Willum en Dre duiken dieper in... Glencadam

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Willum en Dre duiken dieper in... Glencadam

Ongelezen berichtdoor Dre » 06 Nov 2021, 20:25

Het was alweer enige tijd geleden sinds onze laatste gezamenlijke dieptetasting, alhoewel, niet helemaal: Van de zomer zijn we nog een keer dieper in Waterford gedoken, maar op de één of andere manier is daar nooit een verslag van tot stand gekomen. (Korte conclusie alsnog na 7 verschillende bottelingen: Het is niet slecht, het is (nog) niet groots, het is tot nu helaas ook nog niet erg veelzijdig, waar we dat juist wél verwacht hadden n.a.v. een Waterford Masterclass die we een aantal jaren geleden op de Gathering hadden gevolgd, daar waren de verschillen in newmake per farm juist heel groot en nieuwsgierigmakend. Maar een aantal jaartjes vat lijkt die verschillen aardig weg te vlakken...)

Maar terug naar gisteren, oftewel: Glencadam. Echt zo'n distillery aan de anonieme kant van het spectrum. Opgericht in 1825, vanaf 2000 een aantal jaren gesloten geweest, maar door de nieuwe eigenaren toch weer opgestart. Het hééft een core range, maar daar hoor of je zie je zelden wat van langskomen. En er komen ook her en der wel wat IB's uit, maar relatief weinig, en sowieso hoor of zie je ook daar maar weinig van, en prijkt de distillery bv. maar op weinig van de vele imposante samplelijsten.
Een blik op WB leerde ons bovendien dat Willum tot dusverre nog maar één Glencadam geproefd had, en mijn ervaring met de distillery reikte niet heel veel verder: ook slechts drie keer eerder, waarvan dan wel eentje een hele fles betrof.
Maar goed, hoogste tijd dus om zelf te gaan ontdekken of het terecht en/of logisch is dat de distillery door zovelen min of meer genegeerd wordt.

We hadden een achttal verschillende expressies in de line-up gezet, vier distillery bottelingen en 4 IB's, allen op bourbonvat gerijpt.
Een eerste blik leerde al direct dat Glencadam zelfs de instapper al direct op 46% bottelt, wat de distillery hoe dan ook alvast een bonuspuntje oplevert.

Glencadam 10, 46%
Van de geur worden we al direct vrolijk. Fris, veel citrus, vers gras, vanille, wat groene appels. De smaak verandert echter wat meer naar het zoete 'gemiddelde', vanille, moutig, honing. Wel een dikkig, vettig mondgevoel, prettig. De finish gaat in smaak op hetzelfde pad verder, maar is wel opvallend kort. Al met al geen slechte instapper.
Willum: 84-83-81 = 83
Dre: 85-83-82 = 83

Glencadam 15, 46%
Nu is de 15yo uit de corerange aan de beurt. De geur is direct beduidend voller, meer op het rijpe fruit, wat peer, zoetige tonen, wat ananas, sinaasappel. Willum haalt er nog wat hooi uit. In de smaak ook weer meer naar het zoete, maar nu valt perzik ook op, en wat caramel en noterigs. ook weer die dikkige structuur. Duidelijk wel een stapje omhoog vergeleken met de 10yo, al gaat ook deze 15-jarige ietwat gebukt onder zijn ietwat korte en niet heel spannende finish.
Willum: 86-85-84= 85
Dre: 86-85-83 = 85

Glencadam 13 'Re-Awakening Batch 3', 46%
De derde in de rij betreft Batch 3 van de 'Re-Awakening', oftewel een botteling ter ere van de herstart van de distillery. Deze 13-jarige zit qua geur- en smaakpalet weer veel dichter tegen de 10 aan: Erg fris, fruitig, citrus, tropisch fruit, appels, bloemig, snoepachtig. Over deze zijn we het dan niet helemaal eens: Willum vindt de geur wat verlegen, terwijl ik hem juist vrij vol vind. De body is weer vol en dikkig, fruitig en zoet, sinaasappel, tropisch fruit, wat banaan, snoeperig. De finish van deze is beduidend langer en voller dan van de eerste twee.
Willum: 84-86-85 = 85
Dre: 86-86-85 = 86

Glencadam 2011 vW 7yo, 46%
Een jonge Ultimate botteling nu aan de beurt. Ook weer erg in lijn met de 10yo, fris in de geur direct, lime, vanille, grassig. Groene appels. Dit komt ook allemaal in de smaak terug, met een licht bittertje erbij. Zijn jonge leeftijd is niet te merken. Prima zomeravond drammetje zou dit zijn, al doet ie het op een herfstavond ook zeker niet slecht.
Willum: 86-86-85 = 86
Dre: 85-86-84 = 85

Glencadam 1991 BA 21yo, 56,3%
We stappen nu af van de 46%, het zwaardere werk kan beginnen. En wel met deze 21-jarige van Blackadder, die gelijk een andere toon zet. We wanen ons in een herfstbos, veel aardse tonen ook, hout, wat hintjes van rood fruit en rooibos thee, verrassend weinig alcoholprikkel voor een vrij hoog Abv. In de smaak nu erg krachtig, ook weer hout, wat zoetere tonen er nu ook bij, karamel, chocolade, hazelnoot, en weer wat aardse tonen. De alcohol is mooi geïntegreerd, ja deze is tot nu toe onze favoriet!
Willum: 87-88-86 = 87
Dre: 87-88-87 = 87

Glencadam 1990 DR 16yo, 59,7%
We schakelen nu terug in leeftijd maar dóór in Abv, bijna 60% deze 16-jarige van AD Rattray. Verrassend genoeg valt een wat bescheiden neus op, met wel veel fruitige tonen, citrus, wat vegetaals. Een beetje bloemig ook. In de smaak wordt ie behoorlijk peperig en stevig. Sinaasappel, wat karamel. Ietwat drogend en hout in de finish. Stevige maar prettige dram.
Willum: 85-87-86 = 86
Dre: 86-87-86 = 86

Glencadam 2004 13yo, 62,1%
Terug naar een distillery botteling, en wel een 13-jarige single cask op een flinke 62,1%. OP de geur gelijk weer fruitig, citrus, rijp fruit, maar waar WIllum meer in die fruitigheid blijft, komt er bij mij duidelijk wat gebrands of geroosterd door, noten, vlees. Wel wat alcohol waarneembaar maar zeker niet stekend. In de smaak is ie stevig, veel peper, zoete en fruitige tonen, appels, peer, wat honing. Krachtige finish ook weer, middellang, een klein bittertje. Hier lopen onze beoordelingen nu ook wat verder uit elkaar, ik waardeer hem duidelijk wat hoger dan Willum, we kunnen het natuurlijk ook niet altijd spontaan nagenoeg eens zijn :gnif .
Willum: 86-85-84 = 85
Dre: 87-87-86 = 87

Glencadam 2010 SV 8yo, 62,4%
En dan zijn we alweer bij de laatste aangekomen, de stevigste van het stel maar ook nog een vrij jonge botteling, gebotteld door Signatory voor het Duitse Kirsch. In de geur gelijk erg zoet, vanille- en poedersuiker, wat merengue, sinaasappel, citrus, snoepachtig. Ook wat grassig, en wel wat alcohol ook. Die alcohol is ook vrij duidelijk aanwezig in de smaak en nog niet helemaal geïntegreerd. Hier speelt de jonge leeftijd dan toch enigszins parten. Daardoor behoorlijk peperig, maar ook veel fruit en zoetigheid weer, dikke structuur. De finish is weer zoet, stevig/peperig en vrij lang. Zeker geen verkeerde whisky, maar was dit een vatsample geweest dan zou ons oordeel zijn geweest: nog éven een paar jaartjes laten liggen. Dan zou het in potentie een héle mooie kunnen zijn geweest, nu net niet maar nog steeds wel erg aangenaam.
Willum: 87-85-86 = 86
Dre: 86-85-86 = 86

Conclusies:
Ja, we snappen wel enigszins waarom Glencadam wat anoniem aan de zijlijn staat, en nee, eigenlijk niet helemaal terecht. Ja, want: ze missen misschien een beetje een eigen gezicht. Ze zijn vrij consistent, veel fruitigheid en zoete tonen, allemaal een dikkige structuur. Maar ze onderscheiden zich dan ook weer niet echt, blind zal je denk ik niet snel een Glencadam eruit pikken.
Tegelijkertijd verdient de distillery best wel wat meer credits, want al vanaf de instapper zijn het volle whiskies die geen moment vlak of dun aanvoelen, en veelal mooi in balans zijn. Er is genoeg te ontdekken en beleven, liefhebbers van een traditionele bourboncask whisky zullen denk ik niet snel teleurgesteld worden door een Glencadam botteling.
In ieder geval een leuke en leerzame ontdekkingstocht geweest, benieuwd wat de volgende distillery gaat worden :bigsmile .
28 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Willum en Dre duiken dieper in... Glencadam

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Nov 2021, 22:57

Wat een heerlijk verslag weer mannen!! :goedgedaan
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Willum en Dre duiken dieper in... Glencadam

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 07 Nov 2021, 15:11

Leuk om te lezen heren, maakt nieuwsgierig en jaloers. :duimop

Dit moet een leuk avondje geweest zijn.
2 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2022
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Willum en Dre duiken dieper in... Glencadam

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Nov 2021, 15:40

Erg leuk om te lezen Dre :goedgedaan.
Ook bij mij zit Glencadam aan de anonieme kant van het spectrum, ik heb deze distillery dan ook al eens in een poll voor de range share gezet in de hoop daar een mooie share van te kunnen maken, maar het resultaat was.........nul stemmen :P.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Willum en Dre duiken dieper in... Glencadam

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 07 Nov 2021, 16:09

Leuk en interssant verslag heren :goedgedaan
Is inderdaad een merk wat niet echt uitnodigt om te kopen of proberen.
Die AD Rattray botteling komt me wel enigszins bekend voor.....volgens mij kon die mij minder bekoren.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Willum en Dre duiken dieper in... Glencadam

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Nov 2021, 11:39

Freezeroz schreef:ik heb deze distillery dan ook al eens in een poll voor de range share gezet in de hoop daar een mooie share van te kunnen maken, maar het resultaat was.........nul stemmen :P.

precies dat dus :bigsmile

Fat Bastard! schreef:Die AD Rattray botteling komt me wel enigszins bekend voor...

Hahaha, klopt, dat is die open fles die ik eerder eens van je over had genomen :bigsmile
1 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast