Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Alle Ierse Whiskey.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
1
8%
71-75
1
8%
76-80
6
50%
81-85
1
8%
86-90
3
25%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 12

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Okt 2009, 12:50

Nou, om dan de eerste Ierse proefnotitie te schrijven: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey, 40% (unspecified age)

Heb deze whiskey (met een 'e') een hele tijd terug geproefd als miniatuur. Had toen nog niet heel veel geproefd maar deze whiskey wist me te 'raken' en ik was verkocht. Een collega ging vlak daarna op een korte vakantie naar Ierland en ik heb haar gezegd dat ze voor mij een fles van deze whisky mee mocht nemen. Zodoende ben ik nu in bezit van een, nog gesloten, fles van 0.70 ltr.

Dus... deze notitie is van mijn whiskytijd in den beginne.

Kleur: Goudgeel
Neus: Rook en turf, bloemen, honing
Smaak: honing, turf, vanille, eik
Afdronk: Rokerig en lang

Toentertijd op 82 punten gezet.

Nog wel een leuk weetje: heb deze ook eens naast de Bowmore 12yo gezet. Vreemde was dat wanneer ik aan de Connemara rook en daarna (ja, even rust) aan de Bowmore dat ik de Bowmore goed kon ruiken. Wanneer ik dat andersom deed (dus eerst Bowmore en daarna Connemara) dat ik de Connemara eigenlijk niet meer rook...

Later heb ik ook, in een geschenkverpakking, de Connemara 12yo en de Connemara Cask Strength (59%) geproefd. Vond die 12yo ook goed.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Okt 2009, 13:18

Dat klinkt lekker. Weet je nog hoe het "mondgevoel" was ? Dat vind ik persoonlijk vrij belangrijk.

JayDie schreef:Nog wel een leuk weetje: heb deze ook eens naast de Bowmore 12yo gezet. Vreemde was .....
Gezien de (meer) uitgesproken geuren van een Bowmore is dat te verwachten.
Dat is ook een van de redenen, want het gaat ook op voor de smaakintensiteit, dat je de minder uitgesproken Whisky eerst drinkt (of proeft) en later pas de krachtpatsers.

Het geldt eigenlijk ook voor Wijnen, en ook tijdens een diner waarbij het meestal zo is de oudere (meer uitgesproken) op het laatst komen. Tussen Wijnen door eet je vaak een klein stukje brood of neem je een slokje water om je smaak weer wat te neutraliseren. Voor de geur zou je eigenlijk even moeten pauzeren in de (verse of frisse) buitenlucht.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Okt 2009, 13:52

Piet schreef:Dat klinkt lekker. Weet je nog hoe het "mondgevoel" was ? Dat vind ik persoonlijk vrij belangrijk.

Nee, helaas... Zoals ik schreef is het een tijd geleden. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat ik deze nu helemaal niet meer zo hoog scoor daar ik nu weer andere whiskies geproefd heb. Denk dat dat het geval is, maar ik zal deze notitie aanvullen zodra ik de grote fles geopend heb :-)
Piet schreef:het gaat ook op voor de smaakintensiteit, dat je de minder uitgesproken Whisky eerst drinkt (of proeft) en later pas de krachtpatsers.

Zeker! Vaak zullen daarom Islay whiskies achteraan komen op een proeverij
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Dec 2009, 11:19

Even een update: gisteren m'n 0.7 ltr fles geopend.

Wat ik al gemerkt had tijdens een masterclass van David Wishart tijdens het International Whisky Festival Leiden 2009, was dat de Connemara meer een BBQ rook geur heeft dan turfrook. Meer rook van wanneer je een BBQ op kolen aansteekt. Apart en heerlijk! In de neus vond ik daarnaast ook geuren als banaan en bubble gum (van die zoete).

Qua smaak en mondgevoel fris. De afdronk, anders dan ik eerder aangaf (heb nu weer wat meer ervaring): kort. Kijk, mooi voorbeeld. Toen vond ik hem blijkbaar lang, maar nu ik weer andere whiskies geproefd heb vind ik hem kort. Zie ook het topic Afdronk (aftertaste of finish) hoe lang is lang ?. Het blijft toch een interpretatie van je ervaring...

Score laat ik zo: vind het heerlijk omdat deze een hele ander rook geur- en smaak heeft dan een Islay. Heerlijk zoet in de neus. Wel beetje jammer van de korte afdronk. Misschien moet ik toch nog een keer de Cask Strength en/of de 12yo proberen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Dec 2009, 11:44

Ik heb deze nu voor het eerst geproefd in de Masterclass dus niet geheel objectief.
Van wat ik me nog herinner, meer de geur dan de smaak, geef ik deze 78 (ons ben zuneg). Inderdaad die BBQ en houtskool en ook behoorlijk medicinaal.
Ook even in de poll gezet nu.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 17 Apr 2010, 18:19

Grappig! Ik proef een beetje hetzelfde als JayDie: in de geur vooral banaan, inderdaad. Doet mij denken aan schuimbanaantjes (van die snoepjes). In de finish kwam ik vooral die bubblegum tegen en ook ik vond hem een beetje kort. De smaak vond ik lijken op Bowmore Enigma (maar ik heb ze niet naast elkaar geproefd). Ik vond hem een stevige body hebben. Al met al 76/100, best lekker, maar niet erg complex en wel wat zoet.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Jun 2010, 11:23

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Bushmills schreef:een typische zurige veenlucht ontdek die ik ken van de Connemara

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, ik omschrijf dat als "BBQ - rook", zo'n gas barbeque. Ik kwam iets soortgelijks laatst ook tegen in de Highland Park 12yo. Dat zijn andere turfgeurtjes dan een medicinale Laphroaig :goedgedaan Allen erg lekker (en compleet verschillend) overigens :Party
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 15 Apr 2011, 23:04

Ok, net als Mistery Sample gedronken ( thx JayDie! )

Vreemd

Dit had ik totaal niet verwacht.

Ik omschreef hem als snoepig en zelfs wat zepig, vrij alcoholisch ook. Na wat te laten rusten kwam er meer hout door en werd 'ie ook zachter en voller van zowel geur als smaak maar turf/rook... neen , nergens te bespeuren. Ik was er helemaal niet wild van.
Zeer vreemde ervaring want deze whisky stond al lang op mijn 'te proeven' lijstje. Misschien ligt het aan het feit dat mijn sample toch al van februari dateert ( zou dat wel goed 'bewaren' in zo'n sample-potje?? geen idee ) of mijn net gepasseerde verkoudheid?

Hoe dan ook , ik ken iemand die deze ook staan heeft , de eerst volgende keer dat ik daar ben proef ik hem nog eens want dit was niet wat ik er van verwachtte.


EDIT : Ik lees nu pas bovenstaande commentaren en zie ook dat snoepige ( banaan , bubblegum, ...) terugkeren. Blijkbaar ook in jullie ervaring geen turf of rook die echt de boventoon voert ( ik vond er zelfs gene , misschien omdat het geen 'Islay-turf' is?! )
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Apr 2011, 23:46

Lagavulin! schreef:Blijkbaar ook in jullie ervaring geen turf of rook die echt de boventoon voert ( ik vond er zelfs gene , misschien omdat het geen 'Islay-turf' is?! )[/i]

Zeker totaal andere rook / turf dan Islay's!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Connemara Irish Peated Single Malt Whiskey

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Dec 2016, 00:56

JayDie schreef:
Lagavulin! schreef:Blijkbaar ook in jullie ervaring geen turf of rook die echt de boventoon voert ( ik vond er zelfs gene , misschien omdat het geen 'Islay-turf' is?! )[/i]

Zeker totaal andere rook / turf dan Islay's!

Nauwelijks rook/turf dus (in mijn opinie). En als ik hierboven ook nog lees 'vrij alcoholisch'... hmm, zowel in geur als smaak was de alcohol nauwelijks tot niet te bespeuren. Vlak goedje, ik vond het behoorlijk tegen vallen eigenlijk. Doet mij dan maar een Islay als ik een 'peat' wil drinken ;)
0 x


Terug naar “Ierse Whiskey”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast