Whisky aanlengen met water ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky aanlengen met water ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Aug 2012, 13:29

GJR schreef:Ben het dus zelf voor een groot deel eens me Robin's conclusie dat het beter is het opwarmingsproces langzaam te laten verlopen door het met de hand opwarmen van de whisky

Als Richard Paterson het ziet steekt 'ie je je ogen uit of hij vermoord je :P
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 10 Aug 2012, 21:27

@GJR
Nee nog nooit koolzuurhoudend water toegevoegd. Moet ik dan denken aan Spa rood? Krijg al rillingen bij de gedachte. Ook het verwarmen van een glas zoals bij bv Cognac vind ik verschrikkelijk. Ik hoef geen ijs in mijn whisky, maar een warm glas vind ik misschien nog wel erger. Heeft bij mij een beetje hetzelfde effect als omgekeerd bij lauwe/koude koffie haha.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 11 Aug 2012, 09:39

Soundwave schreef:@GJR
Nee nog nooit koolzuurhoudend water toegevoegd. Moet ik dan denken aan Spa rood? Krijg al rillingen bij de gedachte. Ook het verwarmen van een glas zoals bij bv Cognac vind ik verschrikkelijk. Ik hoef geen ijs in mijn whisky, maar een warm glas vind ik misschien nog wel erger. Heeft bij mij een beetje hetzelfde effect als omgekeerd bij lauwe/koude koffie haha.

Dacht ook al Spa rood en dergelijke, kan me het niet echt voorstellen. Verwarmen van een glas of water toevoegen is chemisch min of meer het zelfde, door water toe te voegen ontstaat hitte door de reactie tussen watermolecuul en alcoholmolecuul. Door de warmte komen de aroma's vrij. Heb ook geen idee hoeveel de warmte in graden celsius toename is bij beide.

Enne is ook weer niet zo dat ik mijn glas eerst in de magnetron zet of zo..... :P Meer dat als je aan het "spelen" bent met een whisky en je het glas in je handen hebt, je het indirect alsnog verwarmt. Maar ja gelukkig ieder zijn manier van drinken, maar koolzuurhoudend water toevoegen :?
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

MellowMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MellowMan » 25 Feb 2013, 13:56

Ik ga bij iedere whisky die ik drink het eens proberen met wat water erbij. Meestal drink het liever zonder water erbij, vind ik de whisky meer karakter hebben, maar soms is het wel merkzaam beter en dus blijf ik het bij nieuwe flessen proberen.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 25 Feb 2013, 14:31

MellowMan schreef:Ik ga bij iedere whisky die ik drink het eens proberen met wat water erbij. Meestal drink het liever zonder water erbij, vind ik de whisky meer karakter hebben, maar soms is het wel merkzaam beter en dus blijf ik het bij nieuwe flessen proberen.

Het gaat hier natuurlijk wel om een paar druppels hè? Denk aan 1 of 2 theelepeltjes :bigsmile
0 x
BAM! - ook op Facebook

MellowMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MellowMan » 25 Feb 2013, 15:02

Meer dan een paar druppels doe ik er ook niet bij hoor. Drinkrietje nemen, klein stukje in water, vinger op de bovenkant en zo een 2tal druppels in het glas droppen. Als ik geen merkbaar verschil proef wat meer maar meestal vind ik het dus beter zonder.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”