Smaaktestjes

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Smaaktestjes

Ongelezen berichtdoor GJR » 06 Feb 2011, 10:59

Vanuit mijn cursus Swen2 (wijnbrevet) paar leuke smaaktestjes gezien. Ook aardig voor de whisky denk ik.

Zoet
Neem drie flessen van gelijke maat en doe in de eerste fles 3 theelepels suiker, tweede fles 6 en derde fles 9. Vul af met water en zet ze minstens 1 dag in de koelkast. Goed schudden. Schenk uit en ruik en proef het water. Kijk of je kan ontdekken waar je het meeste suiker aan hebt toegevoegd (laat iemand anders de glazen inschenken).
Zuur
Als bij zoet, maar doe in de eerste fles 40 druppels citroensap (kant-en-klaar sap), tweede fles 60 en derde fles 80.
Zoet-Zuur
Combinatie van Zoet en Zuur, dus eerste fles 3 theelepels suiker en 40 druppels citroen etc.
Tannine
Neem drie koppen heet water en drie theezakjes (meest simpele zwarte thee), zet drie koppen thee, waarbij je de eerste kop 2 minuten laat trekken, de tweede kop 4 minuten en de derde kop 6 minuten. Laat de thee afkoelen. Doe de thee in een tastingglas en beschrijf de smaken en weer probeer te bepalen welke thee je drinkt, het liefst ook weer blind.
Oxidatie
Wellicht minder bij whisky, maar ik neem hem toch op. Neem een rest wijn (wit/rood maakt niet uit). Maak een notitie hoe hij smaakt voor deze test, Laat de wijn buiten de koelkast staan zonder kurk. Probeer de wijn na twee dagen nogmaals. Herhaal dit na 4 en 7 dagen. Vergelijk de proefnotities (enne zorg wellicht voor een spuugbak ;)

Tot nu toe zijn dit de testjes in de eerste maand van de cursus wijnbrevet, aangezien deze 6 maanden duurt zal ik er nog wel meer tegenkomen. Zal ik dit soort testjes blijven posten ? Laat maar weten.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Piet
Moderator
Moderator

Re: Smaaktestjes

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Feb 2011, 11:17

GJR schreef:...Tot nu toe zijn dit de testjes in de eerste maand van de cursus wijnbrevet, aangezien deze 6 maanden duurt zal ik er nog wel meer tegenkomen. Zal ik dit soort testjes blijven posten ? Laat maar weten.

Lijkt me zeker leuk Gert-Jan en sluit/vult ook aan op de discussie in "Is het onderscheiden van smaken te leren?"

Hier ook zo iets De zout gewaarwording, De zoet gewaarwording, De zuur gewaarwording etc. en er staan daar nog wat testjes.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Smaaktestjes

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Feb 2011, 11:54

Leuke testjes, Gert-Jan! Dat ga ik eens proberen. Toegevoegd aan m'n favorieten :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”