Teaninich 29 Years Old 1982-2012 - Dewar Rattray CS 52,2%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
3
100%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 3

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Nov 2012, 01:29

Bourbon hogshead, cask 7693, 208 bottles, distilled 1-12-1982, bottled 31-8-2012.

Ik heb vanavond twee proefhoeveelheden op en kan het toch niet laten wat neer te pennen.

Uiterlijk: Donker goud tot licht amberkleurig, plakt aan het glas.

Geur: Vrij uitbundig fruitig en helemaal niet prikkelend. Vooral citrus, marmelade (bittere sinaasappel,) grapefruit, maar ook appel, bloemen, en een mandje Zuidvruchten (nectarine, abrikoos) met heel subtiel pit-hout 'n vleug zwarte (amarene) kers, en ook (oud)hout (stoffig en wassig?) en wat kruidigheid. Later ook een pietsje houtskool-rokerigheid.

Smaak/Afdronk: Hele zachte maar warme, pittige binnenkomst. Filmend en opwekkend met nectarine (perzik, pruim) en gember-peperig, een beetje zilt en een heel klein bittertje (chocola), zoetje, mooi in balans. Blijft dan lang in de mond talmen als vers fruit, ook gebakken gekaramelliseerde appel met weer subtiel (oud)houttonen en vreemd genoeg ook de nasmaak alsof ik een biertje gedronken heb, mout en hop :Scratch Totaal niet drogend. Lekker hoor.

Mooie complexe whisky die ondanks de CS wel heel makkelijk wegdrinkt. Een hele mooie structuur balans. De smaak komt mooi overeen met de verwachting die de geur wekt. Ik ben er nog niet uit of wat water nu wel help of nodig is, het lijkt van niet.

De neus is toch wel heel herkenbare fruitigheid van VBT-2 #5, maar niet de (vrij uitgesproken) sherry tonen en hier is de smaak en structuur daarmee in balans.

Zonder vergelijking er naast,een score van 91 maar na een paar mag het 92 zijn :lol:

Edit: In het lege glas vanochtend duidelijk Haagse Hopjes (koffie karamel) en wat moeilijk te benoemen kruidigheid en zoethout.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Teaninich 29 Years Old 1982-2012 - Dewar Rattray CS 52,2

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Nov 2012, 02:14

We zeiden het toch, Piet? Een goudklompje is het.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Nov 2012, 09:54

johan brugge schreef:We zeiden het toch, Piet? Een goudklompje is het.

Ik had al "voorkennis" maar inderdaad na al die reacties.
Eerder schreef ik in "16/18 nov 2012: International Whisky Festival (IWF) Den Haag":
Piet schreef:Voor mij in elk geval een geslaagde dag. Vermoeiend maar productief, en dat kwam niet alleen doordat ik pas om 3:00 uur en bed lag en om 09:00 in de trein naar Den Haag zat :Tongue

Met veel importeurs en producenten gesproken voor sponsorschap van HWF VBT's en het ziet er naar uit dat we voorlopig onder de pannen zijn :duimop

Niet veel geproef maar wel een paar mooie drams (ja, inderdaad alleen Schotten!)

O.a. Glen Spey 21yo (CS), Teaninich 29yo Dewar Rattray (CS), Littlemill 22yo (CS) Whisky Agency, Balvenie Thirty, 30yo. ... en uh, ook de lastminute IWS clubbotteling Bunnahabhain 10yo CS,The Whisky ManIn elk geval allemaal boven 80 en wellicht een paar 90+ ers...... :Slainte

Daarop bleek dat John deze onlangs had aangeschaft en dat deze botteling met name in België "leefde"....
Ik ben tijdens het festival zelf niet op zoek gegaan naar drams om te proeven, maar omdat ik bijna alle importeurs inmiddels persoonlijk ken wordt er nog al eens, "iets onder de toonbank uitgehaald" of van achteraf (deze was bijna leeg en kwam letterlijk onde de toonbank vandaan ;) )
Ik blijf het moeilijk vinden op zo'n festival maar bovenstaande waren allen zeer aangenaam.
Toen ik jullie enthousiaste en bevestigende berichten zag was ik verkocht.
Ik moet zeggen dat die Balvenie 30yo er ook wel uitsprong ... maar ja, die heeft een ander prijskaartje...

Ook heel interessant de verschillen en overeenkomsten met de Teaninich 1984, 22yo, 1984/2007 (15-11-1984/Sept. 2007), 43% The Secret Treasures.
0 x

Femke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Femke » 06 Dec 2012, 20:09

Ik heb een sample van Jock Shaw gekregen... Hierbij mijn review..

Review: Teaninich 29 yr, nicely balanced whisky .. http://whiskygirl.nl/teaninich-29-yr
0 x
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources" ( A. Einstein )

http://www.whiskygirl.nl

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Dec 2013, 13:59

De fles gaat open in... 2030 8-)

Ik heb ook nog een 3cl sample
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Dec 2013, 14:07

Deze fles was onderdeel van de BlindTasting op het Levenswater forum.. Ik zag dat er toch wat verdeeldheid was en dat de gemiddelde score op iets van 83pts. uitkwam.

Hoe scoorden de HWF-forum'ers deze blind?
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Dec 2013, 14:10

BWhisky schreef:Deze fles was onderdeel van de BlindTasting op het Levenswater forum.. Ik zag dat er toch wat verdeeldheid was en dat de gemiddelde score op iets van 83pts. uitkwam.

opnieuw 90 haha. En ik herkende hem, bedoel, ik wist dat ik hem al gedronken had, maar toch verkeerd gegokt.
Blijft een fruitbom met tropische neus.

edit: maar ook op Levenswater zijn er heus mensen die als ze iets niet lusten er 50 punten aan geven hoor... Dus ook ditmaal geen referentiekader bv tva een MM score of zo.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Dec 2013, 14:26

Ik scoor hem 84 (wel op basis van een 2cl sample, dus ga maar uit van plus of min 2 punten bij die score). Ik vond hem lekker, prima drinkbaar en zich mooi ontwikkelen. Aan de andere kant proefde ik ook wat vreemde vegetale trekjes en rook ik dingen als aceton en velpon (achteraf tekenen van de leeftijd, maar die leeftijd vond ik in de verdere geur en smaak niet meer zo terug).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Dec 2013, 21:02

Zeer verrassend. Mijn fles (althans een van de) is bijna leeg maar ik geniet van ieder glas nog net zo.
Het blijft een 90+ fruitmand voor mij.
Zo zie je maar want dit zijn wel bizarre verschillen in waardering. Als OB zou ik het wel weten.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Dec 2013, 21:14

Nouja, bizar vind ik wel een heel groot woord, Piet :) Het komt zelden voor dat een botteling door alles en iedereen binnen een heel krappe range punten wordt gewaardeerd.

Overigens liggen de gemiddelde punten bij de BTC zo'n 3 a 4 punten lager dan de whiskybase scores (vrij consequent, de discussie loopt nog waar het door komt) dus kan je de gemiddelde score van de BTC-deelnemers optrekken naar een 86.

En als laatste: dit (refill ex-bourbon) is dus wel een stijl die ik erg lekker vind, dus mijn punt komt iig niet omdat ik dit type whisky niet zo zie zitten. (Ik heb mijn score trouwens niet ingevuld, want vind niet dat 2cl een volledig beeld kan geven, zeker als je ook nog leeftijd en alcohol % moet bepalen tijdens het proeven :)).

edit: Sjoerd vind hem maar zo-zo
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Dec 2013, 21:23

Met bizar, doelde ik op

....maar ook op Levenswater zijn er heus mensen die als ze iets niet lusten er 50 punten aan geven hoor.....

Maar ik zie nu dat dat meer algemeen was en niet hierop specifiek van toepassing.
Okay, dan valt dat mee :domdom
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 08 Jun 2014, 13:03

Yapi schreef:
BWhisky schreef:Deze fles was onderdeel van de BlindTasting op het Levenswater forum.. Ik zag dat er toch wat verdeeldheid was en dat de gemiddelde score op iets van 83pts. uitkwam.

opnieuw 90 haha. En ik herkende hem, bedoel, ik wist dat ik hem al gedronken had, maar toch verkeerd gegokt.
Blijft een fruitbom met tropische neus.

edit: maar ook op Levenswater zijn er heus mensen die als ze iets niet lusten er 50 punten aan geven hoor... Dus ook ditmaal geen referentiekader bv tva een MM score of zo.

Toendertijd ook met meer dan gemiddelde belangstelling de reacties op deze fles gelezen. Heb deze fles nu zelf een tijdje open staan en ik word er steeds minder enthousiast over. Bij de eerste (paar) drams had ik nog tropische geuren/smaken zoals Bart hierboven omschrijft en was ik er wel enthousiast over. Echter nu de fles op de helft is heb ik die tropische geuren/smaken al een tijdje niet meer gehad. Zo ook gisterenavond niet. Ik vind hem nu vooral erg alcoholisch/branderig en weinig uitgesproken qua geur/smaak. Wat dat betreft kan ik me nu dus inmiddels helemaal vinden in alle reacties die toen tijdens de blindtasting naar boven kwamen. Toen werd die door de ene helft ook als tropisch/fruitig omschreven en door de andere helft door alcoholisch/branderig met daarbij heel erg gevarieerde scores. Ik hoop dat die snel weer tropisch gaat worden want zoals ik hem nu ervaar is dit de minste fles die ik open heb staan.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 08 Jun 2014, 22:15

Mijn fles is inmiddels op, en ook bij mij zakte de score naarmate de fles vorderde. Hij is echt op zijn best de eerste drams. Voor iemand die fruit zoekt, brengt hij dat wel, maar inderdaad, ik geef gemakkelijk toe dat hij dat niveau bijlange niet meer haalde na 1/3 van de fles. Jammer maar helaas, zo heb je er ook...
0 x
Afbeelding

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 09 Jun 2014, 14:40

Interessant dat jij het blijkbaar ook zo hebt ervaren. Ben ik zo gek nog niet! :lol:
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”