Bowmore 12yo, 40%, Islay

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
1
6%
76-80
3
18%
81-85
10
59%
86-90
2
12%
91-95
1
6%
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 17

JayDie
Moderator
Moderator

Bowmore 12yo, 40%, Islay

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Aug 2009, 22:43

Idem als de Daily Dram Mille Tonnes d'Oeufs 8yo, 46% (Miltonduff) heb ik deze geproefd van een whiskyvriend.

Ik had de Bowmore Legend al gehad en ben bekend met bijvoorbeeld de Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay. Was na het proeven van de Legend benieuwd naar deze 12yo.

Tasting notes van de site, met onderstreept wat ik erin terug vind eventueel aangevuld in cursief.
Kleur: amber.
Neus: fijn ziltig, mooie tonen van lemon, honing, fruit (passievrucht, sinaasappel en mangoo) gaan fraai samen met de bekende rokerige en turfachtige coastal aroma's. Mooie frisheid en aangename rokerigheid. Daarnaast herken ik wat chocolade
Smaak: warm en mooie subtiele aroma's van pure chocolade, prachtige niet te overheersende rokerige tonen met veel ziltige aroma's en tonen van gesuikerde sinaasappels en vanille karamel. Daarnaast een zacht romig gevoel en honing
De afdronk is mooi met een fraai bittertje van groene thee met zachte turf en ziltige tonen zonder te overheersende bloemige en parfum aroma's. Licht zoetig

Een heel andere turfrook dan de Laphroaig QC. Deze laatste vergeleken met deze Bowmore meer brandrook.

Een erg mooie whisky voor een hele mooie prijs! Zit toch wel in de 80 ~ 83. Zou hem eigenlijk wel naast de Legend willen proeven om goed te kunnen vergelijken.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Bowmore 12yo, 40%, Islay

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Jan 2010, 20:01

...wat me nu al een paar keer is opgevallen en misschien kunnen jullie dat bevestigen:

Het lijkt erop of dat wanneer deze whisky 'langer' staat (dan bedoel ik niet de fles in de kast, maar de whisky in het glas), dat na een tijdje die rokerigheid minder wordt... :Scratch

Herkennen jullie dat?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

perrin666
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor perrin666 » 18 Jan 2010, 16:04

Ja, ik heb dat ook al gedacht. Ik vermoed zelfs dat het ook zo is in de fles zelf (geen idee of dit zelfs mogelijk is).

Ik moet wel zeggen dat Bowmore 12Y mijn eerste fles was, en ik dus nog niet veel wist van whisky in het algemeen, maar toen ik in het begin een slokje nam en dan inademde door m'n mond en de lucht uitblies door m'n neus (terwijl de whisky nog in m'n mond zit uiteraard) ervaarde ik een grote rokerigheid, ook nog na een paar slokken na elkaar genomen te hebben en het glas een tijdje te laten staan. Nu zit er nog een derde in de fles, en ervaar ik de rokerigheid in veel mindere mate na de eerste slok dan bij de eerste slok.

Ik vraag me af of dat gewoon een idee is, of of dit echt het geval kan zijn.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Apr 2013, 21:26

Deze geproefd als laatste tijden de Glenmorangie Cask Masters tasting dus ik was wellicht niet geheel en al "objectief".

Echter, ik vond hem toegankelijk, lekker rond en goed vol. Met fruit en bloemen en inderdaad peated maar meer naar rokerig en brand. Als score ±81 genoteerd dus heel netjes.

perrin666 schreef:Ik vraag me af of dat gewoon een idee is, of of dit echt het geval kan zijn.

Komt regelmatig voor hoor, ook andersom.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Nov 2013, 12:39

Ik had even niet aan mijn laatste notitie gedacht maar het zit aardig in lijn met de recente:
Goud-geel en net als alle samples hangt deze vrij dik aan. Ik vond dit de meest gerookte. Fruit, citrus, vanille en pleister met behoorlijk wat calbolineum. Zacht en olieachtig filmend met een lange wat drogende rokerige afdronk. Score: ±82
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Nov 2013, 11:15

Let wel, ik heb mij laten vertellen dat de meest recente batch (in vierkante doos, met age statement in een vierkantje op het label) beter is dan de vorige edities. Ik heb daarom zelf de 'nieuwe' 12 gekocht en geproefd en OK bevonden. Zo'n puntje of 85 vind ik best gerechtvaardigd. De smaak is wel even wennen (stookolie/rook) en heeft weinig tot geen lavendelzeeponzin in zich.

Edit: de eerste paar drams vielen tegen, lekker luchten in de fles kwam deze whisky echt ten goede.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Sep 2016, 21:24

De Bowmore 12 (met kadertje) was de eerste whisky waar ik echt van onder de indruk was. Ik vind het nog steeds één van de lekkerste samen met de Kilchoman Machir Bay. Reden voor mij om de Bowmore 18 ook te kopen. En dat gaat nog een stapje verder.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”