. Iedereen kent zout of zoet. Het onderscheiden van aroma's daarentegen...
Ook dit is overigens achterhaald. Het blijkt helemaal niet zo te zijn dat er zo'n scherpe scheidslijn loopt qua smaken en tonggebieden. Alle smaken worden op de hele tong geproefd alleen zijn bepaalde zones gevoeliger voor een basissmaak dan anderen. En ook de mondholte wand speelt daarbij een belangrijke rol.
Sorry, weer een stokpaardje..
Laatst gewijzigd door Piet op 30 Sep 2012, 23:12, 4 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Nog een leestip, een al wat ouder werk:
De Psychologie van de Reuk - Piet Vroon

De Psychologie van de Reuk - Piet Vroon

0 x
-
hasel
- Top bijdrager

proefpallet samenstellen
allemaal,
ik ben nog niet zo heel lang whisky aan het drinken (proeven) en wil me er toch meer en meer in gaan verdiepen. Ben recent ook een verzameling gestart van "the glenlivet" als hobby.
graag zou ik het proeven wat beter onder de knie krijgen en ook de smaakherkenningen. hebben jullie hier advies voor hoe dit systematisch aan te pakken? als ik echt de verschillende smaken van de whisky wil leren kennen (geturfde,fruitige,bloemige,..... , en de ingredienten wil leren kennen, welke merken raden jullie dan aan om aan te schaffen?
zijn er bv ook testjes om het proeven te leren?
alvast bedankt voor jullie input.
greetz
Hasel
ik ben nog niet zo heel lang whisky aan het drinken (proeven) en wil me er toch meer en meer in gaan verdiepen. Ben recent ook een verzameling gestart van "the glenlivet" als hobby.
graag zou ik het proeven wat beter onder de knie krijgen en ook de smaakherkenningen. hebben jullie hier advies voor hoe dit systematisch aan te pakken? als ik echt de verschillende smaken van de whisky wil leren kennen (geturfde,fruitige,bloemige,..... , en de ingredienten wil leren kennen, welke merken raden jullie dan aan om aan te schaffen?
greetz
Hasel
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Re: proefpallet samenstellen
hasel schreef:allemaal,
greetz
Hasel
De eerstvolgende keer mee doen aan de VBT! Dat werkt zéker. Je hebt dan geen idee wat je in het glas hebt, en moet dus puur (blind) op je waarneming afgaan. Dat is heel erg leerzaam
0 x
Om even terug te komen op de topicvraag in alle eenvoud: ik kan sinds kort uit eigen ervaring zeggen dat dit inderdaad het geval is.Toen ik vorig jaar meedeed aan de blind tasting competitie van de Usquebaugh Society heb ik notities geschreven van iedere dram. Dit jaar heb ik hetzelfde gedaan, en een vergelijking tussen de notities op macroniveau geeft een leuk inzicht in het leren van smaken.
Mijn notities van 2012 zijn korter, met minder beschrijvende termen. De termen zelf zijn vager: 'zoetig' i.p.v. 'karamel', 'fruitig' toen wordt vervangen door bijvoorbeeld 'appel en grapefruit' nu. Opvallend is wel dat in de basis dezelfde termen terugkomen: rozijnen als ijkpunt voor sherried whisky (al zijn daar inmiddels andere smaken zoals kersen, sinaasappel en marsepein bijgekomen), vanille als ijkpunt voor bourbon (inmiddels geholpen door 'bourbon-kruidigheid' (moet ik nog een mooiere term voor verzinnen
) en bepaalde vormen van citrus).
Kortom: zelfs in de relatief korte tijd van precies een jaar zie ik een flinke ontwikkeling in de hoeveelheid en de 'kwaliteit' van de smaken die ik herken. En dat stemt mij vrolijk
Mijn notities van 2012 zijn korter, met minder beschrijvende termen. De termen zelf zijn vager: 'zoetig' i.p.v. 'karamel', 'fruitig' toen wordt vervangen door bijvoorbeeld 'appel en grapefruit' nu. Opvallend is wel dat in de basis dezelfde termen terugkomen: rozijnen als ijkpunt voor sherried whisky (al zijn daar inmiddels andere smaken zoals kersen, sinaasappel en marsepein bijgekomen), vanille als ijkpunt voor bourbon (inmiddels geholpen door 'bourbon-kruidigheid' (moet ik nog een mooiere term voor verzinnen
Kortom: zelfs in de relatief korte tijd van precies een jaar zie ik een flinke ontwikkeling in de hoeveelheid en de 'kwaliteit' van de smaken die ik herken. En dat stemt mij vrolijk
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Mijn notities van 2012 zijn korter, met minder beschrijvende termen.
Ja, daar kan ik me wel in vinden, zie ook m'n notes voor de VBT. Sommigen maken er een heel verhaal van, wellicht komt dat doordat men de juiste term niet weet te vinden. Wel leuker voor een ander om dat te lezen, dan een steekwoordsgewijze note.
0 x
Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”