Armorik "Double Maturation" (Warenghem Dist., Bretagne)

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.

Welke score geef je deze Whisky?

Minder dan 55
0
Geen stemmen
55-59
0
Geen stemmen
60-64
0
Geen stemmen
65-69
0
Geen stemmen
70-74
0
Geen stemmen
75-79
2
100%
80-84
0
Geen stemmen
85-89
0
Geen stemmen
90-94
0
Geen stemmen
95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Armorik "Double Maturation" (Warenghem Dist., Bretagne)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 09 Nov 2014, 15:00

Afgelopen zomer ben ik tijdens mijn vakantie in Bretagne op bezoek geweest bij de Warenghem destilleerderij. Hierover heb ik in een ander topic een verslagje geschreven. Ik beloofde daar ook een review van de single malt die ik na mijn tour mee nam. Dus bij deze. Ik ben intussen halverwege de fles, en hij heeft een half jaartje oxidatie "kado" gekregen, dus een mooi moment om te reviewen.

Armorik „Double Maturation” - Warenghem (Bretagne, Frankrijk)
http://www.whiskybase.com/whisky/35223/ ... maturation
46%, non chill-filtered

De doos, fles en de website reppen met geen woord over de leeftijd van deze whisky. Wel dat de whisky gerijpt is in nieuwe vaten van Frans eikenhout uit een lokaal, Bretons bos. Daarna wordt de whisky gefinisht in ex-sherry vaten. De dame van de destilleerderij vertelde me tijdens de tour dat de verhouding 3 jaar rijping, 1 jaar finishing is. Een 4 jaar oude whisky, dus.

Uiterlijk: Amberkleurig, licht groenige waas. Volgens de destilleerderij is er e150 toegevoegd.
Geur: Vrij scherp en alcoholisch, wat niet gek is voor zo’n jonge leeftijd. Daarna toch vrij mooie, complexe geuren van appel, peer, citrus, bloemen (doet me erg denken aan gerbera’s) maar in z’n geheel wel afgedekt door wat kruidigere invloeden zoals kruidnagel, kaneel en houtkrullen.
Smaak: Scherp en „heet”, zoals de neus al deed vermoeden. De smaak is wat kruidiger en donkerder dan de neus. Hier komt de sherry invloed toch wel tevoorschijn. Rozijnen en oud eikenhout. Begint zoet maar droogt toch snel op. Vrij veel tanines, mogelijk door dat nieuwe hout in de eerste rijping.
Afdronk: Hele fijne finish. Licht droog, maar met erg veel vanille en zelfs een tikkeltje extra pure, bittere chocolade. Vrij lang.

Oordeel: in potentie een zeer fijne single malt, maar hij zou wel wat extra jaartjes rijping kunnen gebruiken. Maar dan niet in dat eerste, nieuwe hout, want dan zouden de tanines de overhand krijgen. De fruitige, fleurige neus verraad wel een goed gemaakt destillaat. Het is de jonge leeftijd die 'm punten kost. 77/100
0 x
BAM! - ook op Facebook

Terug naar “Whisky uit overige landen”