Texelse whisky (Single smoked malt)
Geplaatst: 25 Nov 2017, 13:58
Deze Texelse whisky is op 29 maart 2013 gedestilleerd. Op 1 november 2017 gebotteld. Op een sterkte van 45.5% ABV. Mout is boven turfrook gerookt. De spirit heeft ruim 3 jaar op Texel in Oloroso sherry vaten gerijpt.
Kleur: Amberkleurig
Neus: Lichte turfrook, vanille, gemaaid gras
Smaak: Deze whisky heeft mooie rokerige smaken, een smaak van pure chocolade. Een hint van bloemen en honing. Bij langer in de mond houden komt een mooie pepersmaak naar boven.
De hoeveelheid alcohol proef je niet. Het lijkt een whisky op 40% gebotteld.
Finish: Een lange rokerige afdronk waarbij je een klein pepertje proeft.
Ik ben onder de indruk van een dergelijke jonge whisky. De smaken zijn goed en mooi in balans.
Ik kan deze whisky waarderen. Vooral ook omdat er een goede balans is tussen de geur, smaak en afdronk.
Ik vind deze whisky 83/100 punten waard.