Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Jan 2011, 21:24

Voor de Makro pashouders:
Makro Nijmegen bezorgt u een dag om uw vingers bij af te likken!
17 januari 2011 van 10.00 tot 20.00 uur

U bent van harte welkom op 17 januari 2011 in onze vestiging.
(...)
Mis deze dag niet, want het wordt een dag om uw vingers bij af te likken!
(...)
Umami
Umami, de vijfde smaak: de smaak van de toekomst. Smaakversterking, smaakbeleving en smaakbewustwording. In onze westerse cultuur herkennen we niet alle mogelijkheden op het gebied van smaak. Hoe verbeter je de smaak van gerechten op natuurlijke wijze en hoe doe je dit zonder meerkosten? Culinair adviseur Guus Vredenburg, een authoriteit op dit gebied, neemt u om 14.00 uur mee op ontdekkingsreis. Mis dit niet!

(...)

Het programma voor deze dag ziet er als volgt uit:
07.00 Winkel open
10.00 Start
doorlopende demonstraties
10.30 Kookchallenge
12.00 Kookchallenge
14.00 Umami, Guus Vredenburg
16.00 Kookchallenge
20.00 Einde
doorlopende demonstraties
22.00 Winkel gesloten

Ons bezoekadres is:
Makro Nijmegen
Energieweg 50
6541 CX Nijmegen

Jammer dat het 's middags is en niet 's avonds, die Umami sessie :-(
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 12 Jan 2011, 22:18

Blijkbaar is Guus Vredenburg bezig met een boek over umami, waarvan de werktitel vooralsnog. Nederlandse gerechten en producten zijn daarbij het uitgangspunt. Vredenburg: ‘Alles wat je lekker vindt, daar zit umami in, ook in streekproducten.
URL bron: MissetHoreca.nl

Blijf het lastig vinden de samentrekking tussen umami en alles wat je lekker vindt. Zit nu in alles wat je lekker vind glutamaat of is het omdat je het lekker vindt ook umami?
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jul 2011, 22:47

Piet schreef:
dennis schreef:27 jul 2010, 12:15:
Ik heb ze net een reminder gestuurd, maar tot op heden nog niets gehoord.

Het blijkt toch niet zo eenvoudig te zijn voor de SWRI :Scratch

Omdat ik het vermoeden kreeg dat dit een doodlopend pad is heb ik, gezien zijn technische inzicht, de vraag ook bij Robin Brilleman neergelegd (o.a. De Chemie van Schotse maltwhisky). En Robin komt iets sneller met een antwoord.
Umami

Umami wordt naast zoet, zuur, zout en bitter ook wel de vijfde basissmaak genoemd. Over deze basissmaak werd voor het eerst gepubliceerd in 1908 in Japan, en ze is afkomstig van een door in de zon gedroogd en vermalen zeewier. Dit zeewier groeit in de heldere en koude zeewateren ten noorden van het Japanse eiland Hokkaido. Het zeewier, waarvan de meest voorkomende soort Ma-kombu (Saccharina japonica) is die ook wel 'king of kelp' word genoemd, is zeer rijk aan glutaminezuur. Dit zuur veroorzaakt de smaak umami, die omschreven kan worden als vleesachtig, zout en ziltig.

Glutaminezuur, ook wel glutamaat genoemd en tevens bekend als E 620, is een aminozuur dat het zenuwstelsel stimuleert. Door het toevoegen van glutamaat aan voedsel zal de smaak worden versterkt omdat de smaakzenuwen op de tong worden gestimuleerd. Door deze eigenschap kan glutamaat een goede vervanger zijn voor keukenzout bij de bereiding van voedsel. Zout heeft dezelfde eigenschap als glutamaat, maar in veel minder sterke mate. Zowel zout als het aminozuur glutamaat komen niet in whisky voor omdat beide stoffen geen kookpunt hebben en daardoor niet te distilleren zijn. Toch komt het voor dat whisky enigszins zoutig of ziltig kan smaken. Deze smaakervaring in whisky wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van fenolen. Fenolen ontstaan door het verbranden van een organische brandstof, zoals hout of turf. De fenolen uit turfrook komen in whisky door de groenmout te drogen boven een turfvuur. De fenolen blijven kleven aan de buitenkant van de vochtige maar drogende gerstekorrel en komen op deze manier in het productieproces van whisky terecht. De kookpunten van de diverse fenolen liggen aanmerkelijk hoger dan de temperatuur die bij het distilleren wordt gebruikt. Doordat fenolen zeer goed oplosbaar zijn in alcohol zullen ze op een lagere temperatuur mee liften met deze stof en zo toch worden gedistilleerd. Door de eigenschap oplosbaar te zijn in alcohol is er ook een andere manier voor fenolen om in whisky terecht te komen. Als een eikenhouten vat van binnen gebrand is, zoals voor de meeste bourbon vaten geldt, kunnen de fenolen die in het verbrande hout zitten oplossen in de rijpende whisky.

De conclusie van dit alles is dat je bepaalde smaken in whisky best als zoutig, ziltig of umami kunt omschrijven, maar dat dit niet wordt veroorzaakt door zout of glutamaat, maar door fenolen. Deze fenolen geven namelijk dezelfde soort smaakervaring op de tong als zout en glutamaat.

Robin Brilleman

Dank Robin, nu ben ik in elk geval van alle twijfel verschoond.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Jan 2012, 11:29

Gisteren nog een interessant programma bekeken op Canvas: E numbers, an edible adventure. In deze aflevering ook een stukje over MSG/MNG. Er werd oa een test gedaan met mensen die zeggen dat ze ziek worden van MSG, maar in deze test gebruikten ze voedsel waarin alleen natuurlijke glutamaat zat (broccoli, kip, tomaten, etc.) Ze kregen ook de verschijnselen en daarmee werd gezegd dat het niet door de kunstmatige MSG komt, maar door "glutamaat" in het algemeen. Ook wel bekend onder het "Chinees restaurant syndroom".

Interessant...

Ik heb een tijdje terug wat van dat spul gekocht en ga het toch eens proberen. Een kok vond zijn soep met MSG lekkerder dan zonder (terwijl hij wist dat het erin zat).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Jan 2012, 11:40

JayDie schreef:Gisteren nog een interessant programma bekeken op Canvas....

Ik viel er aan het eind in en heb alleen wat over kleurstoffen meegekregen. Maar er komen nog twee delen. Staat genoteerd :goedgedaan
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 18 Jan 2012, 15:43

JayDie schreef:Gisteren nog een interessant programma bekeken op Canvas(...)

Ik heb het opgenomen met de digicorder , zal binnenkort ook eens kijken !
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 02 Aug 2012, 14:04

Zo, dat heeft lang geduurd. Maaaaarrrr, ik heb een antwoord. Er zit GEEN glutamaat in het distillaat. Kan niet mee omhoog, als het al gevormd zou worden. In beide gevallen niet. Dit volgens de masterblender van Johnnie Walker, die ik in april heb gesproken en dus niet is vergeten dat ik die vraag bij hem had neergelegd...
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Aug 2012, 14:32

dennis schreef:Zo, dat heeft lang geduurd. Maaaaarrrr, ik heb een antwoord. Er zit GEEN glutamaat in het distillaat. Kan niet mee omhoog, als het al gevormd zou worden. In beide gevallen niet. Dit volgens de masterblender van Johnnie Walker, die ik in april heb gesproken en dus niet is vergeten dat ik die vraag bij hem had neergelegd...

Ah, dank Dennis.
Omdat het inderdaad al even duurde heb ik de vraag ook bij Robin Brilleman neergelegd en zijn antwoord, in lijn met dit maar iets uitgebreider, staat inmiddels al een tijdje een paar berichten terug!

In elk geval dank voor de bevestiging, zijn we daar ook weer uit !
0 x

Carlo
Senior
Senior

Re: Zilt, zoutig of umami van MSG ?

Ongelezen berichtdoor Carlo » 29 Nov 2012, 21:02

JayDie schreef:...en ook in de Lay's Cheese Onion chips...

Ik heb vanavond eens m'n pink in de MSG gedipt en geproefd. Woow! M'n eerste reactie was een gezicht vertrekking ala zout. Maar eigenlijk is het niet zout. Die boost verdwijnt ook snel waarna een 'aparte' smaak door je hele mond trekt. Dan blijft achterop je gehemelte (of verhemelte, wat jij wil) een smaak hangen. Eigenlijk is het geen smaak, maar meer een gevoel. Dat van bouillon komt dan volgens mij een heel eind in de richting. En het blijft lang hangen. Ik heb het nu ca. 1 a 1.5u geleden geproefd en daarna niets meer gegeten of gedronken (wel m'n tanden gepoetst) en de smaak/gevoel hangt er nog! Kun je nagaan; zelfs na tanden poetsen! Vandaar dat je, volgens de verpakking, ook maar met kleine hoeveelheden hoeft te werken!

Iets wat wel in me opkwam is Aromat, maar hej... dat ís een smaakversterker (smaakverfijner) en daar zit ook E621 (MSG) in... Alleen zitten daar nog wat kruiden en specerijen door gemengd...

Ik had deze thread is doorgelezen en werd wel benieuwd.
Vandaag ook zo'n potje gehaald en net geproefd.
Wat een aparte smaak die blijft hangen achter op je tong , maar ik vind het niet echt op zout lijken.
Je proeft de smaak niet echt maar blijft meer "hangen" achter in je mond.

Apart.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Nov 2012, 21:14

Carlo schreef:Wat een aparte smaak die blijft hangen achter op je tong , maar ik vind het niet echt op zout lijken.
Je proeft de smaak niet echt maar blijft meer "hangen" achter in je mond.

Het zou ook juist als (hartige) smaak versterker werken, dus je zou eens kunnen kijken wat het verschil is als je "iets anders" eet, zonder en met MSG ;)
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”