Abhainn Dearg 2008 ~ 2011, 46%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
2
100%
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Marshammie
Actief lid
Actief lid

Abhainn Dearg 2008 ~ 2011, 46%

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 15 Jan 2013, 15:49

Uiterlijk: Stro geel, dunne tranen in het glas trekkend.
Geur: nat hooi, Honing, prikkelend.
Smaak/afdronk: Smaak van gerst, lichte zoetige tonen, noten, olieachtig. Afdronk is kort. Er blijft wel een zoetje hangen en nog iets olieachtig.

Deze whisky is nog erg jong en dat proef je. Ik geef de Abhainn Dearg 73punten.

Een korte anekdote over de fles.

Deze fles Abhainn Dearg ben ik in bezit gekomen via een bewoner van het eiland Lewis. Een goede kennis van mij.
Een Nederlander die al 10 jaar op dit eiland woont.
Toen ik het erover had, dat ik toch wel heel benieuwd ben geworden naar de whisky van dat eiland vertelde die kennis dat hij helemaal niet wist dat er een destilleerderij op het eiland zat. Nieuwsgierig geworden naar mijn vraag, ging hij op zoek naar de destilleerderij. Na ongeveer drie kwartier met de auto rijden en zoeken, werd iets gevonden dat aan de beelden voldeed.

Een rondje bij de opslag en toen op zoek naar de boerderij. Die was snel gevonden. Op de vraag of hier ook een destilleerderij gevestigd was, werd dit door de beheerder beaamt. Mijn kennis gaf toen aan dat hij hier door een Nederlander op gewezen is en dat hij een fles whisky mee moest nemen naar Nederland.
De beheerder, Mark Tayburn nodigde hierop de kennis uit voor een kopje thee en een bezoek aan de destilleerderij.

Daar kreeg de kennis een uitgebreide rondleiding. Daarna werd de spirit geproefd. En ook de whisky moest nog geprobeerd worden.
Nadat de fles werd afgerekend, ging mijn kennis een ervaring rijker naar huis. En nu met de wetenschap dat hun eiland een toeristische attractie rijker is.
En ik ben een bijzondere fles rijker met een leuk verhaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Laatst gewijzigd door Marshammie op 15 Jan 2013, 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Slainte

Piet
Moderator
Moderator

Re: Abhainn Dearg expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Jan 2013, 20:57

Leuke anekdote :goedgedaan
Marshammie schreef:Ik heb een smaak en geur notitie achtergelaten op whiskybase.com. Het format om zelf rankings te kunnen maken is nog niet aan mij besteedt.

We hebben een "standaard" proefnotitieformaat dat je met of zonder score kunt gebruiken. Zie Aanwijzingen voor het maken van proefnotities.
Lijkt me niet lastiger of veel meer tijd kosten dan een WB notitie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Marshammie
Actief lid
Actief lid

Re: Abhainn Dearg 2008 ~ 2011, 46%

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 19 Jan 2013, 17:17

Tasting update!

Ik heb deze whisky even laten chambreren met twee druppels water.
Dat doet deze whisky zeker goed.

Nose: Vanille, honing, vleugje chocolade
Taste: olieachtig blijft, vanille, chocolade, licht ziltig.
Afdronk: Middellang, zilt zoet combinatie blijft nu beter hangen. En eindigend met chocolade. Lijkt iets op de afdronk van een Jim Beam bourbon whiskey.

Ik moet zeggen dat deze whisky ontzettend veranderd met slechts twee druppels water. En ik zou hem op deze wijze waarderen met 78 punten.
0 x
Afbeelding

Slainte

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mar 2013, 22:01

Bedankt Marcel :goedgedaan
Hier mijn bevindingen, integraal.

Uiterlijk: Heel licht stro-geel en gemiddeld stroperig (maar toch ook plakkerig!?).
Geur: Zeeuwse roomboter-babbelaars is het eerst dat ik ruik. Grassig, thee en groene appel, iets Granny-smith ook wel, en vrij nieuw hout. Ook wat kruidigheid zoals munt. Het hooi wordt heel prominent in het lege glas.... en die roomboter-babbelaars ! Eureka ... mijn vrouw herkend die ook en vond het zelfs niet vies !

Smaak/afdronk: Peperig, niet heel filmend en grassig en iets van zoute-drop (zilt) en zoethout. Vrij kort, ietsje droppig. EDIT: De volgende dag Haagse Hopjes in het glas (koffie/caramel), ook een plus!

Score is wat lastig met zo'n jonge maar hij is zeker niet onverdienstelijk. Moet nog "echte" whisky worden maar boven in de 70 gaat nu al lukken. Heeft qua whisky nog te veel van een new-spirit in zich.
Gezien de ontwikkeling en toch wel complexiteit voor deze jonge whisky lijkt het me zeker veelbelovend.
Laatst gewijzigd door Piet op 19 Mar 2013, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hopjes
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Marshammie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 19 Mar 2013, 16:59

Mooie smaaknotitie Piet! :goedgedaan

Die roomboterbabelaars kan ik nog niet herkennen. Ik zal vanavond nog eens uitgebreid gaan testen. ;)

Ik denk dat deze whisky met eennpaar jaar extra lagering, best heel mooi kan worden. Nu is hij echt nog iets te jong.
0 x
Afbeelding

Slainte

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”