Caol Ila 12yo 43% OB

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Wat vond je van deze whisky? (xx/100)

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
1
5%
76-80
1
5%
81-85
9
45%
86-90
9
45%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Caol Ila 12yo 43% OB

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 19 Apr 2010, 17:50

neus: turf, wat rook, licht zurig, zout, met water komt de rook meer naar voren en schuift de zilte zoutigheid naar achter, kaneel, zwarte peper, sigarenkistjes
smaak: begint licht zoetig, dan komt lichte rook en sterk plantaardige turf, een tikje bitterheid (aangenaam), iets van specerijen
finish: lang, ziltig, licht granig, iets van koffie, vooral veel zwarte peper en sigarenkistjes

Wordt vaak afgeschilderd als een lichtgewicht Islay whisky en dat is zeer onterecht in mijn ogen. Niet dat er iets mis is met lichte whisky, maar het klopt gewoon niet. Deze Caol Ila is krachtig, zeer turfig (gek genoeg veel turfiger dan rokerig) en heeft een zeer stevige finish en een medium-body. Licht? Nee.

Score: 84/100
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Caol Ila 12yo 43% OB

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Apr 2010, 20:03

Deze op de boot (DFDS) van Schotland naar Nederland geproefd, naast de Talisker 10yo, Cragganmore, Glenkinchie 12yo en de Dalwhinnie 15yo. De Caol Ila 12yo kwam er als winnaar uit (toen)!

Heerlijk zoet rokerige peat ala bacon / ham. Ook wat tonen van pleister / jodium. Een erg lange afdronk, heb ik toen genoteerd.

+/- 88
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Sep 2010, 21:12

Een sample gekregen van een collega, zodat ik deze nog eens goed kan beoordelen. De vorige keer was, zoals te lezen in het bericht hiervoor, bij de Grand Tasting :nat op weg van Newcastle naar Nederland met DFDS (vorig jaar juli)

Kleur: Vaal / licht goud
Neus: Subtiele peat in mix met fruit, zeelucht, kaneel. Met water vind ik zoet/zure aardbeisnoepjes
Smaak: (Lichte) peat, zoetig, ietsje bitter, zilt
Afdronk: Peat, licht spicy (dit is een kick, zoals ook bij Talisker 10yo), laat een bittertje, medicinaal en toch best lang

Comment: Hmm... :roll: De smaak is eigenlijk weinig spannend. Als je niet van (extreem) turf en rook houd is dit een mooie tussenweg. Ik zal hem later eens naast een Bowmore 12yo zetten om te kijken welke 'wint'. Ohja... de legs, dat is mooi: Komen traag op gang, dik (duidt op een 'lager' alcohol percentage) en dalen langzaam (zou duiden op veel smaak). Mooi om te zien.

Ik stel m'n score naar beneden bij, helaas...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

AlbertB
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor AlbertB » 20 Dec 2014, 03:16

Lekkere whisky om weg te drinken, genoeg body en niet te uitgesproken.

Neus; mild ziltig/rokerig en net pittig genoeg.
Smaak; breed en kruidig.
Afdronk; lekkere pittige ziltige afdronk die langzaam overgaat in een zachtere naar zoet/rokerig neigende beleving.

Het is vooral de vrij lange afdronk die me gelegen komt, dit voorkomt dat ik te snel de volgende slok neem. ;)
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 10 Mar 2015, 11:52

Hele fijne whisky. Zeker gezien de prijs. Rokerig, turferig en een lekker vanille zoetje. Mooie balans. Doet me altijd denken aan haardvuur.

87 pt
0 x
Afbeelding

CptRedEye
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor CptRedEye » 27 Aug 2016, 14:49

Zeer lekkere Islay whisky! Speelse combinatie met turf en lichtere aroma's, waardoor er een mooie balans ontstaat.

Neus
Meeslepend fruitig dat in balans gebracht wordt door turf. Slechts een hint rook.

Smaak
Samenspel van groen fruit, turf en een kruidige toets, terwijl rook de boventoon blijft voeren.

Afdronk
Soepele body. De lichte aroma's gaan langzaam over in turf dat medium lang blijft hangen.

85/100
1 x
Wat niet is, kan nog komen.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”