GlenDronach 'Cask Strength' Batch 2 (55,2%, OB)

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
3
60%
Afbeelding - 90-94
2
40%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

Piet
Moderator
Moderator

GlenDronach 'Cask Strength' Batch 2 (55,2%, OB)

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Nov 2013, 21:41

Deze GlenDronach 'Cask Strength' Batch 2 (55,2%, OB) is de eerste in deze serie die ik proef en hij bevalt me goed. Je moet wel een liefhebber van "Sherried" zijn, maar dat moge duidelijk wezen.

Uiterlijk: Donker goud/amber met rode gloed, vrij dik.
Geur: Zoetig en kruidig, vooral konfijt: vijg, dadel, en dat soort vruchten, ook sinaasappelmarmelade, gewelde rozijnen. Vrij subtiel pithout en een leertje. Iets (dennen)hars-achtigs (eucalyptus). Ook noten (amandel).
Smaak/afdronk: Lekker dik filmend, rond en opwekkend, "sappig". Donkere chocola en creme brulé, opwekkend zuurtje, zacht peperig, kaneel.
Op de gemiddeld lange tot lange afdronk vooral nectarine en weer dat pit-hout. Kan goed wat water hebben maar heeft het ondanks de 55,2% niet echt nodig. Mooi hoor.

Score 88, misschien wel 89. Ik vind deze aanmerkelijk beter dan de, overigens ook prima "Revival"die ik in vergelijk wat minder gemêleerd vind.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

C C K
Senior
Senior

Re: GlenDronach 'Cask Strength' Batch 2 (55,2%, OB)

Ongelezen berichtdoor C C K » 09 Nov 2013, 11:40

Interessant stukje informatie gevonden over de Glendronach CS Batch 2 (en dat de batch 3 eraan komt). http://themaltdesk.blogspot.nl/2013/10/ ... tival.html , Bruce Crichton spreekt over een event waar de brand ambassador van Glendronach wat vertelt over de samenstelling van de CS batch 2.

Batch 1 of Glendronach cask strength was released in October 2012 and sold out by Christmas. Batch 2, at 55.2%, has now virtually sold out and batch 3 is in progress. Batch 2 is composed of 80% oloroso matured whisky from 1993, 94 and 95 plus 20% Pedro Ximenez (PX) from 2002 meaning that it could be called a 10 year old though this would be underselling it.

In dit geval begrijp ik wel dat ze voor een NAS hebben gekozen, ben benieuwd wat ze voor batch 1 hebben gebruikt. Ben zelfs groot fan van zowel batch 1 als 2 en had niet verwacht dat de 'oude' whisky 80% inneemt!

:offtopic Oh en Glendronach gaat komen met een deels geturfde expressie gerijpt op quarter casks en een deel gerijpt op quarter casks, weet nog niet wat ik daar van moet denken ;) .

Glendronach has made a limited run of peated spirit and some quarter casks of unpeated spirit have been there for 6 years, meaning they will probably be released next year.
Laatst gewijzigd door C C K op 09 Nov 2013, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Nov 2013, 12:05

C C K schreef: :offtopic Oh en Glendronach gaat komen met een geturfde expressie gerijpt op quarter casks, weet nog niet wat ik daar van moet denken ;) .

Glendronach has made a limited run of peated spirit and some quarter casks of unpeated spirit have been there for 6 years, meaning they will probably be released next year.

Kleine correctie: ze hebben een run gedaan met peated spirit en onafhankelijk daavan hebben ze unpeated spirit nu al 6 jaar op quartercasks liggen. Twee aparte zaken dus :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 09 Nov 2013, 12:12

Oeps helemaal verkeerd gelezen :domdom , nja ik heb het aangepast :D
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”