Piet schreef:Ik heb die boekjes zelf niet maar krijg wel de indruk dat zijn scores in elk geval veelal niet als "marktconform" worden gezien.p_froes schreef:Tja, wat is marktconform? Jim Murray geeft ook elke Ardbeg 96.5 punten...
In de nieuwe Whisly Passion geeft Ab Dijksterhuis een schoolvoorbeeld van arbitrair gedrag bij Jim Murray. Jim had in een van zijn boeken één whisky per ongeluk twee verschillende beoordelingen gegeven. Hij had niet door dat de twee bottelingen zelfs van dezefde cask waren en toch beoordeelde hij hen behoorlijk verschillend.
Ik ben zelf heel erg voorzichtig met beoordelen en zou dat uitsluitend doen samen met anderen om daardoor tot één geheel te komen. Op mijn blogs heb ik besloten nooit een score te geven, gewoon wat ik van een whisky vind. Gezamenlijk scoren heeft wel zin omdat je dan een gemiddeld kan trekken en dat doe ik wel op whisky base.
Marktconform scoren bestaat trouwens niet. Scoren is per definitie arbitrair. En dat is op zich niet slecht vind ik, mits je het doet samen met anderen. Misschien ben ik hier nu erg controversieel, maar ik "voel" dit erg sterk. Als mijn V-blogs ooit per ongeluk toch wel veel bekeken worden, dan geeft dat mij veel macht als minder ervaren whisky kopers mijn blog zien en mijn beoordeling als dé standaard. Het stoort mij dat mensen dat met Jim Murray al doen en in nog meer mate met meneer Parker in de wijn industrie. Ik vind de scores van de Malt Maniacs meer relevant dan bij Jim Murray vanwege wat Pano terecht zei, namelijk dat Jim Murray elke Ardbeg een dikke 96 geeft. En als Jim steeds meer en meer de standard wordt, worden de liefhebbers van Speyside malts tot de mietjes van de whisky wereld gebombardeeerd. Misschien wat sterk uitgedrukt, maar ik heb heel wat snobisme gezien in de whisky wereld die bijna zo erg is als in de wijnwereld.
Groet,
Jock