The Glenlivet Alpha, 50% OB

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
20%
Afbeelding - 80-84
1
20%
Afbeelding - 85-89
3
60%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

Piet
Moderator
Moderator

The Glenlivet Alpha, 50% OB

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2013, 10:10

Acht, laat ik eens gek doen. Na een licht ontbijt en koffie nu nog maar een Alpha genomen en de notitie afgerond.
Zie voor meer info en discussie: The Glenlivet Alpha.

Uiterlijk: Goudgeel met amber teint, vrij dik plakkend met dunne traantjes.

Geur: Een fijne fruitige-bloemige neus met zowel frisse als licht-zoete tonen. Ook wat etherisch. Vooral geel (tropisch) fruit (pruim, appel, peer, banaan,...?), witte-wijn iets zoetig van (acacia) honing, kruidigheid (nootmuskaat, munt) en wat notig, cederhout en hooi. Met water wat meer (zoet)hout.

Smaak/afdronk: Zachte ronde binnenkomst om langzaam mondvullend, verwarmend en pittig peperig te worden met een klein bittertje en iets zilt. Je kunt er aardig op kauwen, iets opwekkend.
Gemiddeld lange wat drogende afdronk met fruit o.a. nectarine, zoethout, kruidigheid en marsepein. Goede balans.

Gezien het depot is deze niet koud gefilterd.
Zou een soort Solera of muti-vintage (single malt) vatting kunnen zijn. De smaak doet jonger aan dan de neus. Ik schat een gemiddelde leeftijd van pak weg 14 jaar.
Als hij al een finishing zou hebben zou het witte wijn kunnen zijn maar dat springt er in elk geval niet uit. Lijkt meer op bourbon/sherry lagering. Wellicht een korte periode of klein deel op nieuw eiken.
Score 86. Een lekker fruitmandje en eigenlijk best wel heel, The Glenlivet en Spey-side-achtig.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Re: The Glenlivet Alpha, 50% OB

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Mei 2013, 20:17

Mijn notes voor de Glenlivet Alpha, geschreven zonder andere notes gelezen te hebben (inclusief de note van Piet hierboven). De vatsoorten heb ik pas ontdekt nadat ik de ruwe notes al geschreven had, maar die kennis heeft vast de uitwerking ervan beïnvloed.

Uiterlijk:Goudgeel, maar richting strogeel. Lange dunne tranen. De bubbeltest zegt 50-55% alcohol. Duidelijk non chill-filtered, want er zweven wat stukje vat in rond.

Neus:Tropisch en wit fruit, ananas, banaan, kokos en hout. Zoetig tot het weeïge aan toe (niet per definitie een negatief punt). De neus doet me sterk vermoeden dat we hier te maken hebben met in ieder geval een stukje nieuw Amerikaans eiken. Met water komen er tonen van geroosterde noten bij en wordt de neus iets minder 'snoepjesachtig'.

Smaak / Finish: Kruidige entree met subtiel fruit. Vrij prikkelend, maar ook mondbedekkend. Na de eerste indruk wordt hij vrij drogend, met gerelateerde tonen van houtsap en lichte cask-char. Verder een beetje kokos en wat fruit (o.a. mandarijn), maar het Amerikaans eiken speelt de hoofdrol in deze smaak. Deze malt gaat behoorlijk richting bourbon, ik ken maar een paar voorbeelden die dat meer doen. Met water wordt het geheel nog drogender, en dat is geen verbetering.

De finish blijft enigszins prikkelend met zachte vanille-zoetheid, mandarijn en jong houtsap. Na een paar minuten is het laatste staartje bijna niet te onderscheiden van de finish van een dram Maker's Mark.

Overall: De basis wordt gevormd door vaten van Amerikaans wit eiken, geen twijfel. Een wijn-finish is mogelijk, maar die is dan erg subtiel gedaan. Ik denk dat het hier gaat om een vrij jonge malt (tussen de 10 en de 15) vanwege het prikkelende mondgevoel. De vatinvloed is substantieel en ik vraag me af of deze malt veel langer in het vat had overleefd.

Ik hink qua score op twee gedachten: de neus geef ik een score hoog in de 80, terwijl de smaak rond die 80 zelf blijft hangen. Overall vind ik het een goede malt, maar ook niet meer dan dat: 84.

Is hij zijn prijs waard? Voorlopig moet ik hierop ontkennend antwoorden, maar ik reserveer mijn uiteindelijke oordeel voor als ik hem nog eens goed geproefd heb.

DISCLAIMER: Ik ben algemeen gezien fan van rijping op Amerikaans eiken, en hoewel ik probeer objectief te blijven heeft dat vast invloed op mijn scores. Dus als jij geen voorkeur hebt voor deze houtsoort, haal een paar puntjes van de score af.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Mei 2013, 20:44

Er is in elk geval wat in te ontdekken Matthijs.
Zo te zien zitten we qua typering redelijk in dezelfde richting. Zonder de voorinformatie had ik het abv misschien nog iets hoger geschat.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Mei 2013, 08:54

Ik heb hem gisteravond geproefd. Had bewust dit topic nog niet gelezen, had ook verder geen info gezocht (zie hier bv al de ABV staan)

Glas: Glencairn. Bellen blijven best lang, voornamelijk langs de rand. Tranen vallen langzaam, plakt aan het glas. ABV: 50%
Kleur: Vaal goud
Neus: Erg subtiel, duurt lang voordat ik echt duidelijk geuren herken. Korenwijn? Vers hout - berkenhout, vanille, prikt in de neus (abv?), perzik, kers. Alles erg subtiel en m.i. niet uitsprekend.
Smaak: Zachte binnenkomst, romig, tannine, kers, gember (prikkelend), houterig (wrang aan de wangen, tannines)
Afdronk: Houtzagerij, bittertje, wordt meer, fruit, pittig. Hoewel de smaak niet direct als 50% ABV overkwam hier toch wel duidelijk.

Ik vind hem lekkerder worden met wat water en wat tijd.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Mei 2013, 09:41

JayDie schreef:....had ook verder geen info gezocht (zie hier bv al de ABV staan)

Die 50% staat op de fles vermeld en is ook elders bekend gemaakt.... als enige kenmerk zeg maar. Vandaar ook hier in de titel.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Mei 2013, 08:07

Piet schreef:
JayDie schreef:....had ook verder geen info gezocht (zie hier bv al de ABV staan)

Die 50% staat op de fles vermeld en is ook elders bekend gemaakt.... als enige kenmerk zeg maar. Vandaar ook hier in de titel.

Dat vermoeden had ik al, maar jammer dat ze dát wél vermelden :roll:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”