The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
DH17
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber ?

Ongelezen berichtdoor DH17 » 15 Apr 2010, 21:40

Hallo! Heb de kit vandaag ontvangen ( snel, had 'm de 11e besteld, 's avonds ) en ik moet zeggen dat het een mooi kistje is. Om de een of andere reden had ik gedacht dat 'ie groter zou zijn. het kistje is formaat A5, gevuld met 24 flesjes aroma en ik heb de set nog niet opengemaakt/gebruikt maar de uitmonstering en uitstraling van het geheel ziete r erg goed uit. Ik ga 'm zeker ook gebruiken bij proeverijen in de winkel. Mocht iemand het kistje willen zien kun je natuurlijk altijd even langskomen in Moordrecht... ;)
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber ?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Mar 2012, 14:14

wel,

ik was eigenlijk op zoek naar een "nez du whisky", aangezien ik de tegenhanger "nez du cigare" al in mijn bezit heb. "Nez du whisky" bestaat jammer genoeg nog niet, en ik moet zeggen dat ik dit een zeer waardig alternatief vind en best wel interessant voor aanschaf.

ik vind het als beginneling erg moeilijk om alle verscheidene geuren te herkennen in een whisky (ondanks heel wat ervaring in de sigaren- en bierwereld), en aangezien ik toch al gauw de "premiums" ook aan het bestellen ben, lijkt het me geen slechte keuze om mijn eigen pallet te ontwikkelen, en exact te weten wat ik precies lust en niet lust in de neus... en dus ook in de smaak! Mijn verjaardag komt er binnen een maandje of 2 aan, en dit lijkt me in ieder geval al een geschikt geschenk! Dus even m'n ouders aanspreken :duimop

prettig detail, zeker met de komende blind proeverij: had de "nez du cigare" indertijd besteld om deel te nemen aan een blind proeverij met sigaren... was heel erg welkom, zeker om geen basissen door elkaar te halen. Geurig en fleurig en fruitig en kruidig vind ik nu persoonlijk nogal lastig... :? Sherry en turf daarentegen ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Jan 2013, 19:06

In de recente WhiskyPassion staat een advertentie van Freedom Impex (in 4801 Stembert, ik neem aan België. Franstalige site) met een drietal "aroma kits".

Een met 12 aroma's, en een met 24 aroma's waarvan dan ook een luxe uitvoering in een kistje beschikbaar is. Zo te zien zijn het dezelfde als genoemd in mijn eerste bericht hier van The Whisky Aroma Academy, maar dan wel héééél wat voordeliger !
Afbeelding
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

WhiskyInfoPlus
Actief lid
Actief lid

Re: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber

Ongelezen berichtdoor WhiskyInfoPlus » 24 Dec 2013, 22:30

Al een ouder topic, maar ik kwam hem net tegen, dus toch maar even reageren.

Het aroma-set van scotchwhiskynet gebruik ik regelmatig bij mijn proeverijen en zéker bij de workshops, waar ik wat dieper op de materie in ga.

Mijn bevindingen zijn zeer positief. Het helpt mensen om bepaalde pure aroma's te benoemen, die zij in eerste instantie niet in de whisky's herkennen. En het leuke is, dat er bij een proeverij altijd wel een "wijsneus" zit, die zegt dat ik de deelnemers met zo'n geurstripje uit de kit de suggestie aangeef, dat specifieke aroma ook daadwerkelijk (in tweede instantie) in de whisky te ruiken.
Dan pak ik een aroma uit de kit dat beslist niet herkenbaar is in de whisky en laat ze dan weer aan de whisky ruiken. De deelnemers creëren op deze manier zélf het bewijs dat ik hen niet suggestief behandel, maar dat hun eigen neus hen de waarheid laat ervaren.

Dus nuttig in 2 richtingen: herkennen en kunnen benoemen van de aroma's in de whisky, en bewijs dat een hoop suggestief "voorzeggen" niet werkt.

Om mezelf te trainen (en dat is hard nodig, want zo goed ben ik niet in het onderscheiden van al die aroma's :Scratch ), gebruik ik het setje ook thuis als ik zelf een whisky probeer te "ontleden". Naast natuurlijk de echte producten uit koelkast, fruitschaal en verder drankenkabinet, dus gewoon even aan een appel snuffelen en andere fruitsoorten voor zover voorradig op de fruitschaal, honing, andere dranken, enz. Ook tijdens het boodschappen doen ruik ik soms een halve fruitafdeling om bijvoorbeeld verschillende citrusvruchten te onderscheiden, rood fruit te onderscheiden of weer eens op te frissen hoe een vijg en een dadel nu ook alweer ruikt.

Ook wil ik een kanttekening plaatsen bij dit aroma-setje. Van de 24 aroma's zijn er nu een stuk of 3 flesjes, die niet meer zo ruiken als in het begin. Er komt een wat ziltige Maggi-geur bij. De aromastoffen in de kit zijn blijkbaar gevoelig voor ouderdom. Ik gebruik het set nu ruim een jaar en zie mij genoodzaakt binnenkort enkele aroma's nieuw te bestellen.
0 x
Hoe vrij bent u nog?

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”