Tullibardine 34y 1980/2014, Malts of Scotland, 48.3%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
1
100%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Tullibardine 34y 1980/2014, Malts of Scotland, 48.3%

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Aug 2014, 17:35

Je ziet niet heel vaak onafhankelijke Tullibarines in het wild, dus leek het mij leuk om hier eens een sample van te proeven. Dat deze whisky in mijn geboortemaand is gedistilleerd maakt het nog bijzonderder. Mijn eerdere ervaring met Tulllibardine was teleurstellend. Ik ken Tullibardine alleen van vage wine finished whisky waar ik niet heel vrolijk van werd. Deze is (gelukkig!) niet te vergelijken daarmee.

Kleur: amber.

Geur: beetje lijmig en er zit zeker een Ierse fruitigheid in. Ik wist niet dat Tullibardine ook potstill whisky's maakte? Sinaasappel en perzik. Ook een pittige kruidigheid en geboend antiek.

Smaak: perziksap! Zoethoutdrop. Je proeft wel dat hij sherrygerijpt is, maar meer dan als achtergrond dan niet als allesoverheersende hoofdmoot. Het sherryvat levert een subtiele achtergrond van kruidnagel en tabak.

Afdronk: suikerachtig zoet, stroop. De perzik blijft ook in de afdronk terugkomen.

1e-indruk: heel apart en erg smakelijk. Dit is een behoorlijk snoeperige whisky met een subtiele kruidige/tabakkige laag die het geheel wat boeiender maakt dan alleen perziksap. Ik kan me niet echt heugen eerder een whisky geproefd te hebben die hierop lijkt. Ben Nevis misschien, maar dan beslist zonder het kazige/zweetsokkige waar Ben Nevis soms last van kan hebben.

Score: (gebaseerd op 6cl!) 89pt.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Tullibardine 34y 1980/2014, Malts of Scotland, 48.3%

Ongelezen berichtdoor vmk » 02 Aug 2014, 18:51

Heb slechts één Tullibardine op, maar die was geweldig. Een 32yo 1975 botteling. Daar was (als ik het goed heb) het toverwoord 'kokos'!
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”