Tyrconnell: Single malt, Port finish, Madeira finish, Sherry

Alle Ierse Whiskey.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Tyrconnell: Single malt, Port finish, Madeira finish, Sherry

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Mar 2010, 23:26

I_SPEY schreef:Piet, ik heb toevallig vandaag uitgebreid over die nieuwe Tyrconell's gelezen en ben daar héél nieuwsgierig naar, in het bijzonder naar de Port Finish, hoe was deze? Bvd.

Begonnen met een Ierse blend, toen deze serie en daarna twee single grains. Ik heb ze aardig kunnen vergelijken maar een uitgebreide proefnotitie kan ik helaas niet geven van mijn cryptische aantekeningen.
Daarom hier een kort door de bocht van de serie. John heeft deze ook gedronken dus die kan vast nog wat toevoegen.

Niet echt op de kleur kunnen letten. Ze waren allemaal vrij donker naar ik meen.
  • Tyrconnell, single malt 40%: Zoetig en fruitig met wat marmelade. Licht zoet en rond en maar licht peperig. Prima "alle dag" whiskey.
  • Port finish 10y0, 46%. Citrus en abrikoos, moutig en wat mint. Vol en rond en aangename ontwikkeling.
  • Madeira finish 10yo 46%, pruim, perzik ook citrus, mout. Lekker volle bijt met marsepein en ook wat mint (tijm?).
  • Sherry finish 10yo 46%. Inderdaad sherry en eiken in neus en smaak. Rozijnen, noten minder zoet en vrij droog mondgevoel door tannine.
Over de specifieke lengte van de afdronk kan ik niet veel zinnigs zeggen omdat het toch wat snel ging. De sherry vind ik wat té droog.
De Port en Madeira vind ik het lekkerst. De laatste misschien iets meer uitgesproken ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Tyrconnell: Single malt, Port finish, Madeira finish, Sh

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Apr 2010, 22:52

Even m'n notities van lang geleden (bijna 2 jaar) erbij gepakt. Ik moet vermelden dat dit een van m'n eerste Malt whiskies waren en de daarbij behorende notities... Ik heb toen de SIngle Malt, Sherry Finish en Port Finish in zo'n miniatuur geschenksetje met Glencairn glas geproefd.

De "standaard" Single Malt kwam er toen als beste uit, gevolgd door de Port Finish en als laatste de Sherry Finish.

M'n (korte) notities:
Single Malt: Zoetig, fruitig, appels, perzik. Licht prikkelend, zachte, lange afdronk. Citrus, droog op de tong. 46%, 10yo
Port Finish: Zoet, fruit, hout, honing. Korte afdronk (heb ik genoteerd), heeft wat water nodig.Pruim, meer kruidig. 46%, 10yo + 10mnd (?) finish
Sherry Finish: Zoet, sherry, honing, caramel. Zoetige smaak, hout, afdronk verandert lang, vol. Na water komen noten vrij. Rozijn, noten, droog. Er zit iets apart in de afdronk wat ik niet thuis kan brengen. 46% 10yo + 18mnd finish
Madeira Finish: Fruitig, citrus, mango. Spicy in de afdronk. 46%, 10yo + 5mnd finish

De extra aanvullingen van het WFNN 2010 in het donkerblauw
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast