Whisky aanlengen met water ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Aanlengen met water ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Jul 2010, 20:23

I_SPEY schreef:
JayDie schreef:Wat ik bij het proeven eigenlijk altijd doe:
Dram van ca. 25 cl (half minatuur flesje)

John jongen, kijk je 'n beetje uit met zulke drams, dat is meer dan 1/3 van 'n fles whisky ;) Dat is echt niet goed voor je, hoor! :nono Aardige miniatuurflesjes zijn dat zeg.

johan brugge schreef:Pfoeh, dat zijn ferme rakkers zeg! Waar is die Hollandse zuinigheid nu gebleven, JD?

Ja, Johan, dat was vroeger! Dat waren nog eens tijden! Ach... het is ook wel bijna een jaar geleden :lol:

Ik heb het natuurlijk even aangepast; moest natuurlijk 2,5cl zijn. Scherp opgemerkt, René! Dat heeft een tijd moeten duren! Bijna een jaar! :shock:

Dat verdient een drammetje! :Slainte
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Jul 2010, 20:49

JayDie schreef:
I_SPEY schreef:
johan brugge schreef:Pfoeh, dat zijn ferme rakkers zeg! Waar is die Hollandse zuinigheid nu gebleven, JD?

Ja, Johan, dat was vroeger! Dat waren nog eens tijden! Ach... het is ook wel bijna een jaar geleden :lol:

Ik heb het natuurlijk even aangepast; moest natuurlijk 2,5cl zijn. Scherp opgemerkt, René! Dat heeft een tijd moeten duren! Bijna een jaar! :shock:

Dat verdient een drammetje! :Slainte

En al die tijd zit jij maar van die ferme rakkers achterover te slaan. Geen wonder dat je geen verzameling opbouwt :Tongue
Nu lijkt 2,5cl wel erg weinig. Neem je toch 25ml ! Lijkt weer veel meer :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Eerste Islay

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Aug 2010, 12:03

Uit: Eerste Islay

Loki999 schreef:Deze (red: Laphroaig Quarter Cask, 48%) is wel vrij sterk, doen jullie hier een paar druppels water in?

48 % vrij sterk? Niet voor mij, dat betekent dus ook geen water in mijn glas.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Re: Eerste Islay

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Aug 2010, 13:51

Loki999 schreef:Deze (red: Laphroaig Quarter Cask, 48%) is wel vrij sterk, doen jullie hier een paar druppels water in?

Nadat ik eerst puur geproefd heb doe ik er wel enkele druppeltjes in puur om de geuren los te maken. Maar niet meer dan een paar druppeltjes. 48 % past hier juist heel mooi bij.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 08 Aug 2010, 13:30

Loki999 schreef:Deze is wel vrij sterk, doen jullie hier een paar druppels water in?

In het begin had ik ook wat "angst" voor de sterkere alcoholpercentages, maar wat schetste mijn verbazing ik merkte bij het puur drinken het hogere percentage niet op, in tegendeel zelfs vond sommige zelfs minder alcoholisch overkomen dan een standaard 40% botteling. En je kan altijd als je hem na je eerste slok toch te sterk vindt alsnog wat water toevoegen. Hangt denk ik sterk af van de kwaliteit, maar toch. De Laphroaig QC heb ik zelf ook, drink hem meestal puur, tenzij ik hem tegenover een andere whisky heb, dan voeg ik langzaam wat water toe. Over hogere percentages gesproken: Heb nu nog een Aberlour a'bunadh staan met een percentage van 60%. Is nog dicht, maar lijkt mij een ook een hele beleving. Is voor mij de eerste fles met een dergelijk percentage.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 05 Feb 2011, 22:32

Ik zelf deed eerst wel een paar druppeltjes bij mijn whisky op aanraden van de slijter maar nu doe ik eigenlijk nooit meer water erbij.

Waarom?
Denk omdat ik gewoon van puur natuur houdt , krijg zelf eigenlijk het idee dat ik mijn dram ermee verziekt.
Is gewoon het idee denk dat ik hem aanlengt en heb het idee dat ik veel minder proef en ruikt.

Gelukkig heeft iedereen zijn eigen smaak en houdt ik het voorlopig op whisky zonder water.
0 x
Afbeelding

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 06 Feb 2011, 07:53

Als iets puur natuur is dan is het wel water.

Zolang je het bij druppels houdt zal je je dram niet verzieken. Het idee hiervan is overigens juist dat je meer gaat ruiken en proeven. Sommige whiskies "openen" zich na het toevoegen van een paar druppels water, waardoor er zich geuren en smaken manifesteren die je "puur" niet ervaren zou hebben. Da's het mooie van deze complexe drank. Net als de smaak van sommige whiskies verandert als je je glas na het inschenken eerst een minuut of 10 wegzet. Wonderbaarlijk maar waar.

Je moet er natuurlijk wel open voor staan. :|
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 06 Feb 2011, 09:56

Nou las ik in whisky geclassificeerd dat sommige hun whisky aanlengen tot het nog maar 20% alcohol bedraagt. :o
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Feb 2011, 11:02

Carlo schreef:Denk omdat ik gewoon van puur natuur houdt , krijg zelf eigenlijk het idee dat ik mijn dram ermee verziekt.
Is gewoon het idee denk dat ik hem aanlengt en heb het idee dat ik veel minder proef en ruikt.

Drink je dan ook alleen Cask Strength whiskies? :gnif
Carlo schreef:Nou las ik in whisky geclassificeerd dat sommige hun whisky aanlengen tot het nog maar 20% alcohol bedraagt. :o

Ja, ik heb dat boek ook en lees het in verschillende boeken. Er is ook zo'n glas waar precies die streepjes dan op staan... Nee, om te genieten doe ik dat zeker niet. Dan smaakt je dram ineens waterig :vies

Maar... ieder z'n ding :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Feb 2011, 11:05

Carlo schreef:Nou las ik in whisky geclassificeerd dat sommige hun whisky aanlengen tot het nog maar 20% alcohol bedraagt. :o

Ik heb me daar ook wel over verbaasd.
Ik kan me voorstellen dat dit een puur professioneel standpunt is en wel een manier om beter te analyseren, ijken en vergelijken maar het lijkt me zeker geen manier om maximaal van een whisky te genieten als je die zo "dun" maakt.
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Re: Whisky aanlengen met water ?

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 06 Feb 2011, 17:01

Ik voeg regelmatig een paar druppeljes water toe aan mijn whisky's om inderdaad meer smaken ( en geuren ) te ervaren.
Soms komt er iets teveel water in het glas erbij; simpele oplossing is dan meer whisky bijschenken!! :lol:

Zover als zelfs op de doos van de Lagavulin 12 CS staat :o ga ik echter zeker niet ( net zo veel water als whisky ); gewoon zonde van de whisky volgens mij
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Berekenen hoeveel water toevoegen om te komen tot...

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Jun 2011, 09:28

Ik dacht dat dit hier al zou staan, maar niet dus. Bij deze uit Ardbeg 1998 Daily Drams. Met dank aan Arjen.

johan brugge schreef:Interessante notities, maar hoe weet je nu hoeveel water je moet toevoegen om aan 46 % te komen?

turfsmurf schreef:Deze formule kun je daarvoor gebruiken*:

dV = V * ( (Poud / Pnieuw) - 1)

Waarbij
dV = toe te voegen hoeveelheid water
V = oorspronkelijke hoeveelheid onverdund
Poud = het oorspronkelijke percentage
Pnieuw = het gewenste percentage

Even toepassen op het voorbeeld in kwestie (V = 25 ml, Poud = 55.4%, Pnieuw = 46%):

dV = 25ml * ( (55.4 / 46) - 1) = 5.1 ml

Dus 5.1 ml erbij, ongeveer een vijfde van wat je hebt.

_____
*:Houdt geen rekening met het effect dat 1 liter water + 1 liter pure alcohol samen iets minder dan 2 liter is.
0 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 09 Jun 2011, 12:06

Een sterke inhoudelijke discussie wordt hier gevoerd zeg!

My €0,02:

Tijdens een maand werken bij een distilleerderij op Islay :schotland kwam ik een aantal keer in een 'dive' (pub) in Port Charlotte. Op de non-drip hing daar de White Horse, welke vrij vaak werd geschonken. De whisky (zo'n 4CL) werd geserveerd in een tumbler, met ongeveer 8CL water erbij. Dit gaf een vrij verfrissend drankje.

Voor de locals van die kroeg was dat de manier waarop ze whisky donken. Nu bedoel ik drinken zoals wij een biertje drinken, dit is geen proeven te noemen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Berekenen hoeveel water toe te voegen.

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jun 2011, 17:03

Met dank aan retlaw hier een omreken XLS om de toevoeging van water te berekenen om te komen tot een specifiek abv.

CS_omrekentabel.xls
(14.99 KiB) 191 keer gedownload
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 09 Aug 2012, 12:11

Whisky aanlengen met water doe ik niet zo snel meer (alleen de GF 105 en een first cask Bowmore zijn zonder niet aangenaam). Na lezen van het boek van Robin hier al eerder vermeld, verwarm ik het glas liever iets (zoals bij cognac). Gaat langzamer dan water toevoegen en heeft zelfde effect, namelijk de verdamping van de aromamoleculen, water heeft m.i. (zeker bij lagere ABV's) het nadeel dat het opwarmen/koelproces de dram te veel gaat wijzigen.

Maar het spelen met de aroma's in de whisky zijn zeker een van de belangrijkste geneugten van dit mooie distillaat en kan je een heerlijk avondje zoet mee zijn.

Ben het dus zelf voor een groot deel eens me Robin's conclusie dat het beter is het opwarmingsproces langzaam te laten verlopen door het met de hand opwarmen van de whisky, wil hier nog eens een blogpost over schrijven ter discussie.

Nu las ik laatst bij Glenlivit dat er een steeds grotere groep komt die koolzuurhoudend water er bij doen, waarschijnlijk omdat de aroma's zich dan hechten aan het koolzuurgas of zo, maar dit lijkt me toch beetje vreemd . Iemand dit al eens geprobeerd ?
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”