Johnny Drum private stock 50,5%.

Verenigde Staten van Amerika en Canada verdienen een eigen plek.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
1
100%
76-80
0
Geen stemmen
81-85
0
Geen stemmen
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 1

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Johnny Drum private stock 50,5%.

Ongelezen berichtdoor GJR » 07 Nov 2010, 13:02

Gisteren voor het eerst de fles opengemaakt en een per ongeluk stevige dram ingeschonken (bijna dubbele hoeveelheid als normaal). Als ik naar mijn aantekening kijk kom ik na een eerste kennismaking als volgt uit :

Kleur: Erg donker, koperkleurig.
Neus : Duidelijk vanille, maar ook iets wat mij deed denken aan koffielikeur (iets bitters). Later (had hem vrij lang in het glas (> 1 uur)) werd de neus beduidend minder en vervlakte behoorlijk.
Smaak : Bittersweet chocolade met notige tonen (meende iets van walnoot terug te vinden), maar ook iets frissigs/zurigs als iets citrusachtig (kon dit deze keer niet determineren)
Mondgevoel : Direct na het inschenken vrij zacht, gemakkelijk enige tijd in je mond te kunnen walsen. Later scherper alsof de 50,5% alcohol het overnam, waardoor je hem korter in je mond kon rond laten gaan, alsof de bourbon humeurig werd dat je hem zo lang liet staan.
Finish : Naar mij idee in het begin vrij lang, smaak bleef best lang in je mond hangen, wel duidelijk de notige droogheid bij het doorslikken aanwezig. Later door de "humeurigheid" wat minder lang en een heftigere houtsmaak.

Heb hem in een voor mij standaard glas (vieux glas) gedronken zonder gedurende het hele proces water er aan toe te voegen. Volgende keer zal ik hem in een Libbey glas doen en er wel langzaam wat water aan toe te voegen, wellicht dat dan ook die "humeurigheid" wijzigt.

Eerst conclusie: Anders dan een Schotse Malt welke zich opent na een langere tijd in het glas. Echter zeker niet onaangenaam (misschien een soort die ja wat sneller op moet drinken) en scoort dan ook op dit moment zeker gemiddeld. Kijk uit naar de volgende kennismaking om de notitie te verbeteren. Zitten toch nog wat smaaktonen in die ik niet helemaal kon thuisbrengen. Ik kan hem niet tegen andere bourbons zetten, maar zal hem ook nog eens tegen bijvoorbeeld de Aberlour 10y zetten (lijkt mij wel een aardig vergelijk, ook kwa prijsniveau)
Graag ook op- of aanmerking op mijn eerste toch wel vrij uitgebreide notitie. Leer graag hoe ik dit nog beter kan gaan doen.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Johnny Drum private stock 50,5%.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2010, 08:38

GJR schreef:Gisteren voor het eerst de fles opengemaakt en een per ongeluk stevige dram ingeschonken (bijna dubbele hoeveelheid als normaal).

Geen probleem toch? Doe je gewoon ook 2x zo lang over het legen van je glas :yes

Leuke notitie, goed gedaan! :goedgedaan Ook leuk dat je het "Mondgevoel" als apart item beschrijft... dat brengt me op ideeen (naast dat ik tegenwoordig ook het gebruikte glas bij m'n notities zet!



Ik heb zo'n klein notitie boekje (10x6 ofzo), maar die pagina's worden nu een beetje te klein... :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Johnny Drum private stock 50,5%.

Ongelezen berichtdoor GJR » 02 Feb 2011, 21:20

Ondertussen al een aantal keren opnieuw geproefd en nu weer als die klad notities in een hernieuwde notitie gepletterd en op mijn blog gepost. Vertaling van wat je hebt geproefd in het Engels valt soms nog niet mee. Kon al behoorlijk meer determineren dan toen ik mijn post schreef. Probeer ondertussen ook iedere keer een whisky te "scoren", scoor deze globaal gezien rond de 75 punten, deze score is vrij constant gebleven en wordt vooral veroorzaakt door de finish, welke ik nog steeds kort, heftig op de alcohol en minder aangenaam vindt, wat natuurlijk ook de balans van de whisky negatief beinvloed.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71


Terug naar “Noord Amerikaanse Whiskey en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast