Proefnotitie voorbeeld

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Tinje
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 Nov 2018, 16:17

Proefnotitie voorbeeld

Ongelezen berichtdoor Tinje » 11 Nov 2018, 15:08

Hoi leden,

Geen idee of dit helemaal 100% correct geplaatst is, maar het leek mij de meest geschikte plek.

Binnenkort geef ik een whiskyproeverij voor een zeer divers publiek als het gaat om ervaring in whisky. Hiervoor heb ik een proefnotitieblad gemaakt, wat op A5 afgedrukt moet worden.

Graag krijg ik feedback op het formulier. Zou je dit ook zo doen? Iets anders? Is hij te nauwkeurig voor een "nieuweling" of te simpel voor een gevorderde? Noem het maar. Alvast bedankt!

Mocht iemand hem ook willen hebben, kan ik een beter kwaliteit uploaden.

Cheers,

Tim

Edit: ik zie dat ik de datum vergeten ben. Wellicht leuk om na een tijdje je notities te vergelijken.

Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2024
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Proefnotitie voorbeeld

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 11 Nov 2018, 18:16

Ziet er mooi en compleet uit, maar ik denk iets té compleet.
Ik zou voor elke deelnemer 1 tasting formulier maken.
Als je zó een tasting voor 8 personen doet, met 8 drams, heb je 64 papieren aan het eind van de avond.
Is ook niet zo handig en overzichtelijk bij het bekijken van de scores na afloop denk ik :nat.
Ik zou alle gegevens over de te drinken drams ook al van te voren invullen.
Veel plezier met je tasting.
2 x
Afbeelding

Tinje
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 Nov 2018, 16:17

Re: Proefnotitie voorbeeld

Ongelezen berichtdoor Tinje » 11 Nov 2018, 19:18

Freezeroz schreef:Ziet er mooi en compleet uit, maar ik denk iets té compleet.
Ik zou voor elke deelnemer 1 tasting formulier maken.
Als je zó een tasting voor 8 personen doet, met 8 drams, heb je 64 papieren aan het eind van de avond.
Is ook niet zo handig en overzichtelijk bij het bekijken van de scores na afloop denk ik :nat.
Ik zou alle gegevens over de te drinken drams ook al van te voren invullen.
Veel plezier met je tasting.

Thanks!
Het idee is op zich wel dat iedereen dit voor zichzelf in vult. We doen 6 whisky's dus iedereen neemt 6 papiertjes mee naar huis. De scores zijn puur persoonlijk, want kwestie van smaak.
1 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Proefnotitie voorbeeld

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Nov 2018, 20:55

Ziet er mooi uit, veel ingewikkelder zou ik het niet maken. Misschien nog wel iets over het vattype opnemen.
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Proefnotitie voorbeeld

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Nov 2018, 21:13

Persoonlijk vind ik het nogal bijzonder dat je bv. wel een aparte smaak 'Jodium' opneemt maar niet 'Zoet' of iets dergelijks. Ik kom véél vaker allerlei zoete varianten in een whisky tegen dan Jodium eigenlijk...
Oftewel, ik zou de smaken niet teveel in voorgedefinieerde hokjes stoppen.
0 x

Tinje
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 Nov 2018, 16:17

Re: Proefnotitie voorbeeld

Ongelezen berichtdoor Tinje » 11 Nov 2018, 21:30

HammerHead schreef:Ziet er mooi uit, veel ingewikkelder zou ik het niet maken. Misschien nog wel iets over het vattype opnemen.

Thanks! Vattype is ook wel tof ja!

Dre schreef:Persoonlijk vind ik het nogal bijzonder dat je bv. wel een aparte smaak 'Jodium' opneemt maar niet 'Zoet' of iets dergelijks. Ik kom véél vaker allerlei zoete varianten in een whisky tegen dan Jodium eigenlijk...
Oftewel, ik zou de smaken niet teveel in voorgedefinieerde hokjes stoppen.

Ok, ik snap wat je zegt. Ik twijfel of dat bij floraal hoort of niet... Of in het schema bij licht en fruitig... Jodium is in dat geval wel echt een specifieke smaak die je kunt waarderen of niet.

Ga ik eens over nadenken! Thanks!
0 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten