Millstone 12yo, Sherry Cask, 46%

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
2
33%
Afbeelding - 86-90
3
50%
Afbeelding - 91-95
1
17%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

jonker8011
Senior
Senior

Millstone 12yo, Sherry Cask, 46%

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 27 Aug 2012, 22:02

Millstone 12 year old Dutch Single Malt Whisky, 46%, Sherry Cask, pure Potstill.

1347. Distilled 26 feb 1999 bottled: 8 nov 2012.
Gisteren het genoegen gehad om de eerste 12 jaar oude Millstone te proeven. Het gaat zo veel sneller met Millstone dan Frysk Hynder, enkele jaren terug hadden ze al enkele goede finishes van hun verder nog niet zo goed 5 jaar oude whisky, en dan nu deze uitstekende expressie. Slim gedaan die finsihes overigens, duidelijk iemand die verstand van vaten had. Nu hebben we een 12 jaar oude, die voor zover ik weet en kan proeven 12 jaar op sherry heeft gelegen.

Nose: Zwaar sherry, sinaasappel, nog geen balans.

Taste: Zoete perzik en rozijnen, zeer kruidig, met speculaas en kaneel, en een koffie-mokka ondertoon. Licht eiken, net genoeg voor de balans. De alcohol is nog wel aanwezig, hij lijkt nog wat scherp. Zoetheid lijkt meer caramel dan honing. Ik denk dat een gerenommeerde Schot hem langer op vat had willen hebben, maar ja, dan wordt de sherry nog sterker.

Finish: zeer overweldigend, zoet en vol fruit en kruiden.

Samenvatting: Een whisky die wat betreft alcohol nog wat aan de scherpe kant is, en wat betreft sherry zeer zeer sterk, wat mij persoonlijk betreft iets te. Maar verder een zeer gebalanceerde smaak. De kruidige smaak en het sterke fruit en de caramel zitten er gewoon in de goede verhouding in. Voor het eerst dat ik een Nederlandse whisky proef waarvan ik niet direct zou zeggen dat hij buiten Schotland is gemaakt. Ik koop er een voor 70 euro. Dit is niet de beste value for money op de markt, maar deze is zo goed dat ik Zuidam graag ondersteun.

Wat vinden jullie van deze?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Millstone Sherry cask 12 yo

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Aug 2012, 10:16

Neen ken deze niet.
Als "zoetekauw" ben ik wel héél benieuwd geworden.

Zou je er een score aan durven verbinden ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 28 Aug 2012, 18:40

Ik geef geen traditionele scores omdat ik er niet van houd dat alles tussen de 80 en 100 eindigt :-) Dus ik scoor op een schaal van 1 tot 20 (5-100) waarbij 18-19 bijna perfect is, 16-17 (zeer) goed, en 14-15 gemiddeld. Ik heb deze een 16 gegeven, net als Laphroaig QC, Balvenie Single Barrel, Jura Superstition en Bruichladdich "the Laddie". In de regionen van de gerenommeerde schotse singles dus.

Denk toch dat het overeen zou komen met 85-90 op de schaal die jullie gebruiken...of misschien zelfs 90-95.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Aug 2012, 21:05

:offtopic
jonker8011 schreef:Ik geef geen traditionele scores omdat ik er niet van houd dat alles tussen de 80 en 100 eindigt

Maar dat is dan ook niet het geval,... bij Jim Murray wellicht.

In deze rubriek staan heel wat whiskies tussen de 70 en 80 en ook onder 70 en zelfs onder de 60, b.v. Loch Lomond, OB, -yo, 40%

Ik mis de logica ook een beetje want jouw score x5 komt toch min of meer op hetzelfde uit als hetgeen staat in Aanwijzingen voor het maken van proefnotities.

Zo te zien kom jij ook niet vaak onder de 14 = 14 x 5 = 70 op de 100 schaal en onder 70 is dan gemiddeld dus dat komt overeen. Maar okay dat is een ander onderwerp (b.v. viewtopic.php?f=88&t=2827 of viewtopic.php?f=9&t=263
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 28 Aug 2012, 21:16

Tsja, ik heb inderdaad ooit eens een systeem bedacht, en dat later opgeschaald naar een schaal tussen 0 en 100. De logica is ver te zoeken, maar de interne consistentie is groot. Maar om het te vergelijken met scores van anderen is niet altijd even makkelijk.

Maar ik kan niet al die whiskies opnieuw raten :-)
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 03 Apr 2013, 18:40

Lijkt me een heerlijke whisky, maar voor ongeveer de helft van de prijs heb je ook een Benriach 12 years Sherry. Dan vraag ik me als zuinige Hollander af wat de meerwaarde van de Millstone is... Misschien ga ik er eens een sample aan wagen om er achter te komen.

Frank
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 03 Apr 2013, 19:05

Heb deze ook mogen proeven.
Ik vond het zelf een hele goede eerste indruk en wat betreft de prijs helemaal niet uit de pas met de bestaande whisky's.
Wat me opviel: karamel, room, volle body. Maar was niet de eerste van de dag, dus het is geen waarde oordeel.

Quote "Zuidam Millstone 12 YO Sherry Cask has been awarded the title "Best European Whisky" by the judging panel of journalist and famous whisky writer Dominique Roscrow." http://www.bestofwhisky.nl/default/mill ... 70-46.html

Staat zeker op mijn lijst van whisky's waar ik vaker van wil snoepen. :nat

Mvg, Edwin
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Apr 2013, 19:17

EdwinWalker schreef:Heb deze ook mogen proeven.
Ik vond het zelf een hele goede eerste indruk en wat betreft de prijs helemaal niet uit de pas met de bestaande whisky's.

Kan je die eens uitleggen? 70 euro voor een 12-jarige whisky (weliswaar uit een sherry-vat) vind ik toch be-hoorlijk aan de prijs...

Prima whisky trouwens, daar niet van :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 03 Apr 2013, 19:27

Matti schreef:
EdwinWalker schreef:Heb deze ook mogen proeven.

Kan je die eens uitleggen? 70 euro voor een 12-jarige whisky (weliswaar uit een sherry-vat) vind ik toch be-hoorlijk aan de prijs...

Prima whisky trouwens, daar niet van :)

Was echt onder de indruk van de Whisky, vind dan leeftijd niet zo belangrijk.
Kijk ik naar smaak/pegels, vind ik het geen enorm dure whisky.
Het is naar verhouding een jonge en opkomende whisky brander, dat weeg ik mee.

Heb er nog eens goed over nagedacht en vind het nog steeds een Whisky die niet uit de pas loopt.

Mvg, Edwin
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Apr 2013, 19:48

Ah, dan snap ik het idd :)

Ik denk misschien iets te kil vanuit (12 jaar x variabele kosten) + vaste kosten :)

Maar ook qua smaak zou ik hem eerder op een eurotje of 30-40 zetten dan op 70 (waar je bijvoorbeeld ook een Glendronach 18yo of CS of een Glenfarclas 21yo voor kan kopen bij dezelfde winkel).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 03 Apr 2013, 20:01

Misschien is dat ook wel zo. Er zijn er genoeg die goedkoper zijn en misschien wel beter smaken, maar zeker zijn er net zoveel die duurder zijn en misschien wel wat minder smaken. Dus alle ++ en -- bij elkaar, loopt hij niet uit de pas.

Maar goed, vind het ook wel cool dat we een whisky in Nederland hebben die wel smaakt. En een van de vertegenwoordigers vertelde dat ze in het buitenland veel meer erkenning krijgen dan in Nederland, weet niet of dat helemaal waar is, maar kan geen kwaad om even een beetje chauvinistisch gedrag te vertonen en het voordeel van de twijfel de kant van de whisky op te laten gaan. :lol:

Mvg, Edwin
0 x

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 15 Apr 2013, 17:45

Ik had hem eigenlijk blind gekocht omdat ik het leuk vind om een goede Nederlandsse whisky distilleerderij te hebben. Dan maken die jongens iets goeds, dan moeten ze ook gesponsord worden :-)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Apr 2013, 08:26

Piet schreef:Neen ken deze niet.

Hmm... zou ook leuk zijn als dit HWF-VBT-3#6 is :bigsmile
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 16 Apr 2013, 12:15

Het lijkt mij zeeeeeeer onwaarschijnlijk (but I've been wrong before. Horribly so.)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Apr 2013, 13:38

Matti schreef:Het lijkt mij zeeeeeeer onwaarschijnlijk (but I've been wrong before. Horribly so.)

Ik heb deze Millstone nog niet geproefd, dus gééén idee...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Whisky uit overige landen”