Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
2
22%
81-85
5
56%
86-90
1
11%
91-95
1
11%
96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 9

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Feb 2010, 16:16

Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon.

Uiterlijk: Gem. donker amberbruin met oranje gloed. Trekt dikke tranen.
Geur: Krachtige licht prikkelende neus. Sappig fruit (o.a. marmelade, abrikoos,...), kruidig, eiken en (flor de) sherry (ik weet het maar het is er) ! Later zelfs rijpe banaan en salmiak. Later cederhout (sigarenkistje).
Smaak: Peperig vooral op het puntje van de tong, en opwekkend fris en soepel bitter-zoet. Vanille, toffee, noten.
Afdronk: Blijft gemiddeld lang en enigszins droog en met een bittertje na. Marmelade, vanille.

Al met al een "sappig" mondvullend en soepel glas. Tsja score ? Ik kan eigenlijk alleen malts als referentie gebruiken. Als ik dat doe zou ik op pak weg 81 komen.
Dit is mijn eerste "echte" bourbon in lange tijd (Kentucky Jack valt daar niet onder met 61, viewtopic.php?f=85&t=170), en dit was een klein proefglaasje. Wellicht moet ik nog terugkomen om bij te stellen :Tongue
Laatst gewijzigd door Piet op 04 Feb 2010, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 03 Feb 2010, 16:53

Daar kan ik me wel in vinden, Piet.
Ik vind Maker's ook lekker maar niet overweldigend. D'r zijn nog wel andere bourbons waar ik wel heel blij van word. En dan bedoel ik niet blauw maar ik doel op de smaak.
Het aanbod van bourbons is op de meeste plaatsen in NL niet erg overweldigend en van wat er word aangeboden krijgen de mensen denk ik niet het juiste beeld over amerikaanse bourbon.
Nu zie je dat je winkels/slijterijen een ruimer aanbod krijgen met ook de betere bourbons in het assortiment en dat vind ik wel een groot pluspunt. Mooi voorbeeld is de Elijah Craigh en de Four Roses single barrel die nu wel bij bijna elke slijterij kan vinden; behalve de Gall en Gall bij jouw in de buurt dan :lol:
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Feb 2010, 19:18

Toch goed om te zien dat we ondanks al die meningen en smaken toch aardig op een lijn kunnen zitten.

KSB66 schreef:Nu zie je dat je winkels/slijterijen een ruimer aanbod krijgen met ook de betere bourbons in het assortiment en dat vind ik wel een groot pluspunt. Mooi voorbeeld is de Elijah Craigh en de Four Roses single barrel die nu wel bij bijna elke slijterij kan vinden; behalve de Gall en Gall bij jouw in de buurt dan.

Ja hoor wrijf het er maar lekker in :Cry

Maar ik ben met deze Maker's Mark ook goed geholpen. De Four Roses single barrel komt nog wel. Dat is grotendeels nostalgie omdat de "standaard" Four Roses (1971/72) mijn eerste bourbon was. Daarvan hadden ze wel een hele batterij staan 0,75 en 1L..... maar die ken ik al :lol:
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Feb 2010, 19:27

Vond dit vooral een zachte, makkelijker drinkbare bourbon, waarvan de neus typisch bourbon is en de afronk vind ik wat slap en kort. Vind de geur beter dan de smaak / afdronk.

In mijn proefnotitie staat naast vanille, eik, fruit ook nog marsepein.
Piet schreef:de Four Roses single barrel die nu wel bij bijna elke slijterij kan vinden; behalve de Gall en Gall bij jouw in de buurt dan

Nja, hier geheel uit de richting van Piet, was deze ook 'ineens' uitverkocht. Inderdaad wel volop de Yellow Label... :Scratch
Achja... als het goed is hebben ze er vrijdag een voor me! :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

henrihenrynl
Senior
Senior
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 Dec 2010, 17:39

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 26 Dec 2010, 19:41

hallo medewieskieliefhebbers, :hoedaf

deze onbelichte topic maar een kickje geven :)

:usa

ik vind makers mark een van de wereldwonders onder whisky, even los van het tourisme & marketing (wat meer distillers tegenwoordig aanbieden) is MM een mooie voorbeeld dat whisky een puur en oeroude ambachtswerk is (kan zijn), ipv RVS, met nog de originele eikenhouten fermentatie vaten met planken van soms 100jaar oude bomen, een gistcultuur met een herkomst uit de VS civilwartijd, en praktisch het hele proces nog ongewijzigd zoals het vroeger was bedoelt. het is in dat opzicht een zeer bijzondere bourbon whisky, door de graankeuze + het speciale kookproces (door de wintertarwe later toe te voegen) verkrijg je op natuurlijke wijze een rijke, goed uitgefermenteerde, schone vanille hout smaak die zeker niet bitter is zoals bij rye-bourbons en op de neus een mooi ronde reuk zonder storende elementen. De afdronk is stevig warm, de lengte is maar net wat je persoonlijk gewend bent, hij blijft wel gezellig hangen en ebt langzaam zoet weg.

Ik snap wel waarom Elijah & 4roses populairder zijn, ze zijn ouder + higher proof en bevatten wel de huidige rogge trendsmaken, daarmee heb je vooral bij cocktail mixen zoals julupmint of gewoon -on-the-rocks- meer smaak in je glas, maar of die meersmaak/jaren nu ook zoveel beter is betwijfel ik, het is gewoonweg anders want je kan geen peren met appels vergelijken.

ergens ben ik wel blij dat niet veel mensen deze whisky begrijpen, omdat hij zo simpel is, de wereldwijde vraag groeit nu al 25% per jaar, MM heeft de afgelopen jaren 2x moeten bijbouwen om te verdubbelen, tot nu hebben ze dat gedaan door het gehele proces te kopieren. ze groeien enorm dus en het is erg spannend, nu bill samuals de stokerij heeft overgedragen aan zijn zoon, om te zien welke richting MM uitgaat de komende jaren.

de in 2010 verschenen Nieuwe 46 bottle is een gewone produktie (zij het nog een proeftuin), het is geen speciale editie zoals in het verleden de sterkere VIP bottles, het is vertrekkende bill's samuels toegift + tegenantwoord op de trendy whisky richting van oloroso en rye. De MM whisky met langere rijping. Na 7 gewone jaren is deze een paar maand omgevat naar nieuwe vaten met 20tal extra getoaste latten in het vat. hetgeen diepere rook en hout smaken opleverd. Eerlijk gezegd vind ik de paar maanden te kort om de de extra staven tot recht te laten komen. waar de scotchsman zich voor in het graf omdraait en foei roept is naar mijn mening wel een goede ontwikkeling. Echte Makers mark innovatie is het niet, want er zijn meer whiskyhuizen die hiermee experimenteren.

wie een MM single barrel wil kan zich gratis inschrijven als ambassador, je krijgt post met info en soms gratis spullen toegezonden, je hebt ook toegang tot de onlineshop/blog/info via het membersdeel, en na zo'n 7 jaar word je dan uitgenodigd om jou gedeelde van vat te komen legen, tijdens een distilleerderijtoer kun je dan zelf je bottle waxen en signeren laten.

:bigsmile

PS; ik sip MM het liefst in een wat dunner cognac glas zonder ijs, gaat er beter in dan bijvoorbeeld de mierzoete grand manier vanilla.
Laatst gewijzigd door henrihenrynl op 27 Dec 2010, 02:20, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Dec 2010, 21:22

henrihenrynl schreef:gratis inschrijven als ambassador

Dat kan hier :bigsmile
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

henrihenrynl
Senior
Senior
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 Dec 2010, 17:39

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 26 Dec 2010, 21:37

JayDie schreef:
henrihenrynl schreef:gratis inschrijven als ambassador

Dat kan hier :bigsmile


dankjewel jay, zijn hier meer nederlanders/belgen die een cask hebben (gehad) ? mijn co-shared ambassador's cask is #792825 ik geloof niet dat MM tijd heeft gehad om die naar land toe te wijzen, de vraag is vrij groot, zou wel handig zijn dan kun je met een clubje samen reizen.
0 x

henrihenrynl
Senior
Senior
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 Dec 2010, 17:39

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 27 Dec 2010, 00:24

jullie mogen trouwens raden van wie de 95punten zijn :Tongue
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Dec 2010, 00:26

henrihenrynl schreef:jullie mogen trouwens raden van wie de 95punten zijn

Geef eens een hint.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

henrihenrynl
Senior
Senior
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 Dec 2010, 17:39

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 27 Dec 2010, 01:57

johan brugge schreef:
henrihenrynl schreef:jullie mogen trouwens raden van wie de 95punten zijn

Geef eens een hint.


nou ... voorut dan, diegene vind het erg ... :smullen
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Dec 2010, 08:05

henrihenrynl schreef:
johan brugge schreef:
henrihenrynl schreef:jullie mogen trouwens raden van wie de 95punten zijn

Geef eens een hint.

nou ... voorut dan, diegene vind het erg ... :smullen

Henri, drink je ook niet-bourbon en welke komt dan volgens jou in de buurt van diezelfde 95 punten (appels en peren wellicht, maar probeer het eens...)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast