Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Mei 2013, 13:45

Op 12 mei een club tasting gehad met bourbons als inzet en een vrij select groepje deelnemers.

Alle samples waren vrij donker koper of amber en meestal vrij dik/plakkerig.

  1. Copper Fox Rye Grain Spirit, 1 jaar oud, 45,0%. 2/3 Rye en 1/3 malt met nog wat "bewerkingen".
    De neus vond ik onprettig, verbrande wijngums of zo (ik steek niet zo vaak de fik in winegums maar dit stel ik me er bij voor), gronderig, muf maar vooral dat vreemde "rot fruit".
    Had wel wat body maar geheel niet filmend en wat rubber (of weer die verbrandde wijngums?).
    Tsja, laat ik zeggen: leerzaam, maar een keer voldoet. Ik kan dit niet scoren omdat het voor mij niets van whiskey heeft.
  2. Ezra Brooks Straight Bourbon 3yo, 40%, Heaven Hill.
    Inderdaad bourbon. Zoetig, banaan, perzik abrikoos met hout en vanille.
    De geur komt ook terug in de smaak, zoetig, filmend met vooral abrikoos en (pit)hout. Mist wel wat bite.
    Score ±81. Een eenvoudige maar smakelijke bourbon.
  3. Wathen’s Single Barrel Bourbon 8yo, 47% Charles W. Medley Distillery
    Hangt dik aan.
    De meest subtiele neus van het stel ook minder zoetig. Citrus, abrikoos, esdoorn-stroop, toffee.
    "Sappig" en zacht met een mooie bite en goede smaakbalans. Gemiddeld lange afdronk.
    Score ±86 Voor mij de winnaar van de dag.
  4. Elijah Craig 12yo, 47%
    Wat prikkelend in de neus met veel abrikoos, perzik en hout en vanille.
    Zoetig en vrij peperige smaak, wat "gebrand" maar niet gelaagd. Vrij lange fruit afdronk.
    Score ±83.
  5. Blanton’s Original Single Barrel 8yo, 46,5%
    Ook weer amber cq koper en vrij dik.
    Marmelade, citrus en nootmuskaat kruidigheid.
    Vol en opwekkend van smaak. Veel fruit ook op afdronk.
    Score 83 wellicht 84.
  6. Four Roses Single Barrel Limited Edition 2012, 12yo, 52,8%
    Kleur en viscositeit als voorgaand.
    Ook hier marmelade (bittere sinaasappel), wijngums en de typische bourbon aroma's.
    Vol rond, zoetig en behoorlijk pittig met gem. lange tot lange afdronk.
    Score ±84
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
OpiumX
Senior
Senior
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 Feb 2013, 08:15
Locatie: Dordrecht

Re: Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 13 Mei 2013, 18:18

Klinkt goed hor. Is die Copper Fox nu ook echt te koop, of is het een voorproefje van een Rye whisky die nog verder moet rijpen voor een paar jaar?

Frank
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Mei 2013, 19:18

OpiumX schreef:Klinkt goed hor. Is die Copper Fox nu ook echt te koop, of is het een voorproefje van een Rye whisky die nog verder moet rijpen voor een paar jaar?

Frank

Die is zo gekocht als echt eindproduct en zeker geen voorproefje. Er staat nog een heel verhaal over de productie op het label.
Ik zal die ook nooit meer drinken dus voor mij meer een galgen-drankje :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Don Juan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 Apr 2013, 02:55

Re: Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 14 Mei 2013, 02:26

Piet, heb je de 'standaard' Four Roses Kentucky straight bourbon wel eens gehad? Zoja, hoe verhoudt die zich volgens jou tot de Single barrel limited edition? Laatstgenoemde heb ik gespot bij de slijter, maar ik kan geen sample vinden en heb niet zo'n zin om de gok te wagen.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Mei 2013, 08:55

De 'standaard' Four Roses ... was mijn eerste Bourbon, gedronken nog vóórdat ik mijn eerste Single Malt dronk, dus rond 1967 :lol: Ik herinner me nog dat ik die prima te pruimen vond ;)

Die heb ik inderdaad al heel lang niet geproefd. Op 40% zal die vast minder body hebben en wellicht ook wat eenvoudiger zijn.
Maar dat gezegd hebbende, voor €14 zul je daar geen miskoop aan hebben.
Dat is ook de reden dat je daarvan geen samples ziet. Een sample flesje met dop en label kost al snel €1 en dan moet het nog gevuld worden. Zou veel te duur zijn t.o.z.v. een hele fles.
Samples worden meestal juist gemaakt om de mogelijkheid te bieden wat "duurdere" whiskies te proberen. en voor €22 heb je ook al de Four Roses Small Batch !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Mei 2013, 09:27

Dakdoeve schreef:Piet, heb je de 'standaard' Four Roses Kentucky straight bourbon wel eens gehad? Zoja, hoe verhoudt die zich volgens jou tot de Single barrel limited edition? Laatstgenoemde heb ik gespot bij de slijter, maar ik kan geen sample vinden en heb niet zo'n zin om de gok te wagen.

Ik heb de 2012 limited tijdens Maltstock 2012 geproefd. Zelf had ik ooit de 'standaard' Single Barrel, vond deze zeker beter dan de standaard yellow label.

Volgens mij is de 2012 limited ook hoger in de alcohol dan de standaard Single Barrel. Weet niet wat het prijsverschil is, maar met die standaard single barrel kun je bijna geen miskoop doen.

Zie ook: viewtopic.php?f=85&t=535
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Don Juan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 Apr 2013, 02:55

Re: Vijf Bourbon tasting met een 6de vreemde eend

Ongelezen berichtdoor Don Juan » 14 Mei 2013, 19:00

Klinkt goed allemaal, ik zet ze op de verlanglijst :)
Ik vind de goedkoopste versie heel smakelijk dus ben zeer benieuwd naar wat er nog boven zit.
0 x


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast