Caol Ila IB Archives: 1982 vs 1990

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Caol Ila IB Archives: 1982 vs 1990

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 15 Dec 2012, 18:06

Als onderdeel van mijn laatste bestelling bij de whiskybase shop had ik een sample Caol Ila 1982 Archives besteld. Menno was zo attent om er nog een sample Archives Caol Ila 1990 bij te doen. Eentje uit de ten tijde van schrijven net uitgebrachte Anniversary release. Ik heb ze van oud naar jong(er) na elkaar geproefd, dus tussen de tweede notes staan wat terugverwijzingen.

---------------------------------------------
Caol Ila 1982-2012 30y Archives 51.2%
Geur: heerlijk vol en fruitig. Vooral citroenen. Rook niet echt, maar wel behoorlijk coastal en medicinaal. Hij deed mij denken aan de Caol Ila 18y en gek genoeg ook een beetje aan Ardbeg (Airigh nam Beist) en Lagavulin. Tevens gerookte haring en wat gestampte muisjes (het broodbeleg, niet het knaagdier). Boterkoek en caramel. Kersenlikeur. Deze whisky hoef je niet te drinken, alleen al van het ruiken heb je lol. Met een beetje water wordt de geur wat frisser.

Smaak: zoet en gloeiend. Smeulend zoethout. Een heerlijke soort rokerigheid die je pas krijgt bij peaters op leeftijd. Gerookte Napoleon citroenbonbons. Na een tijdje staan wordt de vatinvloed wel wat duidelijker, maar ik heb wel eens 30-jarige Caol Ila gehad die wat dat betreft over the top was. Hier valt het reuze mee. Een beetje water maakt hem (nog) medicinaler.

Finish: zacht en rokerig en lekker kruidig en eindigt op jodium. Vloeibare EHBO-kit.

Totaalplaatje: wellicht de lekkerste en meest citroenige Caol Ila die ik tot nu toe geproefd heb. Deze is duidelijk meer medicinaal dan rokerig. Eerste-indruk-score: 90+.

Caol Ila 1990-2012 22y Archives 56.3%
Geur: whoah, die prikt. Een flinke klap rook ook. Ook een zekere mineraligheid en fruitigheid als meloen. Met wat water komt er wat meer zeelucht los.

Smaak: zeer zoet, pittig en heerlijk rokerig. Zeer rokerig zelfs. Ondanks de 20+ jaar heeft de leeftijd de rokerigheid er nog niet onder gekregen. Deze is nog niet helemaal overgegaan in medicinale smaken. Met wat water ook een beetje hars en heel vreemd ook een beetje van die roze klapkauwgom, of tutti-frutti voor diegene die niet aan snoep doet.

Finish: smeulend kampvuur inclusief wat as. Ik krijg bijna zin om te gaan barbecuen.

Totaalplaatje: en weer een heerlijke Caol Ila. Een meer dan gemiddeld rokerige zelfs. Eerste-indruk-score: 89 punten, tegen de 90 aan zelfs.

--------------------------
Afsluitende gedachten
--------------------------
Beide Caol Ila's vind ik erg smakelijk en beiden tonen ze een ander karakter: de '82-er meer fruit en EHBO en de '90-er gaat (veel) meer richting rook. Uit deze bottelingen blijkt dus maar weer eens dat die distillery zeer goede Islay peaters weet te stoken. Gelukkig wordt niet alles in blends gekieperd, maar verschijnen vaten nog regelmatig bij de onafhankelijken. Menno weet ze in ieder geval wel uit te zoeken.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

bleedingwhisky
Actief lid
Actief lid

Re: Caol Ila IB Archives: 1982 vs 1990

Ongelezen berichtdoor bleedingwhisky » 15 Dec 2012, 21:33

leuke notes, je schrijft lekker.

Ik was tot nu toe nog niet weg van de archives series. Beetje teveel en te snel, had een paar tegenvallers en dan is het voor mij snel klaar, ik wil constant top kwaliteit voor dat geld, en geen missers. Maar smaken verschillen dus ik wil er verder niets mee zeggen.

Een 30 jaar oude Caol ila kan eigenlijk niet tegenvallen. Helemaal als je van alle soorten turf expressies houd, wat jouw naam mij doet vermoeden!

Ik bedenk me net dat ik nog een 1981 Caol ila staan van M.O.S. ik denk dat ik die maar eens open trek binnenkort :goedgedaan
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”