Four Roses Single Barrel 50%

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
1
7%
76-80
3
20%
81-85
7
47%
86-90
3
20%
91-95
1
7%
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 15

JayDie
Moderator
Moderator

Four Roses Single Barrel 50%

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Feb 2010, 15:27

De Four Roses Yellow Label was m'n eerste bourbon, uit de mini proeverij verkrijgbaar bij de slijter. Heb toen gelijk de dagen erna een fles gehaald bij de slijter! Heerlijk spul! Wel ervaar je bij die expressie soms een scherp / alcohol randje.

Nu had ik eens zin in wederom een bourbon. Polletje uitgezet binnen het forum en met de Wilde Whisky Weken van de Gall & Gall uiteindelijk een Four Roses Single Barrel Kentucky Straight Bourbon Whiskey 50% gehaald! Warehouse# HE, Barrel 54.2E.

Color: Donker amber met een oranje gloed
Nose: vanille, zoethout, eik, chocolade truffels / praline, suikerstroop, heerlijke specifieke bourbon-neus
Taste: droog op de tong / zacht, kers (!!! :hoera ), vanille, hout, opvallend goed te hebben voor een 50%!, wordt romig, fruitig.

Heerlijk! Geen scherpe randjes (ondanks de 50% abv) meer te vinden. Die kers is echt geweldig. Je proeft hem niet gelijk, maar hij komt voorbij! Ik wacht er na elke slok telkens weer op! Die geur in de neus van chocolade truffels. Niet 'standaard' chocolade, maar die pure, cacao, schilfertjes van de chocolade truffels die je ruikt! Hmmmm!

Een dikke, dikke voldoende - een blijvertje! Zeker voor die prijs. Ik heb nog een sampletje van de yellow label; zal deze er later eens naast zetten om een goede vergelijking te kunnen doen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Four Roses Single Barrel 50%

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Mar 2010, 23:23

Hi John, die is op. Dank !
Ik heb geproefd en genoteerd en kijk nu pas weer naar jouw notitie. Maar we zitten aardig op een lijn, los van wat nuances :goedgedaan
Ik vergelijk deze met mijn vorige bourbon-ervaring, Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon.

Uiterlijk: Donker goud/Gem. donker amberbruin/oranje. Trekt mooie tranen.
Geur: Krachtige geel-fruit, nauwelijks prikkelend. Sappig fruit o.a. abrikoos, nectarine, confijt, later sinaasappelmarmelade, ook die salmiak met houtskool en chocola.
Smaak: Zacht, zoetig, duidelijk hout, en opwekkend en soepel, iets pittig gember, licht bitter-zoet van puur-chocola/amandel. Later met een heel klein beetje water, ietsje toffee, cake/krentenbrood.
Afdronk: Blijft gemiddeld lang en niet droog met een zacht bittertje.

Al met al een "sappig" mondvullend en soepel glas. Ik vind deze lekkerder dan de Maker's Mark. Pak weg 83 punten.

Nu de laatste slok terwijl ik op enter druk !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 21 Apr 2011, 21:08

Vind het knap dat jullie dat er allemaal uithalen.
Kan zeker zien dat het bij mij allemaal in de kinderschoenen staat.

Kom niet verder dan.

Neus: Zoet , Stroop.
Smaak:Hout en beetje bitter
Finish: Fris , munt(zie ik alleen niet bij jullie terug maar proef het toch zeker)

Wel erg lekker. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 22 Apr 2011, 21:22

Tijdje geleden een fles hiervan aan iemand cadeau gedaan. Deze persoon vond Jack Daniels lekker, en ik zocht iets specialers. Hij was er erg tevreden over in ieder geval. Ik heb 'm ook ooit bij hem geproefd. Goed voor de prijs, vrij complex, maar toch heel anders dan de meeste SM. Stroop herinner ik me ook inderdaad, en kersen... Ik zou hem denk ik een score onderin de 80 geven, maar moet 'm eigenlijk nog eens proeven.

Weet iemand hoe deze zich verhoudt t.o.v. de Elijah Craig 12? Daar ook je namelijk ook wel goede geluiden over...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Apr 2011, 21:39

Matthijs schreef:...Weet iemand hoe deze zich verhoudt t.o.v. de Elijah Craig 12? Daar ook je namelijk ook wel goede geluiden over...

Matthijs, kijk even in Goede betaalbare bourbon. Daarin staat vrij veel over de Elijah Craig 12. Deze staat zelfs in de poll in Welke bourbon? (dit bericht gaat perslot specifiek over de Four Roses Single Barrel proefnotitie).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 27 Feb 2013, 14:16

@JayDie: mede op basis van jouw review vorige week een flesje gescoord bij de Mitra voor 22.50, en ik ben zeer zeer aangenaam verrast. Wat een heerlijke volromige bourbon is dit zeg, yam! Ben na drie drams nog steeds naarstig op zoek naar de kersen die voorbij zouden moeten komen ;) Iig qua bourbon word dit een blijvertje, zeker weten.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Mar 2013, 09:39

Deunemans schreef:@JayDie: mede op basis van jouw review vorige week een flesje gescoord bij de Mitra voor 22.50, en ik ben zeer zeer aangenaam verrast. Wat een heerlijke volromige bourbon is dit zeg, yam! Ben na drie drams nog steeds naarstig op zoek naar de kersen die voorbij zouden moeten komen ;) Iig qua bourbon word dit een blijvertje, zeker weten.

Leuk om te lezen! :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 29 Mar 2013, 09:22

Dit is naast Woodford Reserve mijn favoriete Bourbon, echt heerlijk! De prijs is alleen maar een bonus.

Frank
0 x

Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”