Bowmore vijf-OB line-up

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Bowmore vijf-OB line-up

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Nov 2013, 10:44

Ja, was een mooie line-up in de Bowmore masterclass door Gordon Dundas de Global Brand Ambassador van Morrison Bowmore op 15 nov 2013 tijdens het International Whisky Festival (IWF) Den Haag.

Uit 15/17 nov 2013: International Whisky Festival (IWF) Den Haag:
Soundwave schreef:- Bowmore 12yo: voor een instap standaard botteling is dit een prima whisky. Zoals in de presentatie al benadrukt werd: veel honing, duidelijke vanille van de bourbonvaten en rook.
- Bowmore 15yo Darkest: Veel invloed van de 3 jaar finish op first fill sherry vaten. Ik ben nog steeds geen fan van deze expressie. Ik denk een soort lijmachtige toon te ruiken die mij gewoon niet bevalt.
- Bowmore Devil's Cask: 5000 flessen van €65, nergens meer te krijgen en voor absurde bedragen op het web. Ik vraag mij af hoeveel mensen die deze hype hebben gecreëerd daadwerkelijk de whisky geproefd hebben. Maarrrrrr wow, als je er eentje hebt mag je blij zijn hoor. Erg kruidige, pittige en zoet/zoute whisky die goed te drinken is zonder water en een finish heeft die mij goed bevalt. met een drupje water nog lekkerder. Richting 90 punten.
- Bowmore 1997 cask sample, first fill sherry butt @ 53,2%: Slechts 3% lager dan de vorige, maar fluweelzacht. Dat kan niet alleen aan die 6 jaar liggen denk ik. Erg lekker ook!
- Bowmore 23yo Port: wederom een absurde prijs, maar wel verdomd lekker. Weinig notes gemaakt in de haast, vond geloof ik alleen de finish van deze net iets minder.
De laatste 3 schommelden wat mij betreft allemaal rond de 89 punten.

Het is eigenlijk al een tijd geleden dat ik OB's Bowmore gedronken heb, anders dan de 12yo. Dat komt denk ik ook omdat voor mij de 12yo net wat té geturfd is. Maar de anderen zijn dat dus zeker niet. Waarvan akte. Van de barley is 35% van Islay en eigen eest en heeft de new spirit tussen 25 en 30 ppm fenol. Mijn notities:

• Bowmore 12yo 40% (bourbon + oloroso)
    Goud-geel en net als alle samples hangt deze vrij dik aan. Ik vond dit de meest gerookte. Fruit, citrus, vanille en pleister met behoorlijk wat calbolineum. Zacht en olieachtig filmend met een lange wat drogende rokerige afdronk. Score: ±82
    Los van dat ze allemaal vrij dik aanhangen zijn ze ook allemaal olieachtig filmend.
  • Bowmore 15yo Darkest 43% (3y ff eu-oak oloroso):
    Goud/amber. Zoetige fruit-neus met vooral puur-chocola, konfijt wat cederhout en maar een vleugje rook.
    Ook hier een zachte binnenkomst die in eerste instantie iets dunner aan doet dan de 12yo, en rond? En de chocola met sappig (opwekkend) fruit (pruim) en pittig. Gemiddeld lange nauwelijks rokerige afdronk, met vooral chocola. Score ±85
  • Bowmore Devil's Cask, 56,9% (10 yo ff oloroso sherry):
    Goud-geel/licht amber. Fruitig (abrikoos, nectarine) ook puur chocola en wat oud-hout met een vleugje carbolineum. Olieachtig en rond maar behoorlijk pittig met een leertje en zoethout . Vrij droog met een gemiddeld lange afdronk. Met wat water eigenlijk nog tabasco-pittiger. Score ±86
  • Bowmore 16yo, 1997, 53,2% CS cask sample (#1215 first fill sherry butt, non-cf non-color):
    Uiterlijk als voorgaand (meen ik). Fruit, citrus, esters (sinaas-schil), wijngums... ik herinner me geen rook? Rond, filmend gember-pittig en droog met een gemiddeld lange afdronk. Score ±88
  • Bowmore 1989, 23yo Port, 50,8%:
    Donker-goud met rode gloed en wederom dik met langzame traantjes.
    Licht zoetig fruit, confijt, en een beetje rokerig.
    Dit was wel een verassing doordat hij onverwacht zacht was, we kwamen zelfs tot "fluweel-zacht". Drink op CS wel erg makkelijk weg. Olieachtig mondvullend met een gemiddeld lange afdronk met o.a. nectarine. En dan vraag je je af of ik deze niet liever als 1-ste gedronken had. Score wordt ná 4 drams al wat lastiger maar in elk geval wel ±89 wellicht meer maar ja....
    Hoewel Gordon dat niet precies wist lees ik nu dat er 12000 flessen van zijn.
Disclaimer: Scores met ± omdat mijne scores normaliter en meer tijd en meer vloeistof vragen.

bowmore-gordondundas-IMG_0833.jpg
bowmore-gordondundas-IMG_0833.jpg (97.96 KiB) 3405 keer bekeken

bowmore-lineupIMG_0831.jpg
bowmore-lineupIMG_0831.jpg (105.72 KiB) 3405 keer bekeken

Hier kwam de 23yo later nog bij.....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bowmore vijf-OB line-up

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Nov 2013, 11:56

Piet schreef:
Soundwave schreef:- Bowmore Devil's Cask: 5000 flessen van €65, nergens meer te krijgen en voor absurde bedragen op het web. Ik vraag mij af hoeveel mensen die deze hype hebben gecreëerd daadwerkelijk de whisky geproefd hebben. Maarrrrrr wow, als je er eentje hebt mag je blij zijn hoor. Erg kruidige, pittige en zoet/zoute whisky die goed te drinken is zonder water en een finish heeft die mij goed bevalt. met een drupje water nog lekkerder. Richting 90 punten.
- Bowmore 1997 cask sample, first fill sherry butt @ 53,2%: Slechts 3% lager dan de vorige, maar fluweelzacht. Dat kan niet alleen aan die 6 jaar liggen denk ik. Erg lekker ook!

• Bowmore Devil's Cask, 56,9% (10 yo ff oloroso sherry):
    Goud-geel/licht amber. Fruitig (abrikoos, nectarine) ook puur chocola en wat oud-hout met een vleugje carbolineum. Olieachtig en rond maar behoorlijk pittig met een leertje en zoethout . Vrij droog met een gemiddeld lange afdronk. Met wat water eigenlijk nog tabasco-pittiger. Score ±86
  • Bowmore 16yo, 1997, 53,2% CS cask sample (#1215 first fill sherry butt, non-cf non-color):
    Uiterlijk als voorgaand (meen ik). Fruit, citrus, esters (sinaas-schil), wijngums... ik herinner me geen rook? Rond, filmend gember-pittig en droog met een gemiddeld lange afdronk. Score ±88
Disclaimer: Scores met ± omdat mijne scores normaliter en meer tijd en meer vloeistof vragen.

Ik denk dat de "hype" rond de Devil's Casks te maken heeft met de overwegend (zeer) positieve reviews en het feit dat Bowmore die 100% op first fill sherry gelegen heeft nou eenmaal erg zeldzaam is. Zo is zelfs de Darkest een "lange finish" en heeft die geen volledige rijping op sherry genoten.

Ik vind het wel apart dat de 1997 als cask sample wordt neergezet. Het is namelijk "gewoon" een fles die ik in de kast heb staan, en die bij Bowmore verkocht wordt als tweede "Hand filled". Jack verkoopt hem ook. Ook daar kun je weer zien dat Bowmore first fill sherry erg (schaars=)duur is.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Nov 2013, 12:20

totalatool schreef:Ik vind het wel apart dat de 1997 als cask sample wordt neergezet. Het is namelijk "gewoon" een fles die ik in de kast heb staan, en die bij Bowmore verkocht wordt als tweede "Hand filled". Jack verkoopt hem ook. Ook daar kun je weer zien dat Bowmore first fill sherry erg (schaars=)duur is.

Wauw.... ik had geen idee van die prijs.... :o Tsja "cask sample" is wellicht een kreet die gebruikt wordt omdat het over een Single Cask gaat iets wat ze zelden doen ... qua OB dan. In VBT-3 hadden we met Sample #3 een SC CS van Whiskyman & Whiskysite.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Nov 2013, 12:25

Piet schreef:
totalatool schreef:Ik vind het wel apart dat de 1997 als cask sample wordt neergezet. Het is namelijk "gewoon" een fles die ik in de kast heb staan, en die bij Bowmore verkocht wordt als tweede "Hand filled". Jack verkoopt hem ook. Ook daar kun je weer zien dat Bowmore first fill sherry erg (schaars=)duur is.

Wauw.... ik had geen idee van die prijs.... :o Tsja "cask sample" is wellicht een kreet die gebruikt wordt omdat het over een Single Cask gaat iets wat ze zelden doen ... qua OB dan. In VBT-3 hadden we met Sample #3 een SC CS van Whiskyman & Whiskysite.

Die prijs betaal je bij Bowmore in de shop niet, maar het is een distillery exclusive en dus extra moeilijk te verkrijgen. En dan moet je er in de shop zelf nog je labels op plakken en de fles nummeren. :gnif
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Nov 2013, 14:46

Wel gek dat bij de beschrijving van de foto in de shop staat dat het een 30yo is. Dat is wel wat anders dan 16yo... Weet je zeker dat we het over dezelfde hebben?

PS
Ik vond het ook interessant dat Gordon er totaal geen geheim van maakte dat alle Bowmore's (in ieder geval in de standaard range) worden bijgekleurd. Best bijzonder in een tijd waarin heel wat distilleerderijen er prat op gaan dat ze niets bijkleuren of filteren. De discussie of het wel of geen effect op smaak e.d. heeft zijn we maar niet aangegaan. Al was de 15yo Darkest toen ik die voor het eerst proefde tevens de eerste waarbij ik mij destijds hardop afvroeg of hij bijgekleurd was en of ik dat soms proefde...

Op mijn vraag of hij verwacht dat Bowmore in de toekomst age statements gaat loslaten in hun core range was ik toch wat verrast dat hij niet volmondig 'nee' zei. Alles was slechts hypothetisch natuurlijk, maar ik vond de openhartigheid erg leuk. Dat was een keertje bij een Highland Park Masterclass die ik heb bijgewoond wel anders. Daar kreeg ik het idee dat echt elk detail mooier werd gemaakt dan het in werkelijkheid was.
Laatst gewijzigd door Soundwave op 16 Nov 2013, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Nov 2013, 14:54

Soundwave schreef:Wel gek dat bij de beschrijving van de foto in de shop staat dat het een 30yo is. Dat is wel wat anders dan 16yo... Weet je zeker dat we het over dezelfde hebben?

De WB versie is wel de 16yo en vat #1215 (en inderdaad dezelfde prijs). Op whiskysite ook 53,2% dus kennelijk staat daar een foute foto beschrijving, althans bestand-naam, die een verkeerde indruk wekt.... op de foto zie ik geen 30!
0 x

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 16 Nov 2013, 15:00

Wat is het probleem? Zover mij bekend zijn er 2 handfilled op de markt... tot nu toe... ik heb volgens mij de 2e. 30 jaar is hij alleen niet ;-(
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Nov 2013, 15:15

whiskysite schreef:Wat is het probleem? Zover mij bekend zijn er 2 handfilled op de markt... tot nu toe... ik heb volgens mij de 2e. 30 jaar is hij alleen niet ;-(

Het is ook geen 'probleem', viel mij alleen op dat in de bestandsnaam van de foto 30yo staat en verder alleen iets over het percentage. Dat er vanaf de whiskybase site naar jouw fles verwezen wordt zegt mij niet automatisch dat het dezelfde is, al doet alleen het percentage uiteraard vermoeden van wel. Misschien een idee om de beschrijving in de shop wat aan te vullen...
0 x

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 16 Nov 2013, 15:20

Nu zie ik wat je bedoeld! Is inderdaad raar... ik zal de fotonaam veranderen! Meer info betreft de fles is er niet echt... of te wel... er staan niet meer op het etiket...
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”