Nose, natte stenen

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Nose, natte stenen

Ongelezen berichtdoor Thedge » 26 Jan 2016, 13:24

caskstrength schreef:
Thedge schreef:Even een klein testje, wie heeft thuis truffelolie staan. Deze heeft een heeeeeeel duidelijke nose. Als ik het zeg herkent iedereen het die truffelolie heeft. Een waanzinnig aparte beschrijving zal ik jullie binnenkort geven haha.,eerst zelf proberen.

Je hebt ook verschillende kwaliteiten truffelolie, van een veredelde benzine-lookalike tot aan de real deal...

Ik zal je verklappen, geen enkele truffelolie bevat daadwerkelijk een substantiële hoeveelheid truffel. Maar goed :offtopic
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Jan 2016, 13:30

dat heb ik ook niet gesuggereerd, zelfs niet met de "real deal". Daarbij gaat het om truffelaroma ipv andere ingrediënten zoals bijv. gefermenteerde knoflook ;) :offtopic
0 x
Affirmanti incumbit probatio

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 10 Jan 2026, 23:45

Om deze thread maar weer eens leven in te blazen...
Ik heb een blind sample in m'n glas, dus geen idee wat het is. Er staat geen WB nummer bij en de persoon waar ik hem van heb heeft nooit op deze vraag gereageerd.

Ik ruik..en ik ruik meteen de betonfabriek waar ik jaren heb naast gewoond. Dus jah, welke whisky zou dit kunnen zijn.
Hij is niet heel hoog in alcohol, 40-48%.
Wel heel smakelijk maar juist door deze herinnering heel bijzonder en daardoor ook soort van lekker.
Heel gek hoe dat dan werkt!

Al met al kunnen jullie hier ook weinig mee en me vast niet vertellen welke whisky dit is, maar alleen al de beleving an sich vond ik te leuk om met jullie te delen!
3 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Jan 2026, 11:15

Dat wordt een lastige ja!
Zeker omdat ik nooit naast een betonfabriek heb gewoond :bigsmile.

Maar is het niet een beetje kalkachtig dan? Of echt cement achtig?
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 11 Jan 2026, 11:29

Natte steen... schrijf ik een enkele keer ook wel eens op als smaaknotitie. Maar of we er hetzelfde mee bedoelen? Voor mij zijn het rotsen onder een waterval, nat geregende tuintegels, zoiets. Zit voor mij ook een beetje in de hoek van mineralige whiskies, en die krijg ik voor mijn indruk vaker bij coastal distilleries. Islay, maar ook bijvoorbeeld Ardnamurchan, Tobermory of Inchgower.

Dankzij mijn reactie weet je vast meteen welke whisky het is! Zo niet, vraag het eens aan dit wb-lid: https://www.whiskybase.com/profile/74740
2 x
Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 13 Jan 2026, 21:41

Koning schreef:Natte steen... schrijf ik een enkele keer ook wel eens op als smaaknotitie. Maar of we er hetzelfde mee bedoelen? Voor mij zijn het rotsen onder een waterval, nat geregende tuintegels, zoiets. Zit voor mij ook een beetje in de hoek van mineralige whiskies, en die krijg ik voor mijn indruk vaker bij coastal distilleries. Islay, maar ook bijvoorbeeld Ardnamurchan, Tobermory of Inchgower.

Dankzij mijn reactie weet je vast meteen welke whisky het is! Zo niet, vraag het eens aan dit wb-lid: https://www.whiskybase.com/profile/74740

Ik heb er geloof ik nog wat van staan, komende zaterdag zal ik deze baksteen even onder je neus drukken :lol:

Was jij het ook die wel eens zei over net nat gerende stenen en dan dat je dan zo'n ozon-geur rook?
0 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 13 Jan 2026, 21:43

defeatless schreef:Dat wordt een lastige ja!
Zeker omdat ik nooit naast een betonfabriek heb gewoond :bigsmile.

Maar is het niet een beetje kalkachtig dan? Of echt cement achtig?

Ik ga dit nog eens na, denk dan meer richting cement dan kalk.
Maar kan dus zeker wel iets zijn met mineralen of iets dergelijks.
Een geur die je nog wel eens rook in whisky's van langer geleden geloof ik, veel meer uitgesproken en duidelijke verschillen.
Meestal haal ik het er niet zo specifiek uit.
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 14 Jan 2026, 19:50

Heel toevallig aansluitend op dit topic had ik tijdens een tasting vorige week van deze hier de associatie van het stof dat vrijkomt bij het doorslijpen van beton met een slijpschijf (een jeugdherinnering). Ik vond het toen al bizar want het was niet iets dat ik ooit al was tegengekomen in een whisky maar blijkbaar ben ik niet de enige. :bigsmile
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 14 Jan 2026, 20:44

bodevami schreef:
Koning schreef:Natte steen... schrijf ik een enkele keer ook wel eens op als smaaknotitie. Maar of we er hetzelfde mee bedoelen? Voor mij zijn het rotsen onder een waterval, nat geregende tuintegels, zoiets. Zit voor mij ook een beetje in de hoek van mineralige whiskies, en die krijg ik voor mijn indruk vaker bij coastal distilleries. Islay, maar ook bijvoorbeeld Ardnamurchan, Tobermory of Inchgower.

Ik heb er geloof ik nog wat van staan, komende zaterdag zal ik deze baksteen even onder je neus drukken :lol:

Was jij het ook die wel eens zei over net nat gerende stenen en dan dat je dan zo'n ozon-geur rook?

Ik durf het aan :hoera

En waarschijnlijk was ik dat van die ozon ja. 't is de geur van zomers onweer, er hangt dan soms zo'n typische geur in de lucht. En de fijne geur die na een zomerse regenbui opstijgt uit de grond na een periode van droogte schijnt petrichor te heten, dat meen ik soms ook te ruiken (als mijn fantasie op hol slaat).
1 x
Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 15 Jan 2026, 11:34

Casketje schreef:Heel toevallig aansluitend op dit topic had ik tijdens een tasting vorige week van deze hier de associatie van het stof dat vrijkomt bij het doorslijpen van beton met een slijpschijf (een jeugdherinnering). Ik vond het toen al bizar want het was niet iets dat ik ooit al was tegengekomen in een whisky maar blijkbaar ben ik niet de enige. :bigsmile

Wat grappig zeg wat voor associaties je dus met whisky kan hebben.
Die geur van slijpen met een slijptol herken je ook meteen en in combinatie met een whisky op een sherryvat zou dat dan misschien weer een afleiding kunnen zijn van zwavel/lucifers oid?
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 15 Jan 2026, 21:22

Yep, het is blijkbaar een Lagavulin en het sherryvat was niet bepaald heel clean. :?
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 16 Jan 2026, 13:03

Ik kom deze geur best vaak tegen in wijnen, in het bijzonder rode wijn uit de Loire-streek (van Cabernet-Franc).
Het is niet per sé een fout, maar een toevallige combinatie van meerdere pyrazines (geurstoffen) die tezamen dit effect geven.
Als je het eenmaal herkent (in mijn geval óók in m'n jeugd al eens staan kijken bij het doorzagen van tegels en stenen), dan komt je het eigenlijk in best veel dranken tegen, bijv. óók in Armagnac, Cognac en andere brandewijnen.
2 x
Afbeelding

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”