Benrinnes 14 yo 1998 - Provenance, 46%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Jouw score

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
1
100%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Benrinnes 14 yo 1998 - Provenance, 46%

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 28 Okt 2014, 18:04

Ik lees hier nu al zo lang mee, dat ik het vandaag eens tijd vond om lid te worden en een proefnotitie achter te laten. Ik had graag de Glenrothes Vintage 1987 onder de loep genomen, maar de laatste fles is helaas op. Dit is een andere fles die in mijn ogen het noemen waard is.

Ik heb de fles gekocht in Tomintoul, na uitgebreid proeven bij de enthousiaste uitbater van The Wisky Castle. Om 10:15 's ochtends trok hij direct bij binnenkomst de eerste fles open en hij proefde actief mee. Leuke ervaring, goed aanbod en 3 flessen rijker, waaronder deze. Un-chill filtered, ongekleurd, single-cask, gedestilleerd in de winter van 1998, gelegen op een sherryvat en gebotteld in de lente van 2013.

Kleur: Licht amber

Geur: Kruidig, zoet, honing en vanille, in de verte is een napoleonzuurtje (?) te herkennen, maar vooral schotse toffee. Aan de andere kant van het spectrum is ook iets ziltigs te herkennen. Zeer aanlokkelijk, goede balans.

Smaak: Hij komt boterzacht binnen. Niet overheersend is het eerste dat mij opvalt een hint van kaneel en misschien ook nootmuskaat? De zoete, fruitige smaken voeren hoe dan ook de boventoon: veel honing met wat vanille en een uiterst subtiel pufje goede sigarenrook. Iets citrus-achtigs, misschien wel sinaasappel. Ik zou 'm willen omschrijven als een scone met een paar eetlepels clotted cream, honing en een theelepel marmelade in een kroeg waarvan het rookverbod pas 1 uur van kracht is.

Afdronk: Niet koudgefilterde whisky's blijven wat "dikker" op de tong liggen heb ik altijd het idee, deze ook. De afdronk is zoet en licht kruidig, de clotted cream wordt wat boteriger en de rook vervliegt snel. Lang nagenieten!

Oordeel: Ik geef 'm 83 punten. Hij is goed in balans en ligt lekker in de mond, maar ik durf 'm toch net niet in de buitencategorie te plaatsen. Daarvoor mag hij wat mij betreft nog iets meer karakter tonen. De prijs was GBP 55,- (EUR 70,-) wat ik er hoe dan ook zeker nog een keer voor over zou hebben, al heb ik bij de proefsessie voorafgaand aan deze aankoop nog veel meer lekkers geproefd dat eigenlijk ook een kans verdient!
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”