Kleur: hmmm vergeten op te schrijven, waarschijnlijk door de neus
Glas: deze keer mijn Glenlivit Glencairn glas gebruikt
Neus: zodra je de fles openmaakt komt het rijpe fruit je al tegemoet, na het inschenken van een behoorlijke dram wordt het tijd om beter te ruiken. Het rijpe fruit blijft, maar wordt nu vergezeld van lichte kruidentonen. Na enige tijd in het glas blijft de fruitgeur zich ontwikkelen met als belangrijkste toon : Banaan. De peat is in de neus lastig te vinden, na enige tijd in het glas onstaat deze wel erg licht op de achtergrond.
Smaak:Zacht en delicaat, natuurlijk fruitig (hoe zou dat ook anders kunnen met zo'n fruitige neus). Heel makkelijk in je mond te houden.
Afdronk: In de afdronk komt de Peat op een subtiele wijze een potje meespelen, de afdronk is wat aan de korte kant. Ik denk door de toch wel delicate whisky, met het lagere ABV.
Ik heb hier geen water aantoegevoegd, voornamelijk door het lagere ABV en door de al mooi ontwikkelende fruitige neus. Wellicht dat water toevoegen de neus nog fruitiger laat zijn, maar ik ben bang dat er van de afdronk dan niet zo veel meer over blijft.
Ik vind het een mooie kennismaking met een goed uitgebalanceerd Nederlands product. . Vooral door de neus is dit een zeer aangename en makkelijk te drinken dram, ik denk dat de fles het niet erg lang gaat volhouden. Score rond de 80.