Smaakverschil tussen 5 cl en 70 cl fles?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
BasP
Senior
Senior

Smaakverschil tussen 5 cl en 70 cl fles?

Ongelezen berichtdoor BasP » 07 Aug 2017, 20:50

Hallo allen,

Ik proefde net deze caperdonich '72 (link). Het gaat om een miniatuur flesje (met erg lekker spul in, die 88 is een onderschatting! maar dit even terzijde :D ).

Toen ik een beetje verder zocht op WB, kwam ik ook deze fles tegen (link).

En nu mijn vraag. Zouden er smaakverschillen zijn tussen beide flessen? Het gaat hier om dezelfde vaten, dezelfde data, dezelfde bottelaar, ... enkel de flesgrootte verschilt. Heeft de flesgrootte een impact op de smaak? ik dacht van niet, maar wilde via deze weg toch even checken...

Alvast bedankt voor het delen van jullie wijsheid! :goedgedaan
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Smaakverschil tussen 5 cl en 70 cl fles?

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 07 Aug 2017, 21:08

Tja, ik denk niet dat iemand hier een juist antwoord op kan geven.
Het enige wat je kan doen is een miniatuur naast een dram van een grote volledige fles proeven.
Je kan zelfs verschillen hebben tussen dezelfde flessen van dezelfde grootte.
De flessen zouden dan ook op hetzelfde moment geopend moeten worden.
En dan nog is het niet waterdicht.
Het hangt af van zoveel factoren: heeft de fles lang gelegen, was de temperatuur redelijk constant, stond de fles uit het licht,...

In principe neem ik aan dat er het meest kan veranderen bij een miniatuur omdat er in verhouding veel meer whisky in contact is met het glas.
Maar wederom, wat het effect precies is...
1 x

Wouter1981
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Aug 2017, 21:22

Ik denk, zonder verdere ervaring, dat er in dit geval zeker kans is op een verschil tussen deze twee.
Beide zijn gebotteld in 1988, de whisky zit dus al 19 jaar in fles(je). Gezien het verschil in sluiting, kurk vs dop, denk ik dat er best wel eens verschil zou kunnen zijn ontstaan.
Op veilingen zie ik regelmatig halfvolle miniatuur flesjes voorbij komen. Zuurstof heeft daar dus wat meer kans gehad.
1 x

BasP
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasP » 07 Aug 2017, 21:40

nigel_tufnel schreef:Het hangt af van zoveel factoren: heeft de fles lang gelegen, was de temperatuur redelijk constant, stond de fles uit het licht,...

Tja... daar heb ik dus geen idee van. Heb het flesje via een veiling op de kop getikt.

nigel_tufnel schreef:Het enige wat je kan doen is een miniatuur naast een dram van een grote volledige fles proeven.

Als je een beetje sponsort, doe ik dit misschien ooit wel :bigsmile

Wouter1981 schreef:Gezien het verschil in sluiting, kurk vs dop, denk ik dat er best wel eens verschil zou kunnen zijn ontstaan.
Op veilingen zie ik regelmatig halfvolle miniatuur flesjes voorbij komen. Zuurstof heeft daar dus wat meer kans gehad.

Denk niet dat zuurstof in deze veel kans heeft gehad. Het vulniveau was nog behoorlijk goed (zie onder). Natuurlijk kan de interactie met de kurk of met dit dopje een een (groot?) verschil maken...
Caperdonich 1972 - SV.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 07 Aug 2017, 22:53

Ik kan daar, als het goed is, binnenkort meer over zeggen voor een andere botteling, namelijk een Benrinnes 1974 SV. Ik heb nu een 5cl miniatuur van vat 2577, een 70cl fles van dezelfde whisky is onderweg. Ik ben zeker voornemens een head-to-head uit te voeren tussen deze twee bottelingen.
5 x
Afbeelding

BasP
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasP » 08 Aug 2017, 08:17

Mermur schreef:Ik kan daar, als het goed is, binnenkort meer over zeggen voor een andere botteling, namelijk een Benrinnes 1974 SV. Ik heb nu een 5cl miniatuur van vat 2577, een 70cl fles van dezelfde whisky is onderweg. Ik ben zeker voornemens een head-to-head uit te voeren tussen deze twee bottelingen.

Super! Ben erg benieuwd naar het resultaat van die vergelijking!

Geniet ervan! :smullen
0 x

JacobaEd
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 21 Aug 2017, 15:43

Mermur schreef:Ik kan daar, als het goed is, binnenkort meer over zeggen voor een andere botteling, namelijk een Benrinnes 1974 SV. Ik heb nu een 5cl miniatuur van vat 2577, een 70cl fles van dezelfde whisky is onderweg. Ik ben zeker voornemens een head-to-head uit te voeren tussen deze twee bottelingen.

extra leuk om te doen is hem te vergelijken met deze, is immers dezelfde lijkt mij
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-1974-vw
1 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 21 Aug 2017, 19:47

JacobaEd schreef:extra leuk om te doen is hem te vergelijken met deze, is immers dezelfde lijkt mij
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-1974-vw

Toen ik mijn miniatuur van de SV bestelde, had Kupsch ook nog een miniatuur van de vW staan. Als jij deze miniatuur voor me bestelt, neem ik die ook mee in de vergelijking. ;)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”