Tsja, het schijnt niet te kunnen, niet te mogen en een heikel punt te zijn maar ik ben hier blij mee en ik hoop dat het voor een aantal leden inderdaad een goed hulpmiddel zal blijken. Staat nu in elk geval ook hier:
Het Whisky forum kleurenkaart.macoffringa schreef:...tricky, mensen zien kleuren verschillend.
...color is in the eye of the beholder, niet in een staalkaart.
En dat geldt voor het zien van een whisky net zo als het zien van een staalkaart. Op een of andere manier schijnt het voor whisky niet te kunnen of te mogen terwijl dat in b.v. de wijnwereld al decennia lang geaccepteerd is.
En je kent mijn standpunt, een wijn als referentiekleur gebruiken schijnt echt iets voor whiskyprofessionals te zijn (zie eerdere berichten hierin), iets dat bij mij (zie voorgaande discussies) op volslagen onbegrip kan rekenen
Uit HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr).Piet schreef:Het aspect aan whisky dat het meest objectief is en met een standaard beschreven kan worden is toch wel de kleur. Dit is geen poging tot standaardisatie maar een poging een bruikbaar hulpmiddel te bieden voor degenen die er (nog) niet zo goed raad mee weten of het nut er (nog) niet van inzien.
Zes van de 21 panelleden geeft geen kleurbeschrijving voor Sample-1.
De notities die gegeven worden voor kleur zijn:
Goudbruin, Amber+2, donker goud, Donker goud, donkergoud, Vrij donker amber (barnsteen), Mooi donker, Deep copper kleur, donkergeel/oranje, goud van kleur, mat koper geel, Koper, goud geel, goudgeel
Nu is diversiteit geen probleem. Een persoonlijke note is zelfs leuk en wenselijk. Maar het moet natuurlijk wel een goede indicatie geven van wat het dan ook werkelijk is. Met name kan ik in #1 geen "goud" zien, ook niet al is dat beschreven als "donker goud". Er zit wel degelijk bruin/rood in en dat komt er nu niet uit. Voor mij is dit namelijk "amber".
Daarom doe ik in : "Beschrijven van de kleur en viscositeit van whisky" (hier dus) nog een soort ultieme (zie de langlopende discussie) poging.