Zuidam Millstone Peated 5yo 40%

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
0
Geen stemmen
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Zuidam Millstone Peated 5yo 40%

Ongelezen berichtdoor GJR » 01 Jan 2011, 11:11

Vorig jaar, zijnde gisteren ;) aan het begin van de avond kon ik het nalaten mijn nieuwe fles Millstone Peated te openen. De fles die ik in mijn bezit heb is nummer 506. Het betreft een botteling uit twee vaten namelijk 570 en 571, gedistilleerd op 5 februari 2005 en gebotteld op 9 september 2010 op 40% ABV. De fles is de bekende Millstone vorm maar dan fraai gematteerd.

Kleur: hmmm vergeten op te schrijven, waarschijnlijk door de neus
Glas: deze keer mijn Glenlivit Glencairn glas gebruikt
Neus: zodra je de fles openmaakt komt het rijpe fruit je al tegemoet, na het inschenken van een behoorlijke dram wordt het tijd om beter te ruiken. Het rijpe fruit blijft, maar wordt nu vergezeld van lichte kruidentonen. Na enige tijd in het glas blijft de fruitgeur zich ontwikkelen met als belangrijkste toon : Banaan. De peat is in de neus lastig te vinden, na enige tijd in het glas onstaat deze wel erg licht op de achtergrond.
Smaak:Zacht en delicaat, natuurlijk fruitig (hoe zou dat ook anders kunnen met zo'n fruitige neus). Heel makkelijk in je mond te houden.
Afdronk: In de afdronk komt de Peat op een subtiele wijze een potje meespelen, de afdronk is wat aan de korte kant. Ik denk door de toch wel delicate whisky, met het lagere ABV.

Ik heb hier geen water aantoegevoegd, voornamelijk door het lagere ABV en door de al mooi ontwikkelende fruitige neus. Wellicht dat water toevoegen de neus nog fruitiger laat zijn, maar ik ben bang dat er van de afdronk dan niet zo veel meer over blijft.

Ik vind het een mooie kennismaking met een goed uitgebalanceerd Nederlands product. . Vooral door de neus is dit een zeer aangename en makkelijk te drinken dram, ik denk dat de fles het niet erg lang gaat volhouden. Score rond de 80.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Millstone Peated

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Jan 2011, 11:22

Ik heb hem geproefd tijdens "Whisky by the Sea" in Vlissingen 2010. Zie ook: Millstone Peated 40%:
JayDie schreef:Gisteren geproefd. Wat me voornamelijk bij bleef is de kruidigheid ala pepernoten :lekker
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 01 Jan 2011, 11:48

JayDie schreef:Ik heb hem geproefd tijdens "Whisky by the Sea" in Vlissingen 2010. Zie ook: Millstone Peated 40%:
JayDie schreef:Gisteren geproefd. Wat me voornamelijk bij bleef is de kruidigheid ala pepernoten :lekker

Bedoel je echt de pepernoten (Roggemeel met anijs) of toch meer de kruidnoten (kaneel,nootmuskaat,kruidnagel,gember, kardemom,peper) ? Ik kan me namelijk even goed nadenkend wel iets voorstellen bij enkele van de kruiden en de kruidigheid van de kruidnoten, maar anijs :? ..
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Jan 2011, 12:00

GJR schreef:
JayDie schreef:Ik heb hem geproefd tijdens "Whisky by the Sea" in Vlissingen 2010. Zie ook: Millstone Peated 40%:

Bedoel je echt de pepernoten (Roggemeel met anijs) of toch meer de kruidnoten (kaneel,nootmuskaat,kruidnagel,gember, kardemom,peper) ? Ik kan me namelijk even goed nadenkend wel iets voorstellen bij enkele van de kruiden en de kruidigheid van de kruidnoten, maar anijs :? ..

Excusez.... Kruidnoten! 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Whisky uit overige landen”